گزارش و تحلیل

ایران انتظار امید را می کشد

تالاب یوسف‌کند مهاباد
تالاب یوسف‌کند مهاباد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2023
اشتراک
درنای سیبری، پرنده ‌ای به شدت در معرض خطر انقراض از خانواده کلنگان است، این پرنده ظاهر خاصی دارد که آن را از دیگر پرندگان متمایز می‌کند. درنای سیبری پرنده‌ای بزرگ با قدی نزدیک به یک‌ونیم متر و فاصلهٔ دو بال بیش از ۲ متر و بدنی یکدست سفید است که پاهای بلند سرخ‌ رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمزرنگ این پرنده نشسته‌است.
درنای سیبری به سه جمعیت شرقی، غربی و مرکزی تقسیم میشود که جمعیت مرکزی آن منقرض شده و از جمعیت غربی آن تنها یک فرد به نام امید باقی مانده که برای زمستان گذرانی به ایران سفر میکند.
آقای دکتر غلامرضا ابدالی، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیاط وحش سازمان حفاظت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
درنا اساسا در معرض خطر انقراض نیست اما جمعیت آن در کشور ما به شدت کاهش پیدا کرده، درنا گونه ‌های متعددی دارد اما تنها درنای سیبری باقیمانده در ایران یک قطعه به نام امید است.
امید چند سالی است به تنهایی به ایران سفر می‌کند و در تالاب ‌های فریدون کنار زمستان گذرانی می‌کند و اواخر اسفند یا اوایل بهار به سیبری باز می‌گردد، در سیبری جمعیت خوبی از این درنا وجود دارد.
زمانی که هوا در عرض های شمالی سرد می‌شود این پرنده به عرض های جنوبی سفر می‌کند تا زمستان را در مناطق گرمتر بگذرانند.
آقای دکتر غلامرضا ابدالی، ضمن تاکید بر این مهم که تنها مسیر پروازی درنای سیبری به ایران کاهش جمعیت داشته نه گونه ی درنا، بیان کرد: درنا به جمعیت‌ های متعددی تقسیم می‌شود، که جمعیت شرقی آن به چین می‌ رود و این جمعیت اکنون بیش از ۳۰۰۰ قطعه دارند که درناهای سیبری هستند اما برای زمستان گذرانی به تالاب ‌های چین می‌روند، جمعیت میانی درنای سیبری پیش‌تر به هند می‌رفت که متاسفانه اکنون از بین رفته یعنی مسیر پروازی درنای سیبری به هند از بین رفته، جمعیت غربی آن به ایران سفر می‌کنند که اکنون تنها امید باقی مانده، امید جفتی به نام آرزو داشت که چند سال پیش متاسفانه تلف شد تنها تلاش ما این است که از جهت تنوع زیستی این مسیر پروازی حفظ شود و درنای سیبری را داشته باشیم.
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیاط وحش سازمان حفاظت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران از همکاری بومیان در منطقه ی فریدون کنار برای پذیرایی از امید گفت و اظهار داشت:
امید هر ساله اواخر آبان ماه به ایران سفر می‌کند یعنی باید طی روزهای آتی شاهد ورود امید به ایران باشیم و تا اسفند ماه این سفر ادامه خواهد داشت، خوشبختانه مردم محلی و صاحبان اراضی که به صورت آبگیر در می‌آیند و امید در آن مناطق زمستان گذرانی را می‌کند با ما نهایت همکاری را داشته‌اند و مشکلی نداریم که امید امسال هم به کشور ما سفر کند.
وی افزود: مردم طی چند سال اخیر به امید وابسته شده‌اند و انتظار او را در این فصل از سال می‌کشند، ما نیاز به یک زیستگاه امن داشتیم که امید بتواند در آن زمستان گذرانی کند، خوشبختانه این زیستگاه امن اکنون فراهم است و در سنواتی که امید نیامده یا دیر آمده مردم نگران او شدند ما از نظر اینکه امسال هم پذیرای امید باشیم مشکلی نداریم.
سال گذشته ما درنای رویا را از بلژیک آوردیم تا بتواند با امید پرواز کند تا کریدور غربی درنای سیبری با بیش از یک فرد حفظ شود امسال هم رویا در این مسیر حضور دارد و امیدواریم امسال این دو فرد را در کنار یکدیگر جفت ببینیم و بتوانیم این مسیر و خط پروازی را حفظ کنیم.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2023
رئیسی: حفظ محیط زیست بدون شائبه‌های سیاسی دنبال شود
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала