گزارش و تحلیل

سخنرانی پر رمز و راز سید حسن نصر الله

© Sputnik / Mikhail Alaeddin  /  مراجعه به بانک تصاویر Протестующий машет флагом "Хезболлы" во время митинга в Бейруте, Ливан
Протестующий машет флагом  Хезболлы во время митинга в Бейруте, Ливан - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2023
اشتراک
کارشناسان معتقدند سخنرانی سید حسن نصر الله قطعاً تحولات جدی در درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان به وجود خواهد آورد.
سید حسن نصرالله روز سه‌شنبه در یک پیام ویدیویی ۱۱ ثانیه‌ای از سخنرانی مفصل خود در روز جمعه خبر داد، این موضوع حواشی بسیاری داشت و کارشناسان معتقدند این سخنرانی قطعاً تحولات جدی در درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان به وجود خواهد آورد، در صورتی که حزب الله لبنان در این درگیری دخیل شود این جنگ رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت.
آقای دکتر سید هادی سید افقهی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
دشوار است اکنون که شرایط بسیار حساس، پیچیده و خطرناک در منطقه به وجود آمده نقش حزب الله را بتوان از اندیشه‌ ها، تفکرات و نقشه‌ بیرون کشید، ما مدت ‌ها است که با حوادث منطقه و تفکرات سیاسی و انقلابی سید حسن نصرالله آشنا هستیم. هرچه گفته می‌شود بر اساس سوابق نقش حزب الله و ادبیات سید حسن نصرالله است، اما این بار وضعیت بسیار متفاوت است تنها بحث جبهه اسرائیل و غرب نیست بلکه یک جبهه طویل و عریض استکبار جهانی و باطل وجود دارد که در مقابل آن کشورهای مستضعف و جبهه حق قرار گرفته که محور مقاومت نیز شامل آنها می‌شود.
پیش بینی من این است که دو موضوع حداقل در صحبت‌های سید حسن نصرالله مطرح می‌شود یکی آنکه تا جمعه نتانیاهو نیز تلاش می‌کند تا کار جنگ را تمام کنند و پیام پیروزی توسط نتانیاهو از تلویزیون اعلام شود تا ضربه تاریخی و راهبردی طوفان الاقصی جبران شود، ضربه‌ای که رژیم در طول تاریخ خود حتی در زمان جنگ با اعراب نیز آن را متحمل نشده، اما اگر نتانیاهو نتواند تا ظهر جمعه به اهداف خود برسد و تن به تبادل اسرا و آتش بس بدهد قطعاً لحن سید حسن نصرالله پیروزمندانه خواهد بود و با هماهنگی دیگر گروه ‌های مقاومت اسلامی و فلسطینی تنظیم خواهد شد.
اما اگر رژیم صهیونیستی به هدف خود نرسید و به جنگ، نسل کشی و جنایت ‌های بشری عجیب خود ادامه داد، احتمال می‌رود که جنگ توسعه پیدا کند. شکل، مرحله‌ بندی، اولویت ‌ها و ساز و برگ نظامی آن قطعاً در آینده بیشتر مشخص خواهد شد، عبارت وعده الجلیل در منطقه شمال فلسطین را سید حسن نصرالله بارها اعلام کرده اما کم و کیف آن و زمانبندی هنوز تشریح نشده بنابراین این دو موضوع قطعاً قابل بررسی است.
اعضای حزب الله لبنان   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2023
حزب الله لبنان در صورت عدم برقراری آتش بس در غزه، افرادش را برای جنگ با اسرائیل بسیج می کند
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه ضمن تاکید بر طرح خاورمیانه جدید که مد نظر آمریکا و اسرائیل است بیان کرد:
این اقدامات رژیم صهیونیستی مانند جنگی که با لبنان آغاز کرد درد های ظهور طرح ننگین خاورمیانه جدید است از سوی دیگر مقام معظم رهبری فرمودند که آینده از آن فلسطین خواهد بود مجموعاً این سلسله اظهارات و هماهنگی‌ ها بین ایران و سایر قطعات محور مقاومت به نشانه ی آن است که اگر قرار بر توسعه جنگ باشد در یک فاز جدید شروع خواهد شد و آن ترس آمریکا مبنی بر ورود جنگ به جبهه‌ های برون مرزی فلسطین اشغالی، رخ خواهد داد؛ هشدار های مکرر آقای امیرعبداللهیان در دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای خارجی و سخنرانی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل به این مفهوم است که همه باید خود را برای یک جنگ فراگیر که مطلوب آمریکا نیست آماده کنند.
وی افزود:
آمریکایی ‌ها امروز واقعاً این بحران فراگیر را در توان خود نمی‌بینند، اگر تمامی محورهای مقاومت از یمن، سوریه، عراق، لبنان، داخل فلسطین و احتمالاً از ایران اقدام کنند قطعاً در توان آمریکا نخواهد بود که با تمامی آنها مبارزه کند.
قطعاً در این راستا نقش چین، روسیه و منافع آنها و سمتی که انتخاب می‌کنند تاثیرگذار خواهد بود، نباید فراموش کرد که نقش حزب‌الله کلیدی و راهبردی است اگر حزب الله وارد درگیری با رژیم شود، مسائل به شدت تغییر خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала