گزارش و تحلیل

بعد از پیام پوتین به رئیسی باید منتظر چه اقداماتی بود؟

© Sputnik / Nina Zotina /  مراجعه به بانک تصاویر الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه
الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2023
اشتراک
همانطور که در اخبار آورده شد دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه آقای لاورنتیف، پیام ولادیمیر پوتین را به اطلاع دبیر شورای عالی امنیت ملی رساند تا تسلیم سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران شود.
به گزارش اسپوتنیک، در بحث همکاریها میان ایران و روسیه حفظ امنیت و ثبات منطقه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همکاری بین هر دو کشورها و همچنین سایر بازیگران منطقه ای در این زمینه بسیار مهم خواهد بود. علاوه بر این همکاری و توسعه اقتصادی روابط اقتصادی می تواند نقش مهمی در تقویت ثبات و رفاه برای هر دو کشور و همچنین منطقه داشته باشد.
"لاورنتیف" نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در سفر به تهران با علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، آخرین تحولات منطقه، اوضاع غزه و نحوه‌ همکاری‌های ۲ کشور در خصوص این تحولات مورد بررسی قرار گرفت. "لاورنتیف" همچنین در این دیدار پیام رئیس‌جمهور روسیه را به دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران ارائه کرد تا تقدیم رئیس جمهور شود.
با این پیام که در بالاترین سطح میان دو کشور روسیه و ایران رد بدل شد، باید منتظر چه اقدامات و تصمیماتی بود. در این خصوص سجاد طایری کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه به اسپوتنیک گفت، با توجه به تحولات منطقه و عدم پذیرش آتش بس در مناقشه غزه و ادامه تعرضات اسرائیل به خاک فلسطین حاکی از این است که این جنگ به صورت روز افزون گسترش پیدا می کند.
از سویی هم ایران و هم روسیه هر دو کشورهای تاثیرگذاری در منطقه هستند که حسن رابطه میان آنها جاری است و می توانند در کنترل مناقشات خاورمیانه نقش بسزایی داشته باشند.
توجه داشته باشید که محتویات این نامه هنوز منتشر نشده است، اما می شود حدس زد که مسئله مناقشه میان اسرائیل و فلسطین و اقدام مشترک دو کشور می تواند یکی از موضوعات این پیام سربسته باشد. اگرچه ایران اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، اما مواضع روسیه نسبت به اسرائیل و فلسطین رویکرد حفظ توزان است و این موضع روسیه می تواند کمک کننده باشد. اتفاقا اعتقاد من این است که در این بحران عملا قدرتهای بزرگ غرب و ایالات متحده نمی توانند کاری از پیش ببرند و کشورهایی مثل ایران، روسیه و قطر هستند که می توانند در اقداماتی از قبیل تبدل اسراء یا برقراری آتش بس نقش بسزایی داشته باشند.
نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه پیام پوتین را به رئیسی رساند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2023
نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه پیام پوتین را به رئیسی رساند
طی هفته های گذشته ما شاهد بیانیه ها و اظهارات مختلفی از سراسر دنیا بودیم، اما زمان آن رسیده که یکسری اقدامات جدی و عملی برای حل این درگیری های گسترده صورت گیرد. از یک سو روسیه می تواند بر اسرائیل از طریق روابط دیپلماتیک برای پذیرش خواسته های مشروع گروه حماس اعمال فشار کند، از سوی دیگر ایران با گروه حماس و فلسطین رابطه خوبی دارد و البته خود روسیه نیز از این مسئله مستثنی نیست و به این ترتیب می توانند از تبدیل شدن این مناقشه به یک بحران جدی در منطقه جلوگیری کنند.
ما شاهد آن هستیم در عین حال که حماس و اسرائیل در جنگ با یکدیگر هستند، مواضع حزب الله لبنان هم مورد حمله قرار گرفته و به نوعی شاید بگوییم غیر مستقیم اما حزب الله هم در حال درگیر شدن در این جنگ است و یمن نیز به همین ترتیب، در نتیجه ناآرامی به کل منطقه تسری می یابد. لذا هم برای روسیه و هم برای ایران مناسب ترین فرصت است تا نقشی اساسی و کلیدی در عرصه روابط بین الملل و به خصوص تحولات خاورمیانه با یکدیگر داشته باشند تا بیش از این گسترش نیابد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала