گزارش و تحلیل

رخداد غیر قابل انتظار: جنگ غزه، استراتژی اروپا و آسیا و اقیانوسیه بایدن را تهدید می کند

© AFP 2023 / HO/US Navy/PH3 David E. Carterناو هواپیمابر آمریکا علیه روسیه و ایران
ناو هواپیمابر آمریکا علیه روسیه و ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2023
اشتراک
کاخ سفید بار دیگر اعلام کرد که از درخواست آتش بس در غزه در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس حمایت نمی کند. ایالات متحده چه چیزی را در خاورمیانه می خواهد به دست آورد و آیا برای یک درگیری چند وجهی آماده است؟
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه شنبه اعلام کرد که واشنگتن معتقد نیست که آتش بس "در حال حاضر پاسخ درست" به بحران فلسطین و اسرائیل می باشد. کربی بر ضرورت ارائه کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها تاکید کرد و گفت که بنیامین نتانیاهو، رئیس‌جمهور اسرائیل در تلاش است تا تلفات غیرنظامیان در نوار غزه را به حداقل برساند. در همین حال، تعداد کشته‌شدگان در منطقه در اثر حملات اسرائیل تاکنون به بیش از 8500 نفر رسیده است.
پیش از این، هم ایالات متحده و هم بریتانیا قطعنامه‌های روسیه را که خواستار آتش‌بس فوری در منطقه می‌شد وتو کرده‌اند، که ناامیدی فزاینده در جهان اسلام در مورد بحران جدید فلسطین را بیشتر می‌کند. در همین حال، تیم بایدن به طرز ناشیانه ای در تلاش است تا نتانیاهو را متقاعد کند که از آغاز عملیات زمینی تمام عیار در نوار غزه خودداری کند. اما اهداف واقعی کاخ سفید چیست؟

مایکل مالوف، تحلیلگر ارشد سابق سیاست امنیتی در دفتر وزیر دفاع آمریکا، به اسپوتنیک گفت: «من فکر می کنم شماره یک همان چیزی است که خود بایدن گفته است و آن این است که آنها می خواهند این امر را به نتانیاهو بسپارند. او در پشت فرمان قرار دارد. حتی اگر آنها با نتانیاهو اختلاف نظر داشته باشند، هیچ کاری نمی توانند در مورد آن انجام دهند زیرا نتانیاهو کار خودش را می کند، و او توسط وزرای خود هدایت می شود که می خواهند نه تنها حماس را نابود کنند، بلکه بمباران ایران را آغاز کنند».

به عقیده مالوف، بقای سیاسی نتانیاهو اکنون به این بستگی دارد که آیا او در نابودی حماس موفق خواهد شد یا خیر. به گفته این کارشناس امنیتی، اگرچه واشنگتن نیز به ظاهر مایل به خلاص شدن از شر حماس است، نهادهای ایالات متحده می دانند که این کار بسیار دشواری است. وی گفت: «بنابراین ما شاهد تلاش‌های زیادی از سوی دولت [ایالات متحده] هستیم تا دریابیم که واقعا موضع آنها چیست».
 امریکا محرک تشدید بحران اسرائیل است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2023
امریکا محرک تشدید بحران در خاورمیانه است
در این میان، پنتاگون در حال تقویت حضور نظامی خود در منطقه است. در 10 اکتبر، گروه ضربتی ناو USS Gerald R. Ford وارد مدیترانه شرقی شد و به دنبال آن ناو USS Dwight D. Eisenhower. نیروی دریایی ایالات متحده متعاقباً اعلام کرد که USS Mount Whitney، یک ناو فرماندهی و کنترل کلاس Blue Ridge از ناوگان ششم ایالات متحده، به منطقه درگیری اعزام شده است.
مالوف مایل است این را تلاشی برای تحت کنترل درآوردن بحران در حال رخ‌دادن بداند، نه آمادگی برای درگیری مستقیم با قدرت‌های خاورمیانه از سوی ایالات متحده.

مالوف تاکید کرد: «ایالات متحده طرفدار جنگ نیست». «و همیشه سعی شده است،حداقل این دولت تلاش کرده است تا مسائل را با ایران حل کند. به نفع ایالات متحده نیست که چنین چیزی رخ دهد، زیرا کاری که اسرائیل اکنون در غزه انجام می دهد، کشتن هزاران نفر در پاسخ به حمله حماس در 7 اکتبر، بسیار طاقت فرسا و بیش از حد می باشد. و به نظر می رسد که ایالات متحده به نتانیاهو فشار می آورد تا این کار را انجام دهد و نسبت به تبعات آن در امان بماند. و این واقعیت که ایالات متحده از درخواست آتش بس امتناع می ورزد، این موضوع را تقویت می کند. بنابراین من فکر می کنم که این عناصر گرد هم آمدند، به وضوح ایالات متحده را در مقابل خشم جهان اسلام قرار دادند».

جنگ غزه طراحی ژئوپلیتیک تیم بایدن را خنثی کرد
به نظر می رسد که بحران غزه برای واشنگتن مانند یک رخداد غیر قابل انتظار بود. تیم بایدن به خاطر اظهارات خصمانه ای که به ترتیب علیه روسیه و چین بر سر اوکراین و تایوان مطرح کرده، شناخته شده است. با این حال، دولت بایدن خاورمیانه را نسبتاً آرام می‌دانست.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در جشنواره آتلانتیک در 29 سپتامبر، کمتر از 10 روز قبل از حمله غافلگیرانه حماس به جوامع اسرائیلی مجاورغزه، ادعا کرد: «منطقه خاورمیانه امروز ساکت تر از دو دهه گذشته است».
مالوف تاکید می کند که جنگ غزه به هیچ وجه در سناریوی سیاست خارجی تیم بایدن قرار نمی گیرد: «واشنگتن عملاً مجبور شد استراتژی خاورمیانه خود را به سرعت با واقعیت موجود در صحنه تنظیم کند و فوراً برای اسرائیل بودجه اختصاص دهد و در عین حال اوکراین و تایوان را در معرض خطر قرار دهد».
این تحلیلگر امنیتی معتقد است که با توجه به ماهیت دو حزبی حمایت کنگره از دولت یهود، اسرائیل در اولویت ابتکارات قانونی فوری قانونگذاران آمریکایی خواهد بود.

مالوف خاطرنشان کرد: «من فکر می کنم به این دلیل است که آنها [دولت بایدن] در حال حاضر برداشت های شخصی خودشان کار می کنند. هیچ سیاستی برای این مسئله وجود ندارد. در حال حاضر آنها سعی می کنند از یک طرف مسائل را تعدیل کنند، بازدارندگی نشان دهند، تعهد خود را به اسرائیل نشان دهند. اما از سوی دیگر، آنها بر این باورند که این امر می‌تواند حتی روابط ایالات متحده را با سایر کشورهای عربی برای سال‌های آینده، شاید برای دهه‌های آینده، قطع کند. بنابراین من فکر می کنم آنها واقعاً روی لبه تیغ قدم می زنند. من به این فکر می‌کردم که جالب است که ادعای اخیر صلح جیک سالیوان که در آن او درباره صلح‌آمیز شدن اوضاع در خاورمیانه صحبت می‌کرد، منتفی شدند. بنابراین، این رخدادی شوم است. اما واضح است که سیاست آمریکا در خاورمیانه از نظر رابطه با همه طرف‌ها، یعنی اسرائیل و کشورهای عربی و از طرفی با کل جهان اسلام، اکنون در خطر است».

به گفته این تحلیلگر امنیتی، در این میان، هیچ نشانه ای مبنی بر کاهش درگیری فلسطین و اسرائیل در آینده نزدیک وجود ندارد. کاملاً برعکس: به نظر می‌رسد که حزب‌الله در حال نزدیک‌تر شدن به گشودن جبهه دوم بالقوه است. شورشیان حوثی یمن اعلام کردند که موشک‌های بالستیک و پهپادها را به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند و تل‌آویو را به حملات بیشتر تهدید کردند.
واکنش اردوغان به مسابقه جنجالی فوتبال : فرانسه کشوری نژادپرست است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2023
ترکیه: اسرائیل در غزه در حال جنایت علیه بشریت می باشد
ترکیه، بعنوان یک پایگاه سنی‌ها، اسرائیل را مورد حمله قرار داد و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه شنبه گذشته در جریان تظاهرات گسترده طرفدار فلسطین در استانبول در مورد یک "درگیری صلیب و هلال" هشدار داد.

مالوف تصریح کرد: «من اضافه می کنم که اگر این روند ادامه پیدا کند در حالی که [اسرائیل] از صبح امروز به نظر برسد که واقعاً یک حمله کامل را آغاز کرده است، شما در اینجا شاهد یک پیشرفت نادر برای اتحاد شیعه و سنی خواهید بود. و شما در مورد بیش از یک میلیون جنگجو صحبت می کنید که در نهایت اگر این تصمیم گرفته شود، می توانند بر اسرائیل فرود بیایند. و همین حالا یمن در مورد پرتاب موشک های بالستیک به اسرائیل صبح امروز صحبت می کند. تهدیدهای زیادی در جریان است. و ما باید ببینیم که آیا آنها قرار است اتفاق بیفتند یا خیر. اما اگر این اتفاق بیفتد، یک چرخش کاملاً جدید است و کل منطقه آتش خواهد گرفت».

مالوف تاکید می کند که ایالات متحده در خطر گرفتار شدن در یک درگیری گسترده و چند وجهی است که برای آن آماده نیست.
این کارشناس امنیتی اینگونه صحبت های خود را جمع بندی می کند: «زیرا جنگی وجود ندارد که ایالات متحده این روزها آن را دوست نداشته باشد. و به نظر می رسد که اگر همه چیز بر هم منطبق باشد و سیارات درست ردیف شوند، می توانیم درگیر یک جنگ 3 تا 5 جبهه ای باشیم، ما می توانیم چند جبهه در اینجا داشته باشیم. و ما برای آن آماده نیستیم. ما فقط برای آن آماده نیستیم».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала