گزارش و تحلیل

چطور آتش جنگهای خاورمیانه دامن همه جهان را می گیرد؟

© Fotolia / ragsacخاورمیانه
خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2023
اشتراک
بانک جهانی هشدار داد، درگیری مداوم بین اسرائیل و حماس این پتانسیل را دارد که بر قیمت جهانی نفت تأثیر بگذارد و هزینه مایحتاج اولیه را افزایش دهد.
به گزارش اسپوتنیک- تازه‌ترین بررسی‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که تاثیر پایان‌گرفتن درگیری‌ها در خاورمیانه بر قیمت نفت ناچیز خواهد بود، اما در صورت ادامه جنگ بین اسرائیل و حماس، بی‌تردید قیمت نفت در بازارهای جهانی با نوسانات عمده‌‌ای مواجه می‌شود. بر این اساس، در ادامه به بررسی وضعیت و علتهایی که می تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود می پردازیم.
خاورمیانه و منطقه ای که اکنون در آن جنگ و درگیری در حال وقوع است، یکی از مراکز اصلی تولید و حمل و نقل نفت است. هر گونه تشدید درگیری می تواند مسیرهای عرضه نفت را مختل کند و منجر به کاهش تولید یا حمل و نقل نفت شود و یا نگران هایی در مورد امنیت مسیرهای عرضه نفت، مانند تنگه هرمز، که بخش قابل توجهی از محموله های جهانی نفت از آن عبور می کند، شود. این اختلال می تواند یکی از دلایلی قابل توجهی باشد که باعث کاهش عرضه جهانی نفت و در نتیجه افزایش قیمت نفت شود.
از سویی، درگیری میان اسرائیل و حماس پیامدهای منطقه‌ای گسترده‌تری نیز به همراه دارد و هر آینه احتمال اینکه کشورها و دیگر گروه‌های مختلف درگیر این مناقشات شوند وجود دارد، این امر می تواند منجر به افزایش تنش های ژئوپلیتیکی شود که اغلب مسبب شکل گیری عدم اطمینان بازار و گمانه زنی شود. در صورتیکه مناقشات این منطقه به کشورهای عمده تولیدکننده نفت مانند عربستان سعودی، عراق یا ایران سرایت کند، ممکن است تولید نفت در منطقه را مختل کند، به ویژه، بی ثباتی سیاسی و همچنین حمله نظامی به تاسیسات و زیرساخت های نفتی می تواند منجر به کاهش تولید نفت، کاهش عرضه جهانی و طبیعتا افزایش قیمت ها شود. در اینصورت، عدم اطمینان در مورد ثبات منطقه می‌تواند سرمایه‌گذاران را به خرید قراردادهای آتی نفت به عنوان پوشش محافظتی سوق دهد و در نتیجه این امر نیز احتمالا افزایش قیمت نفت را به همراه داشته باشد.
سطح بدهی عمومی در کشورهای خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2023
داده نمایی
سطح بدهی عمومی در کشورهای خاورمیانه + داده نمایی
یک نکته قابل توجه که معمولا کمتر به آن توجه می شود این است که هنگام درگیری نظامی کشورها تمایل به افزایش فعالیت های نظامی خود دارند که به مقادیر زیادی سوخت از جمله نفت نیاز دارند. این افزایش تقاضا برای نفت توسط نیروهای نظامی می تواند فشار بیشتری بر عرضه جهانی وارد کند و به افزایش قیمت نفت کمک کند.
از سوی دیگر، از جمله دلایلی که می تواند بر قیمت نفت اثر بگذارد احساسات بازار است، بعبارتی مناقشات موجود بر احساسات بازار تأثیر گذار است، به ویژه اگر این مناقشات تشدید شود یا به سایر کشورهای منطقه نیز گسترش یابد، چون سرمایه گذاران ممکن است در مورد اختلالات احتمالی در تجارت جهانی، زنجیره تامین و ثبات اقتصادی نگران شوند. چنین نگرانی هایی می تواند منجر به افزایش نوسانات در بازارهای مالی از جمله بازار نفت شود و در نتیجه آن افزایش قیمت نفت را به همراه داشته باشد.
همچنین، در مناطقی که مستقیماً تحت تأثیر درگیری قرار گرفته اند، مانند اسرائیل و غزه، تولید و حمل و نقل کالا می تواند به طور قابل توجهی مختل شود. این اختلال می‌تواند هزینه‌های تولید را افزایش دهد و بر دسترسی و مقرون به صرفه بودن نیازهای اساسی در سطح جهانی تأثیر بگذارد و در نتیجه، هزینه های تولید بالاتر می تواند منجر به افزایش قیمت برای کالاهای اساسی مانند غذا، سوخت و سایر کالاها شود. در این میان تأثیر درگیری های نظامی بر جمعیت غیرنظامی، زیرساخت‌ها و اقتصاد می‌تواند بحران‌های انسانی موجود را تشدید کند، زیرا جابجایی، تخریب زیرساخت‌ها و بی‌ثباتی اقتصادی می‌تواند مستقیماً بر در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن نیازهای اولیه تأثیر بگذارد. در نتیجه، هزینه کالاهای اساسی ممکن است افزایش یابد و منجر به افزایش بار مالی برای افراد و جوامع شود.
توجه به این نکته ضروری است که میزان این تأثیرات به مدت، شدت و گستردگی جغرافیایی درگیری بستگی دارد. علاوه بر این، عوامل دیگری مانند تقاضای جهانی، سطح تولید و تحولات ژئوپلیتیکی نیز می توانند بر قیمت نفت و هزینه مایحتاج اولیه تأثیر بگذارند
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала