اردوغان: ترکیه آماده می شود تا اسرائیل را جنایتکار جنگی اعلام کند + ویدئو

© AFP 2023 / Adem AltanПрезидент Турции Реджеп Тайип Эрдоган выступает с речью на Великом национальном собрании Турции в Анкаре
Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган выступает с речью на Великом национальном собрании Турции в Анкаре - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2023
اشتراک
اردوغان در راهپیمایی در حمایت از مردم نوار غزه در استانبول گفت که ترکیه اسرائیل را جنایتکار جنگی اعلام خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که ترکیه آماده می‌شود تا اسرائیل را جنایتکار جنگی اعلام کند.
اردوغان در حمایت از مردم نوار غزه در استانبول در حمایت از فلسطین گفت: ما اسرائیل را جنایتکار جنگی اعلام خواهیم کرد. ما برای این کار آماده می شویم.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه افزود: کسانی که در غرب برای قربانیان درگیری در اوکراین "اشک تمساح" می‌ریختند، امروز در سکوت نظاره گر مرگ کودکان در نوار غزه هستند.

پیشتر، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که تعداد کودکان کشته شده در نتیجه گلوله باران اسرائیل در نوار غزه از 2.9 هزار نفر فراتر رفته است.
اردوغان هنگام سخنرانی در راهپیمایی در حمایت از مردم نوار غزه در استانبول خاطرنشان کرد: کسانی که دیروز برای غیرنظامیان کشته شده در جنگ اوکراین و روسیه اشک تمساح ریختند، امروز در سکوت نظاره گر مرگ هزاران کودک بی گناه هستند. اگر برای کشته شدگان در اوکراین اشک می ریزید، پس چرا برای کشته شدگان غزه سکوت می کنید؟
وی اسرائیل را "اشغال‌گر" سرزمین‌های فلسطینی خواند و توجه را به مرزهای 1947 جلب کرد.
اردوغان مسئولیت آنچه را که در حال رخ دادن است را به عهده غرب گذاشت و آن را "قتل عام" نامید.
اردوغان در حین خداحافظی با شرکت کنندگان در راهپیمایی گفت: حدود یک و نیم میلیون نفر از ساکنان استانبول در اینجا جمع شدند. بسیار از شما متشکرم.
بر اساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت فلسطین، تعداد کودکان کشته شده بر اثر گلوله باران نوار غزه توسط اسرائیل به سه هزار نفر می رسد.
به گفته دفتر نمایندگی جمهوری خلق دوتنسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی مسائل مربوط به جنایات جنگی اوکراین، از فوریه 2022 تا ژوئن 2023، 4464 غیرنظامی از جمله 134 کودک در این جمهوری کشته شده اند. تا پایان ماه فوریه، در جمهوری خلق لوهانسک تعداد کشته شدگان 192 نفر رسید که 22 نفر آن کودک بودند و 465 غیرنظامی دیگر زخمی شدند.
مناقشه در خاورمیانه
مناقشه فلسطین و اسرائیل با منافع ارضی طرفین مرتبط است و برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه باقی مانده است.
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. علاوه بر این، پس از حملات موشکی گسترده، جنگنده های این سازمان به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
تعداد کشته شدگان در نوار غزه از 7.3 هزار نفر گذشت و حدود 20 هزار نفر زخمی شدند. بیش از 1.4 هزار نفر در اسرائیل کشته شدند که در میان آنها بیش از 20 نفر از اتباع روسیه بودند. چهار شهروند روسیه نیز مفقود شده اند. علاوه بر این، بر اساس برآوردهای مختلف، ممکن است تا 250 نفر در اسارت حماس باشند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه منحصراً بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل که به منافع ارضی طرفین مربوط می شود، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط کشور اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала