گوترش: حمله حماس به اسرائیل بی دلیل اتفاق نیفتاده است

© AP Photo / John Thysآنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2023
اشتراک
دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت: "حمله حماس به اسرائیل بی‌جا اتفاق نیفتاد؛ مردم فلسطین 56 سال است که تحت اشغال بوده‌اند".
به گزارش اسپوتنیک، "آنتونیو گوترش" روز سه شنبه گفت:" همچنین مهم است که بدانیم حملات حماس بی دلیل رخ نداده است. مردم فلسطین در 56 سال اشغال خفه کننده قرار گرفته اند."
او گفت: "آنها دیده‌اند که زمین‌هایشان پیوسته توسط شهرک‌سازی‌ها و خشونت‌ها بلعیده شده است؛ اقتصادشان خفه شده، مردمشان آواره شده‌اند و خانه‌هایشان ویران شده است".
با این حال، او گفت که نارضایتی مردم فلسطین نمی تواند حملات هولناک حماس را توجیه کند. در عین حال، همانطور که گوترش خاطرنشان کرد، حمله حماس نمی تواند دلیلی برای مجازات دسته جمعی مردم فلسطین باشد.
وی ادامه داد:" ما باید از همه طرف‌ها بخواهیم که به تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌الملل بشردوستانه عمل کنند، در هنگام انجام عملیات نظامی احتیاط کرده و از غیرنظامیان محافظت کنند."
گوترش تاکید کرد:" ذخایر سوخت ما در نوار غزه در عرض چند روز تمام خواهد شد. این یک فاجعه دیگر خواهد بود. بدون سوخت نمی توان کمک رسانی کرد، بیمارستان ها برق نخواهند داشت و آب آشامیدنی را نمی توان تصفیه یا حتی پمپاژ کرد".
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از سوی نوار غزه قرار گرفت. پس از آن، نیروهای این جنبش به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیر آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. ظرف چند روز، ارتش اسرائیل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را تحت کنترل خود درآورد و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد.
تعداد قربانیان نوار غزه از مرز 5 هزار نفر گذشت و بیش از 15 هزار نفر مجروح شدند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.3 هزار نفر جان خود را از دست دادند. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند. خود جنبش اعلام کرد که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала