گزارش و تحلیل

"مستر پرزیدنت"، به ما بگویید چگونه همه چیز به پایان می رسد؟

© Sputnik / Pavel Bednyakov /  مراجعه به بانک تصاویر بایدن اوکراینی ها را ایرانی ها خواند
بایدن اوکراینی ها را ایرانی ها خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.10.2023
اشتراک
بایدن ادعا می کند که ایالات متحده پول کافی برای انجام همه این کارها را دارد، اما صحبت ها درباره پایان "پکس امریکانا" بلندتر می شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسیا تایمز هنگ کنگ، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت ایراد کرد و افکار خود را در مورد جنگ حماس با اسرائیل و درگیری در اوکراین درمیان گذاشت. او وحشت‌هایی را که بر قربانیان غیرنظامی هر دو درگیری وارد شد به وضوح توصیف کرد، ایالات متحده را "راهنمای کل جهان" خواند و کمک به اسرائیل و اوکراین را وظیفه این کشور اعلام نمود.
اما پس از پایان عملیات نظامی در خاورمیانه چه خواهد بود؟ حداقل از سال 1991، ایالات متحده فعالانه از راه حل "دو دولتی" حمایت کرده است. بایدن در این باره گفت: "ما نمی توانیم راه حل دو کشوری را کنار بگذاریم". اما او هرگز نقشه راهی برای چگونگی تحقق این ایده اعلام نکرد. حماس که در جریان قیام فلسطینی ها در سال 1987 ایجاد شد، با طرح دو دولتی مخالف است و تشکیلات خودگردان فلسطین با حماس هم آواز است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم مخالف این ایده است.
نتانیاهو در تمام دوران کار سیاسی خود (که شامل پنج دوره نخست وزیری می شود) با راه حل دو دولتی مبارزه کرده است. از سال 1993، زمانی که نتانیاهو برای اولین بار به قدرت رسید، جمعیت اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن از حدود 115 هزار نفر به بیش از 465 هزار نفر افزایش یافته است. و در جریان سفر بایدن، مقامات اسرائیلی گفتند که قبل از یافتن راه حلی برای مناقشه فلسطین، ابتدا باید حماس را شکست داد.

در هر صورت، رئیس جمهور آمریکا نه در مورد صلح آینده بلکه درباره فراز و نشیب های سیاست واشنگتن فکر می کرد. بایدن تصمیم گرفت درخواست اوکراین را با مساله اسرائیل که از حمایت بیشتر مردم برخوردار است تحکیم کند. وی از کنگره خواست تا کمک به اسرائیل و اوکراین را در یک بسته قانونی تفکیک ناپذیر ترکیب و تایید کند.

در درگیری‌های مسلحانه کنونی، ایالات متحده تن‌ها اسلحه به اسرائیل می‌دهد، اسرائیلی که در حال حاضر به قدرتمندترین نیروی نظامی در کل خاورمیانه تبدیل شده است. در همان زمان آمریکا قول داد از اوکراین "تا زمانی که لازم باشد" حمایت کند. موارد دیگر: هر دو حزب سیاسی، چین را یک مشکل امنیتی جدی می‌دانند، بایدن همچنین ایران را تهدید کرده است که در صورت مداخله در مبارزه با حماس، اقدام نظامی علیه آن خواهد کرد. درهمه این موارد مسئله پول، عامل دارای اهمیت بالا می شود.
در ضمن، در سال 2020، پس از به قدرت رسیدن، بایدن قصد داشت منابع نظامی را علیه چین هدایت کند.
بی ثباتی جهانی در حال بدتر شدن است و به نظر می رسد که ایالات متحده نمی تواند به ایفای نقش "پلیس جهان" ادامه دهد. روزنامه نگاران و محققان به طور فزاینده ای پایان دوره "پکس امریکانا" را پیش بینی می کنند - یک ربع قرن پس از پایان جنگ سرد، زمانی که تنها ایالات متحده قدرت نظامی کافی برای تسلط بر سیاست جهانی را داشت.

بایدن چنین نگرانی هایی را رد کرد. او سال های اولیه پس از پایان جنگ سرد را به یاد آورد، زمانی که نفوذ ایالات متحده بی حد و حصر به نظر می رسید. او "هاوک" فقید، خانم مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه دوره بیل کلینتون را به یاد آورد که برای توجیه بمباران آمریکا در عراق ، ایالات متحده را "ملتی غیرقابل تعویض" خواند.

درست قبل از سفر بایدن، نتانیاهو گفت که اجازه نخواهد داد غذا و آب به غزه وارد شود. رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی تلویزیونی خود گفت که به نتانیاهو توصیه کرد در "خشم کور" قرار نگیرد و به "قوانین جنگ" احترام بگذارد. وی همچنین اعلام کرد که اسرائیل ارسال غذا و آب به نوار غزه از مصر تامین کند. بلافاصله بعد از سخنرانی بایدن، نتانیاهو و رئیس‌جمهور مصر، بر سر اینکه چه کسی محموله را بازرسی می‌کند تا مطمئن شود که هیچ سلاح مخفی در آن وجود ندارد، با هم درگیر شدند.
لاوروف وزیر خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.10.2023
لاوروف: آمریکا یکی از رهبران کشورهای مداخله گر در مناقشه فلسطین و اسرائیل است
پیش از سفر بایدن، اسرائیل از فلسطینی ها خواست تا شمال غزه را ترک کنند تا از خطر جدی در هنگام آغاز عملیات زمینی اسرائیل نجات یابند. اما فعالان حقوق بشر در خارج از کشور خاطرنشان کردند که چنین اقداماتی مساوی جنایت جنگی است. بایدن خطاب به غیرنظامیان فلسطینی با رنج آنها ابراز همدردی کرد. مشخص نیست که در میان بیش از 4 هزار فلسطینی کشته شده در زیر تگرگ راکت و توپخانه اسرائیل، چه تعدادی از شبه نظامیان حماس بودند.
بایدن نه تنها در توضیح دیدگاه خود درباره "دو دولت برای دو ملت" ناکام ماند، بلکه همچنین اشاره نکرد که اگرهمانطور که نتانیاهو وعده داده بود، اسرائیل حماس را نابود کند، آینده غزه چه خواهد شد.
این موضع مبهم، یادآور اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 پس از سرنگونی صدام حسین است. ژنرال آمریکایی دیوید پترائوس که فرماندهی نیروهای آمریکایی در شمال عراق را بر عهده داشت، در آن زمان با عصبانیت کم پنهان شده گفت: "به من بگویید چگونههمه چیز به پایان می رسد". همین سوال را امروز در مورد اسرائیل و فلسطین می توان پرسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала