پوتین گسترش ناتو را مورد انتقاد قرار داد

© Sputnik / Gavriil Grigorov /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.10.2023
اشتراک
رئیس جمهور روسیه: از زمانی که ناتو در سال 1991 وعده داد که به سمت شرق گسترش نیابد، "پنج موج" از گسترش ائتلاف رخ داده است.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه در مصاحبه با تلویزیون مرکزی چین در آستانه سفر خود به چین اظهار داشت از زمانی که ناتو در سال 1991 وعده داد که به سمت شرق گسترش نیابد، "پنج موج" از گسترش ائتلاف رخ داده است. به دلیل عدم پایبندی به توافقات، انجام گفت و گو با چنین افرادی بسیار دشوار است.
وی در ادامه افزود:"در سال 1991 دولت وقت ایالات متحده به ما گفت که توسعه ناتو به سمت شرق وجود نخواهد داشت. پس از آن، پنج موج گسترش رخ داد. و هر بار که ما نگرانی‌های خود را بیان می‌کردیم، به ما می‌گفتند: خوب، بله، به شما قول دادیم که ناتو به شرق گسترش نخواهد یافت، اما اینها وعده‌های شفاهی بودند و سندی در این باره امضا نشده است، سندی از ما وجود دارد؟
آری، سندی وجود ندارد. پس، خداحافظ. ببینید، گفتگو با چنین افرادی بسیار دشوار است".
وی همچنین به عنوان نمونه به توافقات بر سر برنامه هسته ای ایران اشاره کرد.
رئیس جمهور روسیه در این خصوص خاطرنشان نمود:"مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران زمان زیادی به طول انجامید. ما توافق کردیم، به مصالحه رسیدیم، اسناد را امضا کردیم. دولت دیگری آمد و سند امشا شده را پاره و همه چیز را به سطل زباله انداخت، گویی این توافقات هرگز وجود نداشته است.
ما چگونه می توانیم به توافق برسیم اگر هر دولت جدیدی که بر سر کار می‌آید، همه چیزرا از بنیان تغییر می‌دهد و همه چیز را از "وسط زمین" شروع می‌کند؟ این در مورد هر موضوعی صدق می کند، برای هر موضوعی، از جمله موضوعی که ما در حال بحث آن هستیم، صدق می کند".
آغاز کابوس استراتژیک در آمریکا بر سر ایده جنگ با روسیه و چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2023
آغاز "کابوس استراتژیک" در آمریکا بر سر ایده جنگ با روسیه و چین
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میلادی با هدف دفاع جمعی در واشینگتن، دی.سی. پایه‌گذاری شد و بزرگ‌ترین پیمان نظامی در جهان است که ۳۱ کشور در آن عضویت دارند.قلب پیمان ناتو مادهٔ ۵ آن است که در آن کشورهای امضاکننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو را به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کنند و به مقابله آن برخیزند.
مطابق ماده ۱۴ و پایانی این پیمان، متون انگلیسی و فرانسوی آن هر دو معتبر هستند، پیمان نزد دولت ایالات متحده آمریکا سپرده می‌شود و مطابق وظیفه دولت ایالات متحده نیز نسخه‌های مورد تأیید آن را برای دولت‌های امضاکننده پیمان می‌فرستد. این پیمان در حال حاضر بزرگ‌ترین پیمان نظامی در جهان است و با پیوستن مونته‌نگرو در سال ۲۰۱۷،مقدونیه شمالی در ۲۷ مارس ۲۰۲۰ و فنلاند در ۴ آوریل ۲۰۲۳، این پیمان به ۳۱ عضو رسید.
پیمان واشینگتن که بعدها به پیمان آتلانتیک شمالی شناخته شد پس از مذاکراتی که از ژوئیه ۱۹۴۸ در واشینگتن آغاز شده بود در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میان ایالات متحده آمریکا، اعضای پیمان بروکسل (بریتانیا، فرانسه، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ) و دیگر کشورهای بلوک سرمایه‌داری که به این پیمان دعوت شده بودند (کانادا، دانمارک، ایسلند، ایتالیا، نروژ و پرتغال) به امضا رسید.
پیش از آن سنای آمریکا در پاسخ به دخالت شوروی در کودتای چکسلواکی با تصویب قطعنامه واندنبرگ-کنالی در ۱۱ ژوئن ۱۹۴۸ به دولت آمریکا اجازه پذیرفتن تعهداتی در خارج از مرزهای آمریکا را داده بود. شوروی در پاسخ به ناتو پیمان ورشو را تشکیل داد.
فنلاند و سوئد، در پس‌زمینه رویدادهای اوکراین در ماه مه 2022، درخواست‌هایی را برای پیوستن به این اتحاد ارسال کردند. فنلاند در 4 آوریل سی و یکمین عضو ناتو شد.
درخواست سوئد هنوز تایید نهایی مجارستان و ترکیه را دریافت نکرده است. همانطور که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قبلاً گفته بود، روسیه اقدامات کافی و اولیه را در پاسخ به پیوستن کشورهای جدید به ناتو انجام می دهد.
در سال های اخیر، روسیه از فعالیت بی سابقه ناتو در مرزهای غربی خود خبر داده است. ناتو در حال گسترش ابتکارات است و آن را "بازدارندگی از تجاوز روسیه" می نامد. مسکو بارها نسبت به افزایش نیروهای اتحاد در اروپا ابراز نگرانی کرده است. کرملین خاطرنشان کرد که فدراسیون روسیه کسی را تهدید نمی کند، اما اقداماتی را که به طور بالقوه برای منافع آن خطرناک است نادیده نخواهد گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала