مکرون به ایران نسبت به گسترش درگیری در اسرائیل به منطقه هشدار داد

مکرون
مکرون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.10.2023
اشتراک
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، نسبت به گسترش تنش ها در اسرائیل به منطقه خاورمیانه به وی هشدار داد.
اسپوتنیک - خبرگزاری فرانسه به نقل از کاخ الیزه گزارش داد: "رئیس جمهور فرانسه به رئیس جمهور ایران نسبت به تشدید یا گسترش درگیری بین اسرائیل و حماس به ویژه به لبنان هشدار داد.
در گزارش این رسانه آمده است: "رئیس‌جمهور فرانسه ضرورت محکومیت بی‌قید و شرط حملات تروریستی حماس و حق اسرائیل برای دفاع از خود و همچنین نابودی گروه‌های تروریستی را که به غیرنظامیان حمله می‌کنند، یادآور شد."
پیش از این وزارت خارجه فرانسه گفته بود پاریس شواهد رسمی دال بر دست داشتن ایران در حملات حماس علیه اسرائیل در اختیار ندارد.
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل به عنوان بخشی از عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، از نوار غزه مورد حمله موشکی گسترده قرار گرفت. علاوه بر این، پس از حملات موشکی گسترده، نیروهای حماس به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیر آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. ظرف چند روز پس از حمله، ارتش کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهداف از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین محاصره کامل این سرزمین را اعلام کرد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
تعداد قربانیان نوار غزه از دو هزار نفر و تلفات ساکنان اسرائیل از هزار نفر گذشت و چندین هزار اسرائیلی و فلسطینی مجروح شدند. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند.
مسکو از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. به گفته ولادیمیر پوتین، حل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتختی اورشلیم در شرق آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل با منافع ارضی طرفین مرتبط است و برای دهه ها منبع تنش و درگیری در منطقه باقی مانده است. تصمیم سازمان ملل در سال 1947 ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین - را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала