گزارش و تحلیل

آیا ایران درگیر جنگ غزه می شود؟

© AFP 2023 / Bashar Talebحمله هوایی دوباره اسرائیل به نوار غزه
حمله هوایی دوباره اسرائیل به نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2023
اشتراک
عملیات حماس بر علیه اسرائیل موجب آن شده که مقامات سیاسی اسرائیل از خود بی خود شوند و تصمیمات دیوانه واری را بگیرند چرا که اصلا پیش بینی چنین اتفاقی را نمی کردند.
بحث های داغ این روزهای رسانه های بین المللی این است که آیا ایران درگیر جنگ غزه می شود، یا آیا ایران در جریان عملیات حماس بوده، یا اینکه آیا همپیمانان ایران وارد جنگ می شوند و در چه شرایطی ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد؟
در واقع می توان تصور کرد که عملیات حماس بر علیه اسرائیل موجب آن شده که مقامات سیاسی اسرائیل از خود بی خود شوند و تصمیمات دیوانه واری را بگیرند چرا که اصلا پیش بینی چنین اتفاقی را نمی کردند.
آنها برای اینکه فرار به جلو کنند ادعا می کنند که ایران پشت این ماجرا است و می خواهند کاری کنند که یک جنگ تمام عیار در منطقه راه بیافتد و آمریکا و اروپا نیز درگیر این جنگ شوند.
کاملا مشخص است که اسرائیلی ها بسیار از روند صلح در منطقه ناراضی هستند و می خواهند این روند صلح را به هم بزنند و از سوی دیگر ضربه ای که خورده اند را نمی توانند هضم کنند.
ایرانی ها هم به خوبی می دانند ورودشان به معرکه به نفع مردم غزه نیست بلکه می تواند افکار بین المللی را از بابت جنایت های اسرائیل در غزه منحرف کند.
البته بسیاری هم سوال می کنند آیا حماس پیش بینی نمی کرد که واکنش اسرائیل بسیار سخت خواهد بود؟
باید گفت: بله قطعا حماس چنین پیش بینی ای را داشت و شاید حتی شدید تر از اتفاقی که در حال رخ دادن است را پیش بینی می کردند، ولی برای مردم غزه انتخاب بد از بدتر بود.
روند بین المللی که در جریان بود به گونه ای بود که بسیاری انگار فراموش کرده بودند که ملت مظلومی به نام ملت فلسطین هم روی کره زمین هستند که از کمترین امکانات حقوق بشری هم محروم هستند.
شاید بتوان گفت جامعه جهانی آنقدر که متوجه حقوق حیوانات بود متوجه حقوق این مردم نبود.
گفته معروفی در ایران داریم که می گوید اگر بچه گریه نکند مادرش به او شیر نمی دهد.
فلسطینی ها مجبور بودند کاری کنند که کل جامعه جهانی را وادار کند تا به فکر راهکاری برای حل مشکل فلسطینی ها باشند.
قطعا آنهایی که در امور سیاست خیلی تبحر ندارند نمی دانند که مصالحه ایران و عربستان سعودی و تلاش سعودی ها برای پیدا کردن یک راهکار برای بحران یمن زمانی شروع شد که انصار الله یمن آرامکو و فرودگاه امارات و دبی را هدف قرار دادند.
پس از آن ماجرا همه معادلات تغییر کرد و جریان اسرائیل هم به همین شکل است.
تا زمانی که اسرائیلی ها احساس نکنند که نیاز است بحران فلسطین را حل کنند وتا زمانی که آمریکا و متحدانشان به صورت کورکورانه به حمایت از اسرائیل می پردازند این اتفاق ها تکرار خواهد شد.
ماجرای اینکه اسرائیل وارد غزه شود و یا فلسطینی ها را وادار کند به صحرای سینا بروند و یا ...همه اش فقط برای ترساندن فلسطینی ها است.
مصری ها امکان ندارد اجازه دهند دو و نیم میلیون نفر وارد خاکشان شوند، حتی به بهانه مسائل انساندوستانه.
در چنین شرایطی ورود به غزه هم برای اسرائیلی ها یعنی خودکشی تمام عیار، آنها به خوبی می دانند فلسطینی ها برای ورود سربازهای اسرائیلی به غزه روز شماری می کنند و در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد سربازان اسرائیلی آنجا قتل عام خواهند شد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2023
ترامپ: حماس در زمان ریاست جمهوری من حتی فکر حمله به اسرائیل را نمی کرد
فعلا تنها کاری که اسرائیلی ها انجام می دهند این است که تا می توانند زه را تخریب کنند.
علیرغم سکوت به اصطلاح جامعه جهانی و کشورهای عربی اما به هر حال هر روز که می گذرد فشار افکار عمومی در جهان به نفع فلسطینی ها و به ضرر اسرائیلی ها خواهد بود.
اسرائیلی ها چون چنین چیزی را به خوبی می دانند به دنبال درگیری با ایران هستند، اما خودشان هم خوب می دانند که از پس ایران بر نمی آیند و مجبور هستند پای آمریکا را نیز به میان بکشند.
از سوی دیگر آمریکایی ها هم تمایل ندارند با ایران درگیر شوند و تمایل دارند تمام توان وقدرت خود را روی شرق آسیا متمرکز کنند.
البته ایرانی ها هم تمایل به درگیری ندارند مخصوصا اگر توجه داشته باشیم که حماس از نظر ایدئولوژیک خیلی هم به ایران نزدیک نیست.
حماس بیشتر به ترکیه و قطر نزدیک است تا ایران.
البته با اینکه اسرائیلی ها با فضاسازی رسانه ای در حال تغییر واقعیت ها می باشند اما قطعا آمریکایی ها چنین چیزی را به خوبی می دانند.
به نظر نمی رسد ایرانی ها ورود به یک جنگ با اسرائیل و یا آمریکا باشند مگر اینکه مجبور باشند که از خود دفاع کنند.
البته اینکه همپیمانان ایران مقداری اسرائیلی ها را مشغول کنند تا فشار را از مردم غزه کم کنند امری بدیهی می باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала