تحلیلگر سابق سیا: آمریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل تلاشی نکرد

© Sputnik / Tarek Aliyan /  مراجعه به بانک تصاویر Обломки зданий, пострадавших в результате ракетных ударов ВС Израиля по Газе
Обломки зданий, пострадавших в результате ракетных ударов ВС Израиля по Газе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.10.2023
اشتراک
تحلیلگر سابق سیا، معتقد است، که ایالات متحده هرگز تلاش های واقعا موثری برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل انجام نداده و خود را تنها به کمک های مالی جدید و تامین تسلیحات به اسرائیل محدود کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، "فیلیپ جیرالدی" به اسپوتنیک گفت:" واشنگتن هیچ توانایی برای مدیریت حتی یک بحران جزئی را چه در کنگره و چه در کاخ سفید نشان نداده است. در پاسخ به این مشکل، پول و تسلیحات بیشتری تخصیص داده شد و من گمان می‌کنم که اکنون حزب جمهوری‌خواه تا آنجا که به اسرائیل مربوط می‌شود، وارد این روند شود".
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از سوی نوار غزه قرار گرفت. علاوه بر این، نظامیان حماس پس از حملات موشکی گسترده، به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند.
شاخه نظامی جنبش حماس فلسطین از عملیات طوفان الاقصی علیه اسرائیل خبر داد. ارتش اسرائیل نیز به نوبه خود از آغاز عملیات شمشیر آهنین علیه حماس در نوار غزه خبر داد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، کشور را در وضعیت جنگی قرار داد و گفت که دستور بسیج گسترده ذخایر را صادر کرده است. ارتش اسرائیل در حال تخلیه و پاکسازی مناطق پرجمعیت است.
رادیو دولتی اسرائیل روز دوشنبه گزارش داد که تعداد کشته‌های اسرائیل در نتیجه تشدید درگیری‌های اسرائیل و فلسطین از مرز 800 نفر گذشت. بر اساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت فلسطین، تعداد کشته شدگان حملات اسرائیل به نوار غزه نیز از مرز 560 نفر گذشت.
گردان های القسام (شاخه نظامی حماس) اعلام کردند که ده ها سرباز و افسر اسرائیلی را اسیر کرده اند. موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس، بعداً گفت که بیش از 100 شهروند اسرائیلی از جمله مقامات بلندپایه نظامی در نوار غزه دستگیر و زندانی شدند.
میخائیل باگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: "روسیه از اسرائیل و فلسطین می خواهد آتش بس دهند و به میز مذاکره بازگردند".
مناقشه فلسطین و اسرائیل که به منافع ارضی طرفین مربوط می شود، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما تنها کشور اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала