اردوغان از رئیس جمهور اسرائیل خواستار اقدام براساس عقل سلیم شد

اردوغان
اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.10.2023
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه از اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل خواست از عقل سلیم استفاده کند و اوضاع در منطقه را تشدید نکند.
به گزارش اسپوتنیک، دفتر رهبر ترکیه روز دوشنبه پس از گفتگوی روسای جمهور ترکیه و اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد:" رئیس جمهور اردوغان با تاکید بر اینکه هر حرکتی که آسیب های جمعی به مردم غزه وارد کند، رنج و خشونت را در منطقه بیشتر خواهد کرد، گفت: باید از عقل سلیم استفاده کرد و برقراری آرامش زودهنگام در منطقه از جمله اقداماتی است که باید انجام شود. برای رفاه کل منطقه بسیار مهم است. رئیس جمهور اردوغان در این گفتگو گفت که ترکیه به تقویت تلاش های خود برای پایان دادن به درگیری های نگران کننده در منطقه و دستیابی به صلح پایدار ادامه خواهد داد".
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از سوی نوار غزه قرار گرفت. علاوه بر این، نظامیان حماس پس از حملات موشکی گسترده، به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند.
شاخه نظامی جنبش حماس فلسطین از عملیات طوفان الاقصی علیه اسرائیل خبر داد. ارتش اسرائیل نیز به نوبه خود از آغاز عملیات شمشیر آهنین علیه حماس در نوار غزه خبر داد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، کشور را در وضعیت جنگی قرار داد و گفت که دستور بسیج گسترده ذخایر را صادر کرده است. ارتش اسرائیل در حال تخلیه و پاکسازی مناطق پرجمعیت است.
رادیو دولتی اسرائیل روز دوشنبه گزارش داد که تعداد کشته‌های اسرائیل در نتیجه تشدید درگیری‌های اسرائیل و فلسطین از مرز 800 نفر گذشت. بر اساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت فلسطین، تعداد کشته شدگان حملات اسرائیل به نوار غزه نیز از مرز 560 نفر گذشت.
گردان های القسام (شاخه نظامی حماس) اعلام کردند که ده ها سرباز و افسر اسرائیلی را اسیر کرده اند. موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس، بعداً گفت که بیش از 100 شهروند اسرائیلی از جمله مقامات بلندپایه نظامی در نوار غزه دستگیر و زندانی شدند.
میخائیل باگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: "روسیه از اسرائیل و فلسطین می خواهد آتش بس دهند و به میز مذاکره بازگردند".
مناقشه فلسطین و اسرائیل که به منافع ارضی طرفین مربوط می شود، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما تنها کشور اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала