گزارش و تحلیل

ایران فرصت خوبی برای ارتباط با همسایگان دارد

© Fotolia / Mark Rubensترامپ در خاورمیانه با آتش بازی می‌کند
ترامپ در خاورمیانه با آتش بازی می‌کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.10.2023
اشتراک
نماینده ی مجلس شورای اسلامی : دیپلماسی پارلمانی راهی برای دیپلماسی رسمی در کشور است و می‌تواند بسیار در این حوزه تاثیرگذار باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به منظور دیدار و گفتگو با مقامات امارات روز پنجشنبه ایران را به مقصد امارات برای سفری دو روزه ترک کرد، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این سفر به دعوت رسمی رئیس مجلس ملی امارات متحده عربی انجام شد، گفت: در این سفر ملاقات‌های مهمی با رئیس دولت امارات متحده عربی، معاون نخست وزیر و رئیس مجلس ملی این کشور درباره مسائل مختلف از جمله در حوزه اقتصادی صورت گرفت؛ همچنین نشستی با مسئولان کنسولی، تجار ایرانی و مسئولان نهادهای ایرانی مستقر در امارات داشتیم.
به خصوص در حوزه حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری در این بخش توافق‌هایی صورت گرفت و هماهنگی‌های لازم انجام شد، همچنین موضوعات مربوط به حوزه مرزی و آبی به ویژه درباره تردد ملوانان و لنج‌ داران پیگیری شد.
تعداد زندانیان ایرانی به دلیل مسائل مالی و مرزی در امارات قابل توجه است که در حال گذران دوره محکومیت خود در امارات هستند لذا از آنجایی که در این بخش توافقنامه و موافقتنامه‌ای نداشتیم، قرار شد به سرعت برای استرداد و تبادل زندانیان توافقنامه‌ای امضا شود تا نگرانی بخش عمده‌ای از خانواده‌ها برطرف شود.
قالیباف امارات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2023
گزارش و تحلیل
تاکید بر امکان تبدیل ایران و امارات به دو قطب بزرگ اقتصادی دنیا
آقای دکتر محمد حسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای ایران و نماینده ی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
دیپلماسی پارلمانی راهی برای دیپلماسی رسمی در کشور است و می‌تواند بسیار در این حوزه تاثیرگذار باشد، امروز ارتباط با کشورهای همسایه را افزایش دادیم، برخلاف دولت گذشته که متاسفانه تمام انرژی و زمان دولت برای برقراری رابطه با غرب و اروپا صرف می‌شد.

وی تاکید کرد: "در حالی که ارتباط با کشورهای همسایه می‌تواند بسیار موثر باشد و قدرت چانه زنی ما را در مذاکرات افزایش می‌دهد، ارتباط با کشورهای همسایه می‌تواند ایران هراسی را که رژیم صهیونیستی در منطقه گسترش داده خنثی کند و همچنین می‌تواند در خنثی کردن تحریم‌ها نیز بسیار موثر باشد".

سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به امارات متحده عربی می‌تواند زمینه‌ای باشد تا ما بتوانیم از فرصت‌های خوبی که در منطقه برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با همسایگانمان وجود دارد استفاده کنیم.

رئیس مجلس ایران در دیدار محمد بن زاید آل نهیان رئیس دولت امارات، دو نوع داروی ایرانی ریکالرسل و واکسن آنفلوآنزای فصلی به عنوان نماد پیشرفت ایران در عرصه علم پزشکی به وی هدیه داد، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، آگاهسازی جهان از پیشرفت های علمی ایران را حائز اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت:
امروزه متاسفانه آگاهی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در مسائل فناورانه بسیار محدود است و آگاهی کمی وجود دارد، باید در سفرهایی که در حوزه دیپلماسی صورت می‌گیرد این آگاهی افزایش پیدا کند.
پیشتر در این سفرها هدایا از آثار سنتی و صنایع دستی ایران انتخاب می‌شد، البته که عرضه صنایع دستی نیز بسیار خوب است اما آشناسازی کشورهای دیگر با توانمندی‌های ایران در حوزه‌های فناورانه و دانش بنیان در بازه زمانی فعلی حائز اهمیت بیشتری است چرا که هم می‌تواند قدرت چانه زنی ایران را در مذاکرات بالا ببرد و هم می‌تواند گام موثری برای فروش این محصولات به کشورهای دیگر و صادرات باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала