توضیحات مسکو درخصوص دیدار با آمریکا و اتحادیه اروپا درباره قره باغ

مسکو
مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2023
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، ایالات متحده و اتحادیه اروپا پیشتر از روسیه برای برگزاری نشستی در مورد وضعیت قره باغ کوهستانی دعوت کردند، طرفین در این نشست نقطه نظرات خود را مبادله کردند، هیچ چیز پنهانی در مورد این نشست وجود نداشت.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه پولیتیکو به نقل از منابع مدعی شده است که مقامات آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه دو روز قبل از آغاز عملیات آذربایجان در ترکیه نشستی را برای بررسی حل و فصل اوضاع در قره باغ کوهستانی برگزار کردند. به نوشته این روزنامه، لوئیس بونو، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در مذاکرات قفقاز، تویوو کلاار، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی، و ایگور خووایف، نماینده ویژه روسیه حضور داشتند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: "در مورد دیدار محرمانه اطلاعی ندارم، آمریکا و اتحادیه اروپا به ابتکار خود به ما مراجعه کردند و خواستند جلسه ای برگزار کنیم، هدف از جلسه مشخص شد و در واقع ، در این دیدار طرفین در مورد وضعیت به تبادل نظر پرداختند و بس".
وی ادامه داد:" اگر اکنون این ماجرا با این دیدار در رسانه های غربی به عنوان یک داستان تحریک آمیز منتشر می شود، به این معنی است که هدف آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد نوعی تحریک بوده است، بنابراین هیچ چیز پنهانی در این مورد وجود ندارد. این یک تبادل نظر معمولی بود، اما باز هم تکرار می کنم، ما خواهیم دید که غرب چگونه تمام این موارد را منعکس می کند، از آنجا اهدافی که در ابتدا در برابر آنها قرار داشت مشخص می شود".
همچنین دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی کرملین در این زمینه گفت:"دقیقاً آنطور که آنها توصیف می کنند نیست. در این مطالب اشتباهات زیادی وجود دارد."
وی افزود که تماس هایی وجود داشته است، اما نه آنطور که در مطالب رسانه های توضیح داده شده است. وی اضافه کرد:" تماس‌های خاصی در مورد قره‌باغ وجود داشت، طبیعتاً انجام شد، اما این مذاکراتی نیست که در مورد آن نوشته شده است".
شایان ذکر است که جمهوری آذربایجان در تاریخ 19 سپتامبر 2023 عملیات نظامی "مبارزه با تروریسم" را در قره باغ آغاز کرد که یکی از اهداف آن انحلال تمام ارگان های قره باغ خودخوانده بود. ایروان این اقدامات را تجاوز توصیف کرد و گفت که هیچ واحد ارمنی در قره باغ وجود ندارد.
با گذشت 24 ساعت پس از این درگیری ها و با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه، باکو و استپاناکرت برای آتش بس به موافقت رسیدند که در بین شروط این توافق، از جمله، خلع سلام تشکیلات نظامی ارمنی در این منطقه و خروج تسلیحات سنگین از قره باغ قرار داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала