تهران مخالف حضور ناتو در قفقاز جنوبی است

© Fotolia / Curioso Photographyفراخوان به بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و آستان‌ها در ایران
فراخوان به بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و آستان‌ها در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2023
اشتراک
رئیس جمهور ایران در مورد حضور ناتو در قفقاز جنوبی گفت که ناتو تهدیدی برای امنیت کشورهای منطقه است.
به گزارش اسپوتنیک، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با خلف خلف اف، نماینده ویژه رئیس جمهور آذربایجان و آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان گفت که ایران مخالف حضور ناتو در قفقاز جنوبی است، زیرا ناتو تهدیدی برای امنیت کشورهای منطقه است؛ تهران معتقد است که کریدور زنگزور می‌تواند خطرات مشابهی ایجاد کند.
محمد جمشیدی، معاون سیاسی رئیس جمهور ایران در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی دولت ایران منتشر شده، سخنان ابراهیم رئیسی را نقل کرد: کریدور زنگزور مبنای حضور ناتو در منطقه و تهدیدی برای امنیت ملی کشورهاست، جمهوری اسلامی قاطعانه با آن مخالف است.
رئیس جمهور ایران در این دیدارها تاکید کرد: تهران به توانایی طرفین برای حل اختلافات از طریق گفتگو اطمینان دارد، حضور نیروهای خارجی در منطقه منافع هیچ یک از کشورهای منطقه را تامین نمی کند.
علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در دیدار با خلف خلف اف، پیرامون کریدور زنگزور گفت که اقداماتی مانند گشایش کریدور زنگزور ممکن است مستلزم مداخله "نیروهای فرامنطقه‌ای" در اوضاع باشد و بحران‌های جدیدی را در منطقه قفقاز ایجاد کند.
به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تهران "به شدت با هر طرحی که منجر به تغییرات ژئوپلیتیکی'"در منطقه قفقاز شود مخالف است.
پاشینیان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2023
پاشینیان: ما آماده برسمیت شناختن قره باغ کوهستانی به عنوان بخشی از آذربایجان هستیم
پیشتر، روز چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با خلف خلف اف معاون رئیس جمهور آذربایجان پیرامون وضعیت قفقاز جنوبی دیدار و مذاکره کرد. سرلشکر علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز به همکاری کشورها برای حفظ صلح و ثبات از طریق گفتگو در سطح منطقه اشاره کرد.
محمد باقری، رئیس ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران آماده اعزام ناظران به مرز ارمنستان و آذربایجان برای اطمینان از حل مناقشه در قفقاز جنوبی است.
آذربایجان بارها تمایل خود را برای ایجاد کریدور موسوم به زنگزور اعلام کرده است که از قلمرو منطقه سیونیک ارمنستان می گذرد و نخجوان را به بخش اصلی این کشور متصل می کند. قرار است در آنجا جاده و راه آهن احداث شود. این امر به ویژه ترکیه را از طریق دریای خزر به نخجوان، آذربایجان و کشورهای آسیای مرکزی متصل می کند. ایروان با ایده کریدور حمل و نقل موافق نیست و آماده است جاده ای را برای آذربایجان باز کند که تحت حاکمیت ارمنستان است.
استفاده از عبارت "کریدور زنگزور" توسط الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در نشست سران اتحادیه اروپا در مسکو در پایان ماه می باعث درگیری وی با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان شد. نخست وزیر ارمنستان در پاسخ با اشاره به این که این عبارت در سال های اخیر بیانگر ادعاهای ارضی علیه ارمنستان بوده است، گفت: در بیانیه سه جانبه رهبران ارمنستان، فدراسیون روسیه و آذربایجان تنها به یک کریدور اشاره شده است - کریدور لاچین که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می کند. رئیس جمهور آذربایجان تصریح کرد که در سخنان وی هیچ ادعای ارضی وجود ندارد و اصطلاحی که وی به کار برده در رویه بین المللی پذیرفته شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала