اظهارنظر لاوروف در خصوص وضعیت قره باغ

© Sputnik / Ministry of Foreign Affairs of Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров на саммите БРИКС в ЮАР
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров на саммите БРИКС в ЮАР - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.10.2023
اشتراک
وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، روسیه با آذربایجان و شرکای خود برای تثبیت اوضاع در قره باغ اقدام می کند.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از بیستمین نشست سالانه باشگاه بین المللی گفتگوی والدای گفت:" نیروهای حافظ صلح ما در این شرایط هر کاری که می توانند انجام می دهند. ما نمی توانیم افرادی را که می خواهند قره باغ را به مقصد روسیه ترک کنند، مهار کنیم. ما با همکاران و همسایگان آذربایجانی برای تثبیت اوضاع در قره باغ کار می کنیم".
قره باغ کوهستانی که 35 سال پیش خروج خود از آذربایجان شوروی را اعلام کرد، پس از درگیری مسلحانه با آذربایجان در سال های 1992-1994، در نهایت پایان موجودیت خود را در 1 ژانویه 2024 اعلام کرد.
سپتامبر 2020، جنگ در قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد. با میانجیگری مسکو، طرفین با آتش بس موافقت کردند. طرف ارمنی تمام مناطق اطراف قره باغ کوهستانی و تعدادی از مناطق که بخشی از منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی بود را از دست داد. علاوه بر این، نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مستقر هستند. ارمنستان هرگز قره باغ را به رسمیت نشناخت و پاشینیان نخست وزیر آن در مذاکرات با غرب، در ماه می 2023 اعلام کرد که قره باغ بخشی از خاک آذربایجان است.
آذربایجان در 19 سپتامبر 2023 عملیات نظامی را در قره باغ آغاز کرد که یکی از اهداف آن انحلال تمام ارگان های قره باغ خودخوانده بود. ایروان این اقدامات را تجاوز توصیف کرد و گفت که هیچ واحد ارمنی در قره باغ وجود ندارد. یک روز بعد، با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی در مورد آتش بس حاصل شد؛ از جمله شرایط آتش بس، به ویژه خلع سلاح تشکیلات ارمنی مشخص شد. پس از آن، چندین دور مذاکره بین نمایندگان قره باغ و باکو انجام شد که به ادغام منطقه در جمهوری اختصاص داشت. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان گفت که آذربایجان تمامیت ارضی خود را احیا کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала