خروج ارامنه از قره باغ ادامه دارد. اعلام رقم جدید

© Photo / press office of the Rescue Service of the MIA of RAخروج ارامنه از قره باغ ادامه دارد
خروج ارامنه از قره باغ ادامه دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.09.2023
اشتراک
نازلی باغداساریان، سخنگوی کابینه وزیران ارمنستان روز جمعه گفت که حدود 85 هزار نفر از ساکنان قره باغ از 24 سپتامبر به ارمنستان نقل مکان کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، باغداساریان در صفحه خود در شبکه های اجتماعی نوشت: "تا ساعت 6:00 (5:30 به وقت تهران)، 84770 نفر از قره باغ کوهستانی به ارمنستان رسیدند.
حکمت حاجی اف دستیار رئیس جمهور آذربایجان در 22 سپتامبر گفت که ادغام ارامنه قره باغ در زندگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آذربایجان دشوار خواهد بود و باید برای این واقعیت آماده بود که برخی از ارامنه تصمیم به ترک قره باغ بگیرند. در عین حال، رئیس جمهور الهام علی اف بارها اعلام کرده است که ارامنه قره باغ از حقوقی برابر با شهروندان آذربایجان برخوردار خواهند بود.
جمهوری خودخوانده قره باغ که 35 سال پیش خروج خود از آذربایجان شوروی را اعلام کرد و پس از درگیری مسلحانه با آذربایجان در سال های 1992-1994، سال ها به عنوان یک جمهوری به رسمیت شناخته نشده وجود داشت، پایان موجودیت خود را در 1 ژانویه 2024 اعلام کرد.
Мальчик из Нагорного Карабаха в Горисе, Армения - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2023
پناهجویان قره باغ کوهستانی در شهر مرزی گوریس
در سپتامبر 2020، جنگ در قره باغ از سر گرفته شد. با میانجیگری مسکو، طرفین با آتش بس موافقت کردند. طرف ارمنی تمام مناطق اطراف قره باغ کوهستانی و تعدادی از مناطق که بخشی از منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی بود را از دست داد. علاوه بر این، نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مستقر شدند. ارمنستان هرگز قره باغ را به رسمیت نشناخت و نیکول پاشینیان، نخست وزیر آن، در جریان مذاکرات با غرب و سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی در ایروان در ماه مه 2023، اعلام کرد که قره باغ بخشی از خاک آذربایجان است.
آذربایجان در 19 سپتامبر 2023 عملیات نظامی را در قره باغ آغاز کرد که یکی از اهداف آن انحلال تمام ارگان های جمهوری خودخوانده قره باغ بود. ایروان این اقدامات را تجاوز توصیف کرد و گفت که هیچ واحد نظامی ارمنی در قره باغ وجود ندارد. یک روز بعد، با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی در مورد آتش بس حاصل و از جمله شرایط آتش بس خلع سلاح تشکیلات ارمنی اعلام شد. پس از آن، چندین دور مذاکره بین نمایندگان قره باغ و باکو انجام شد که به ادغام این منطقه در جمهوری آذربایجان اختصاص داشت. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان گفت که آذربایجان تمامیت ارضی خود را احیا کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала