نگاه ویژه اسپوتنیک

بازی نیکول پاشینیان در زمین جبهه غربی

© AFP 2023 / -نیکول پاشینیان نخست ‌وزیر ارمنستان
نیکول پاشینیان نخست ‌وزیر ارمنستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2023
اشتراک
این روزها تحولات قفقاز جنوبی و ارمنستان، پشت پرده بخش قابل توجهی از کلان‌پروژه آمریکائی در راستای اقدامات ضدروسی در این منطقه را عیان نموده در همین راستا ضروری است نخبگان سیاسی و رسانه ای با مطالعه منابع دقیق و فارغ از خبر سازی های تبلیغاتی شبکه قدرت نرمی غرب در تله آمریکائی_انگلیسی که در پشت پرده رخدادهای پرآشوب این روزها مخفی شده ، نیفتند.
البته ضروری است تاکید نمایم صف ملت ارمنستان که هویت، تمدن، تاریخ، مذهب و سنت‌هایشان مانند بقیه‌ی ملت‌های قفقاز شمالی، جنوبی، آسیای مرکزی، اروپای شرقی و...، درهم تنیدگی ناگسستنی با هویت روسی دارد؛ از بدنه دولتی و عناصر نفوذی غرب‌گرا جداست و همان‌طور که آقای لاوروف در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ابراز امیدواری و تأکید نمود؛ ملت ارمنستان تاریخ مشترک و ناگسستنی خود با روسیه را فراموش نخواهند نکرد و ثبات در ارمنستان با حضور هیچ نیروی خارجی محقق نخواهد شد.
به همین منظور و با توجه به عملیات رسانه‌ای منسجم شبکه قدرت نرمی غرب گرایان برای تحریف واقعیت های میدانی منطقه و بهره‌گیری از فضای تبلیغاتی فتنه ‌انگیزانه‌ای که ایجاد نموده‌اند، تبیین چند نکته بسیار ضروری است:
§ اولا مسئولیت هرآنچه‌ که امروز در قره باغ رخ می‌دهد و محاصره‌ی چند ماهه این منطقه توسط آذربایجان و سایر مشکلات ایجاد شده برای ارامنه ساکن درآن، با درصد بالا، برعهده شخص پاشینیان است و بعبارتی، متهم ردیف اول در تمامی رخدادهای این منطقه؛ به دلیل سیاست اعتماد او به غرب و حرکت در پازل طراحی شده‌ی خارجی و عدم شفافیت و صداقت پاشینان دربرابر حمایت های همیشگی روسیه از ارمنستان باز می­گردد.
§ تأکید می‌نمایم اگر نیروهای حافظ صلح روسیه که تقریباً از سال ۲۰۲۰ در این منطقه که به منظور ایجاد صلح و حفاظت از غیر نظامیان و اقدامات بشردوستانه مستقر شده‌اند، وجود نداشتند قطعاً یک تراژدی انسانی بزرگ در این منطقه رخ می‌داد، لکن روسیه مستمراً با تمام توان خود تلاش نمود که ضمن تأمین غذا، دارو و نیازهای اولیه زندگی مردم این منطقه از ساکنان آن حفاظت نماید اما دولت پاشینیان حتی به‌صورت ظاهری از این اقدامات عام المنفعه روسیه نه‌تنها حمایت نکرد بلکه گاهاً با طرح ادعاهای نادرست درصدد انحراف افکار عمومی با هدف امتیازگیری از غرب نیز گام برداشت.
§ از همان روزهای بعد از جنگ دوم قره باغ، پاشینیان و همکاران غرب گرای او به سودای گرفتن امتیاز از غرب ،خصوصاً از آمریکا و فرانسه، مراودات مخفی خود با طرف آمریکائی را شدیداً افزایش و بیش‌تر نمودند و در مذاکراتی با جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا، قره باغ را کاملاً تسلیم آذربایجان نموده و بدون هرنوع رایزنی با روسیه به توافقات پشت‌پرده با سایر کشورها پرداختند لکن هم اکنون با سیاست فرار به جلو و پاک کردن صورت مسأله، واماندگی و دلدادگی خود به کاخ سفید را مخفی و به دنبال اتهام زنی به روسیه هستند.
§ لازم است یادآوری نمايم روی کار آمدن پاشینیان در سال ۲۰۱۸، با انقلاب مخملی و حمایت غرب صورت پذیرفت؛ او که یک روزنامه‌نگار غرب گرا بود با شعار" گام بردارید... سرژ را کنار بگذارید" و با تحریک عواطف مردم و حمایت سنگین رسانه‌های غربی در قامت رهبر یک اپوزیسیون توانست با وجود عدم هرنوع تجربه اجرایی سیاسی، قدرت را در ارمنستان به ‌دست گیرد و آرام آرام در راستای طراحی آمریکا در مسیر گسترش شبکه ضدروسی، کاهش اتکای امنیتی به مسکو، حمایت از قلم بدستان غرب‌گرا، تخریب وجهه روسیه، کاهش فعالیت در سازمان‌های جمعی وابسته به روسیه، ایجاد شبهه در زمینه کارایی ساختارهای پیمان‌های منطقه‌ای روسی، تقویت حوزه نفوذ آمریکا، فرانسه و انگلیس در ارمنستان، برنامه مخفی فراهم­سازی امکان حضور آرام آرام مستشاران ناتو در منطقه، اخلال در شبکه‌های ترانزیتی روسی و موارد متعدد مشابه، حرکت نماید.
§ به‌همین ترتیب، پاشینیان با هدف تضعیف هرچه بیشتر ارمنستان به‌ کرات تأکید نمود؛ از استراتژی " تنوع شرکاء" استفاده خواهد کرد و هم‌زمان بر ارسال پالس‌های منفی علیه مسکو در مناسبات‌های مختلف، افزود.
§ در اینجا ضروری است که تأکید نمایم؛ سفارت آمریکا در ارمنستان با وسعت یکصد هزار متر مربع، یکی از بزرگ‌ترین سفارت‌خانه‌های آمریکا در جهان با بیش‌ترین کادر دیپلماتیک، نیروی محلی و مستشار نظامی است، همچنین امکانات مخابراتی و رصدی سفارت آمریکا در ایروان، در نوع خود کم‌نظیر است که شامل: قوی‌ترین دستگاه‌های شنود، پارازیت، جنگ الکترونیک و ... است؛ کارکرد این نهاد در ارمنستان، بیشتر، شباهت با نمایندگی رسمی پنتاگون و سازمان سیا را دارد تا یک مقر دیپلماتیک. و لازم است تصریح نمایم؛ در همین دوره­ی پاشینیان، تعداد کارکنان دیپلماتیک و نظامی آمریکا در ارمنستان نیز به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته‌اند.
§ از نمونه های رفتارهای ضد روسی دولت ارمنستان می توان به این مساله اشاره نمود که پس از عملیات ویژه نظامی ضد تروریستی روسیه علیه نئونازی‌های فاشیست باندرایی و هم‌زمان با اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، در سفری که پاشینیان به برلین داشت به مقامات آلمانی قول مساعد داد هر نوع کانال مالی، ارزی، گمرکی و ... با روسیه که درراستای سیاست ضدتحریمی، توسط روسیه استفاده می‌شد را مسدود نماید و به سرعت در جلسه مخفیانه با مقامات بانک مرکزی و دولت ارمنستان به صراحت از تحریم‌های غرب علیه روسیه حمایت و حتی در یک گام فراتر، بازرسی از چمدان‌های مسافران به مقصد روسیه را نیز تشدید نمود.
ذکر و بررسی همه­ی اقدامات شبکه‌ی ضدروسی و غرب‌گرایان مستقر در ارمنستان، درطی ۵ سال گذشته، از حوصله این یادداشت کوتاه خارج است لکن ضروری است خاطر نشان نمایم ؛ سرابی که غرب در مقابل پاشینیان به نمایش گذاشته دستاوردی جز، رنج ملت ارمنستان ندارد و راه نجات این کشور بازگشت به ائتلاف عمیق، ریشه‌ای، تمدنی، هویتی و تاریخی با روسیه است نه باز کردن راه نفوذ تجزیه‌طلبان و مزدوران غرب‌گرا.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала