آمریکا: کشتی های ایرانی از لیزر علیه بالگرد ما استفاده کرده اند

© AFP 2023 / Atta Kenareانتشار ویدئوی نزدیک شدن قایق های سپاه به کشتی های نیروی دریایی آمریکا
انتشار ویدئوی نزدیک شدن قایق های سپاه به کشتی های نیروی دریایی آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2023
اشتراک
نیروهای مسلح ایالات متحده اعلام کرده اند که کشتی های ایرانی علیه بالگرد آمریکایی از لیزر استفاده کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا (CENTCOM) اعلام می کند که حادثه ای با حضور کشتی های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و بالگرد آمریکایی در خلیج فارس رخ داده است.
بنا بر این ادعا، کشتی های سپاه پاسداران چند بار نور لیزری را به سوی این بالگرد تابانده اند، اما این بالگرد خسارتی ندیده است. اطلاعاتی در خصوص کسانی که در این حادثه خسارت دیده باشند، ارائه نشده است.

در اطلاعیه ای که در سایت این نهاد منتشر شده، آمده است: "نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شکلیییی غیر ایمن و غیر حرفه ای با بالگرد تهاجمی AH-1Z Viper که متعلق به بخش بیست و ششم شناسایی تفنگداران دریایی می باشد، تعامل داشته اند؛ زمانی که این بالگرد در حال اجرای ماموریت عادی در گذرگاه هوایی بین المللی بر فراز خلیج فارس بوده است".

فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شده است که این اقدامات سپاه پاسداران ایران "زندگی نظامیان ایالات متحده آمریکا و کشورهای شریک آن را با خطر روبرو می کند" و از آنها خواسته که بی درنگ این اقدامات را متوقف نمایند.
این اولین اتفاق رخ داده بین ایران و آمریکا در خلیج فارس نمی باشد. کشتی های آمریکایی در نزدیکی مرزهای دریایی ایران در این منطقه قرار دارند و به عقیده طرف ایرانی گهگاه آنرا نقض می نمایند. در همین راستا نیروی دریایی ایران دائما برای رهگیری این کشتی های آمریکایی دست به اقدام می زنند. نمونه هایی وجود داشته که کشتی های ایرانی به کشتی های آمریکایی بسیار نزدیک شده و به خدمه آنها فشار عصبی وارد ساخته اند و چند بار کار به شلیک های اخطاری رسیده است.
فرار شناور بریتانیایی از دست سپاه ایران + فیلم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2023
سپاه یک نفتکش خارجی را در تنگه هرمز توقیف کرد
پیشتر ایالات متحده نیز از موارد ردگیری کشتی های تجاری توسط نظامیان ایرانی خبر داده بود. از جمله در تاریخ 6 ژوئیه خبر رهگیری یک کشتی که احتمالا حامل اجناس قاچاق بوده، در خلیج فارس ارسال شده بود. پیش از آن نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک تانکر حمل نفت تحت پرچم جزائر مارشال را که به ظاهر در دریای عمان متوقف شده بود، را رهگیری کرده بود. پس از آن خبرگزاری ایسنا به نقل از ارتش ایران اعلام کرد که نیروی دریایی ایران یک کشتی نا مشخص را که تاکر نفت می باشد و از قرار معلوم به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد و ناقض مرزهای کشور بوده، را متوقف کرده است. همچنین ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز از توقف نفتکش ایرانی تحت پرچم پاناما در تنگه هرمز خبر داده بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала