پارلمان کانادا در پی رسوایی کهنه سرباز نازی با محکوم کردن نازیسم موافقت کرد

© AFP 2023 / Lars Hagbergواکنش تند کانادا به امتناع ایران از تحویل جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی
واکنش تند کانادا به امتناع ایران از تحویل جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.09.2023
اشتراک
اعضای پارلمان کانادا با پیشنهاد رهبر حزب بلوک کبکوا برای محکوم کردن نازیسم در همه اشکال آن در بحبوهه رسوایی مربوط به دیدار یاروسلاو هونکا، کهنه سرباز نازی در پارلمان این کشور موافقت کردند.
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه اعضای کابینه آمده است: "نمایندگان همه احزاب با پیشنهاد ایو فرانسوا بلانشه از حزب بلوک کبکوا برای محکوم کردن نازیسم در تمام اشکال آن و ابراز همبستگی کامل با همه قربانیان گذشته و حال موافقت کردند".
به گفته کانال تلویزیونی سی تی وی نیوز، نمایندگان همچنین موافقت کردند که دعوت یاروسلاو هونکا به پارلمان را محکوم کنند و افتخارات به وی را "لغو" کنند.
جمعه گذشته روتا از یاروسلاو هونکا 98 ساله که از آن بعنوان "کهنه سرباز کانادایی – اوکراینی که برای استقلال اوکراین با روسها جنگیده است"، به جلسه پارلمان که به افتخار حضور ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و همسرش برگزار شده بود، دعوت کرد. وی در این جلسه در خصوص هونکا اظهار کرد: "وی قهرمان اوکراینی کانادایی است، و ما از وی بابت خدماتش تشکر می کنیم".
تمامی حضار چند بار این فرد کهنسال را که به پا خواسته بود را مورد تشویق قرار دادند. جنجال اما زمانی جرقه خورد که مشخص شد که هونکا در قالب لشکر 14 داوطلبان گرنادیر اس اس "گالیسیا" با روسها جنگیده بود که نه تنها بر علیه ارتش کانادا مبارزه کرده بود، بلکه به واسطه اقدامات وحشیانه در مبارزه با یهودیان، لهستانی ها، بلاروس ها و اسلواکی ها معروف بود.
رهبر اپوزیسیون کانادا، پیر پولیور، خواستار عذرخواهی ترودو شد. به گفته وی، سرویس پروتکل نخست وزیر مسئولیت انتخاب مهمانان را بر عهده داشت و هیچ یک از نمایندگان مجلس نتوانستند از "گذشته تاریک" هونکا مطلع شوند. پولیور گفت که ترودو باید شخصاً عذرخواهی کند و تقصیر را به گردن دیگران نیندازد، همانطور که معمولاً انجام می دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала