https://spnfa.ir/20230925/آیا-دور-زدن-ایران-برای-اتصال-هند-به-اروپا-امکان-پذیر-است-17870578.html
آیا دور زدن ایران برای اتصال هند به اروپا امکان پذیر است؟
آیا دور زدن ایران برای اتصال هند به اروپا امکان پذیر است؟
اسپوتنیک ایران
اخیرا آمریکایی ها طرحی برای اتصال شبه قاره هند به اروپا از طریق امارات عربی متحده وعربستان سعودی و اردن واسرائیل را مطرح کرده اند. 25.09.2023, اسپوتنیک ایران
2023-09-25T14:31+0330
2023-09-25T14:31+0330
2023-09-25T14:31+0330
گزارش و تحلیل
سیاسی
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/448/47/4484776_0:172:2641:1657_1920x0_80_0_0_658b8a09817d588c46c205e787430234.jpg
اخیرا آمریکایی ها طرحی برای اتصال شبه قاره هند به اروپا از طریق امارات عربی متحده وعربستان سعودی و اردن واسرائیل و... را مطرح کرده اند که به ادعای بسیاری از کارشناسان برای دور زدن ایران می باشد.درباره اینکه آیا اجرای چنین طرحی امکان پذیر است یا نه شکی وجود ندارد که بله اجرایی کردن چنین طرحی امکان پذیر است مخصوصا با توجه به سرمایه هاوامکانات فنی موجود.اما درباره اینکه آیا چنین طرحی مقرون به صرفه است باز هم شکی نیست که چنین طرحی مقرون به صرفه نیست.بسیاری باور دارند بسیاری از جنگ هایی که امروزه ما در منطقه غرب آسیا شاهد آن می باشیم هم به همین دلیل می باشد.مثل جنگ سوریه و یا جنگ در قره باغ.علیرغم اینکه مثلا آمریکایی ها ارمنی ها را گول می زنند و به آنها می گویند که حامی تمامیت ارضی و منافع آنها هستند اما واقعیت امر این است که آنها بدشان نمی آید کلیدور زنگزور راه بیافتد و ارتباط ایران با روسیه قطع شود و آنها بتوانند یک مسیر ارتباط شرق به غرب از آن کانال راه بیاندازند.شاید بتوان گفت بعد از مسیر ایران مسیر مقرون به صرفه تر برای آنها همان مسیر سوریه به ترکیه و سپس اروپا به حساب می آمد ولی با توجه به اینکه آنها نتوانستند پس از دوازده سال جنگ سوریه را در اختیار بگیرند امروزه به دنبال مسیر دیگری می باشند.با توجه به اینکه هم در مسیر شمالی که از دریای خزر می گذرد و هم در مسیر جنوبی که از اقیانوس هند و سپس دریای مدیترانه می گذرد چندین بار باید بار کشتی خالی شود و سپس روی کامیون و یا قطار حمل شود و دوباره بار کشتی شود و... به نظر نمی رسد که از نظر هزینه ای چنین چیزی منطقی باشد.البته بحث متلاطم بودن دریاها و اقیانوس های مسیر که موجب کاهش سرعت انتقال هم می شود یکی دیگر از مشکلاتی است که چنین مسیر هایی دارند.البته برای ارتباط هند از طریق ایران هم مشکل اختلافات هند و پاکستان وجود دارد که تضمین باز بودن این مسیر را کاهش می دهد.ولی به هر صورت به هر ترتیبی بخواهیم محاسبه کنیم جاده و یا راه آهنی که به صورت سنتی به نام جاده ابریشم شناخته می شود و از مسیر ایران به سمت عراق و سوریه و یا ترکیه و اروپا می رود مقرون به صرفه ترین مسیر است چرا که شرکت های حمل و نقل فقط یک بار باید قطار و یا کامیون را بار بزنند و تا مقصد دیگر نیاز به تخلیه و بارگیری مجدد نیست.مضاف بر اینها قطعا برخی کشورهای اصلی صادر کننده کالا از جمله چین و هند هر دو دلواپس آن خواهند بود که چنین مسیری در کنترل آمریکا واعضای ناتو است و ممکن است اگر در آینده با آمریکا مشکلی داشته باشند این مسیر ارتباطی قطع شود.مضاف بر اینها چون این مسیر قرار است از اسرائیل رد شود یکی از دیگر معضلات این خواهد بود که مساله فلسطینی ها هم باید قبل از شروع راه اندازی چنین طرحی حل و فصل شود.علیرغم اینکه آمریکایی ها با راه اندازی طرح موسوم به پیمان ابراهیم تلاش داشتند موجبات عادی سازی روابط عرب ها و اسرائیلی ها را فراهم کنند اما خودشان هم به خوبی می دانند تا وقتی مشکل فلسطینی ها حل نشده باشد ملت های منطقه هرگونه ارتباط با اسرائیل را قبول نمی کنند و حتی اگر حکومت ها هم بخواهند چنین چنین چیزی ممکن نخواهد بود و طبیعتا بحث راه اندازی یک خط راه آهن و یا جاده از این مسیر با خطر نا امن بودن به هزار و یک دلیل هم مواجه خواهد شد.با توجه به این شرایط به نظر می رسد بحث طرح مسیر ارتباط جنوبی بیش از اینکه یک طرح واقع بینانه باشد یک ایده و رویا است که شاید محقق شدن اش نیاز به زمانی طولانی داشته باشد و هنوز هیچ مسیری نمی تواند بهتر از مسیر سنتی جاده ابریشم و جاده شمال جنوب که دریای عمان را از طریق روسیه به شمال اروپا متصل می کند نمی تواند باشد.
https://spnfa.ir/20230921/ولیعهد-عربستان-اگر-ایران-به-سلاح-اتمی-دست-یابد-یعنی-ما-هم-باید-داشته-باشیم-17819161.html
https://spnfa.ir/20230603/فرمانده-نیروی-دریایی-ایران-از-تشکیل-ائتلاف-دریایی-شمال-اقیانوس-هند-با-حضور-ایران-و-عربستان-خبر-داد-16315983.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2023
دکتر عماد آبشناس
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e6/08/16/12161541_126:0:500:374_100x100_80_0_0_3f1de7942b48cc7365b7b76f4908a7b3.jpg
دکتر عماد آبشناس
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e6/08/16/12161541_126:0:500:374_100x100_80_0_0_3f1de7942b48cc7365b7b76f4908a7b3.jpg
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/448/47/4484776_0:0:2641:1980_1920x0_80_0_0_0ffe257ecc603b4fbc6b7c7df15d3f36.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
دکتر عماد آبشناس
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e6/08/16/12161541_126:0:500:374_100x100_80_0_0_3f1de7942b48cc7365b7b76f4908a7b3.jpg
سیاسی
آیا دور زدن ایران برای اتصال هند به اروپا امکان پذیر است؟
اخیرا آمریکایی ها طرحی برای اتصال شبه قاره هند به اروپا از طریق امارات عربی متحده وعربستان سعودی و اردن واسرائیل را مطرح کرده اند.
اخیرا آمریکایی ها طرحی برای اتصال شبه قاره هند به اروپا از طریق امارات عربی متحده وعربستان سعودی و اردن واسرائیل و... را مطرح کرده اند که به ادعای بسیاری از کارشناسان برای دور زدن ایران می باشد.
درباره اینکه آیا اجرای چنین طرحی امکان پذیر است یا نه شکی وجود ندارد که بله اجرایی کردن چنین طرحی امکان پذیر است مخصوصا با توجه به سرمایه هاوامکانات فنی موجود.
اما درباره اینکه آیا چنین طرحی مقرون به صرفه است باز هم شکی نیست که چنین طرحی مقرون به صرفه نیست.
چند دهه است که آمریکایی ها و متحدین شان تلاش دارند طرح هایی برای ارتباط شرق به غرب کره زمین با دور زدن ایران راه اندازی کنند.
بسیاری باور دارند بسیاری از جنگ هایی که امروزه ما در منطقه غرب آسیا شاهد آن می باشیم هم به همین دلیل می باشد.
مثل جنگ سوریه و یا جنگ در قره باغ.
علیرغم اینکه مثلا آمریکایی ها ارمنی ها را گول می زنند و به آنها می گویند که حامی تمامیت ارضی و منافع آنها هستند اما واقعیت امر این است که آنها بدشان نمی آید کلیدور زنگزور راه بیافتد و ارتباط ایران با روسیه قطع شود و آنها بتوانند یک مسیر ارتباط شرق به غرب از آن کانال راه بیاندازند.
یکی دیگر از طرح هایی که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دنبال آن بودند ایجاد مسیری که از اردن و سوریه به ترکیه و سپس اروپا متصل می شود بود.
شاید بتوان گفت بعد از مسیر ایران مسیر مقرون به صرفه تر برای آنها همان مسیر سوریه به ترکیه و سپس اروپا به حساب می آمد ولی با توجه به اینکه آنها نتوانستند پس از دوازده سال جنگ سوریه را در اختیار بگیرند امروزه به دنبال مسیر دیگری می باشند.
با توجه به اینکه هم در مسیر شمالی که از دریای خزر می گذرد و هم در مسیر جنوبی که از اقیانوس هند و سپس دریای مدیترانه می گذرد چندین بار باید بار کشتی خالی شود و سپس روی کامیون و یا قطار حمل شود و دوباره بار کشتی شود و... به نظر نمی رسد که از نظر هزینه ای چنین چیزی منطقی باشد.
البته بحث متلاطم بودن دریاها و اقیانوس های مسیر که موجب کاهش سرعت انتقال هم می شود یکی دیگر از مشکلاتی است که چنین مسیر هایی دارند.
البته برای ارتباط هند از طریق ایران هم مشکل اختلافات هند و پاکستان وجود دارد که تضمین باز بودن این مسیر را کاهش می دهد.
ولی به هر صورت به هر ترتیبی بخواهیم محاسبه کنیم جاده و یا راه آهنی که به صورت سنتی به نام جاده ابریشم شناخته می شود و از مسیر ایران به سمت عراق و سوریه و یا ترکیه و اروپا می رود مقرون به صرفه ترین مسیر است چرا که شرکت های حمل و نقل فقط یک بار باید قطار و یا کامیون را بار بزنند و تا مقصد دیگر نیاز به تخلیه و بارگیری مجدد نیست.
مضاف بر اینها قطعا برخی کشورهای اصلی صادر کننده کالا از جمله چین و هند هر دو دلواپس آن خواهند بود که چنین مسیری در کنترل آمریکا واعضای ناتو است و ممکن است اگر در آینده با آمریکا مشکلی داشته باشند این مسیر ارتباطی قطع شود.
گو اینکه امروزه هند روابط نسبتا خوبی با آمریکا دارد اما تجربه تاریخی نشان داده که هیچوقت به آمریکایی ها نمی توان اعتماد کرد و آمریکایی ها حتی بزرگترین متحد خود در ناتو، یعنی ترکیه، را هم در مواردی وقتی به حرفشان گوش نداده یا به نفعشان نبوده را تحریم کرده اند.
مضاف بر اینها چون این مسیر قرار است از اسرائیل رد شود یکی از دیگر معضلات این خواهد بود که مساله فلسطینی ها هم باید قبل از شروع راه اندازی چنین طرحی حل و فصل شود.
علیرغم اینکه آمریکایی ها با راه اندازی طرح موسوم به پیمان ابراهیم تلاش داشتند موجبات عادی سازی روابط عرب ها و اسرائیلی ها را فراهم کنند اما خودشان هم به خوبی می دانند تا وقتی مشکل فلسطینی ها حل نشده باشد ملت های منطقه هرگونه ارتباط با اسرائیل را قبول نمی کنند و حتی اگر حکومت ها هم بخواهند چنین چنین چیزی ممکن نخواهد بود و طبیعتا بحث راه اندازی یک خط راه آهن و یا جاده از این مسیر با خطر نا امن بودن به هزار و یک دلیل هم مواجه خواهد شد.
با توجه به این شرایط به نظر می رسد بحث طرح مسیر ارتباط جنوبی بیش از اینکه یک طرح واقع بینانه باشد یک ایده و رویا است که شاید محقق شدن اش نیاز به زمانی طولانی داشته باشد و هنوز هیچ مسیری نمی تواند بهتر از مسیر سنتی جاده ابریشم و جاده شمال جنوب که دریای عمان را از طریق روسیه به شمال اروپا متصل می کند نمی تواند باشد.