ورود نظامیان به کلیسایی در شمال کوزوو

© AFP 2023 / Armend NimaniСолдаты НАТО во время обострения на севере края Косово и Метохия
Солдаты НАТО во время обострения на севере края Косово и Метохия - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2023
اشتراک
اسقف نشین صربستان خبر از ورود افراد مسلح به محدوده کلیسای بانسک خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک، اسقف نشین راشسکا- پریزرنسکی کلیسای ارتدکس صربستان اعلام کرده است که افراد مسلح سوار بر ماشین ضد گلوله وارد قلمرو کلیسای ارتدکس تاریخی بانسک در شمال کوزوو شده اند.
پلیس جمهوری خود خوانده کوزوو پیشتر اعلام کرده بود که جستجوی افرادی که به کارکنان آن در شمال این خطه صورت داده اند، در دست اجرا دارد. بنا بر اعلام وزارت داخله کوزوو، حدود ساعت 2:40 (3:40 به وقت مسکو) روی پل نزدیک روستای بانسک دو ماشین باری بدون شماره، وردودی آن را مسدود کرده اند. نیروهای پلیس اعزام شده به آنجا توسط افراد ناشناس، آنطور که اعلام شده، با نارنجک های دستی و خمپاره انداز مورد حمله قرار گرفته اند. دو کارمند پلیس مجروح شده اند و به بیمارستان منتقل شده اند و یک نفر جان خود را از دست داده است.

اسقف نشین اعلام کرد: "اسقف نشین بسیار نگران است، زیرا بنا بر آخرین اخبار، گروهی از افراد مسلح با ماسک و سوار بر ماشین ضد گلوله وارد کلیسا شده اند و در عین حال قفل های دروازه های کلیسا را شکسته اند. در حال حاضر در آنجا گروهای از زائران از نووی ساد به همراه کشیشان به نیز ابوت دانیال و برادران حضور دارند".

در این اطلاعیه گفته شده است: " برادران کلیسایی و زائران بخاطر حفظ امنیت در یک ساختمان حبس شده اند و خود ساختمان کلیسا نیز بسته شده است. نیروهای مسلح در حال پیشروی در داخل حیاط هستند و گهگاه صدای تیراندازی به گوش می رسد. اسقف نشین به شدید ترین حالت اعمال خشونت در مرکز دینی کلیسای ارتدکس صربستان را محکوم نموده و از طرفین می خواهد تا این درگیری را متوقف نمایند".

در شبکه های اجتماعی منطقه عکس پلیس کوزوو با ماشین های ضد گلوله و مسلسل در حیاط کلیسا منتشر شده است.
وواسا عثمانی رئیس جمهوری خود خوانده و آلبین کورتو نخست وزیر آن پیشتر در شبکه های اجتماعی به ظاهر "گروه های جنایتکار صرب" را به حمله به پلیس کوزوو متهم کرده بودند.
پلیس کوزوو در جریان تشدید خشونت در شهر زوکان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2023
بزرگترین تشدید اوضاع در شمال استان کوزوو و متوهیجا
دبیرخانه کوزوو و متوهیجا تحت نظر دولت صربستان پیشتر اعلام کرده بود که افرادی ناشناس به حیاط سه نمایندگی حزب "فهرست صربستانی" در کوزوو و متوخی در شب 22 سپتامبر نارنجک پرتاب کرده اند و به عقیده بلگراد این امر تلاشی کوزوو- آلبانیایی برای ایجاد وحشت بوده است. پلیس کوزوو- آلبانیا چهارشنبه گذشته سه فرد صرب را در شهرهای مختلف در شمال این خطه بازداشت کرده که یکی از آنان 70 سال سن دارد. پتار پتکوویچ رئیس دبیرخانه کوزوو و متوهیجا تحت نظر دولت صربستان روز 18 سپتامبر اعلام کرده بود که علیرغم درخواست اتحادیه اروپا در تاریخ 3 ژوئن برای کاهش تنش در کوزوو، در این مدت 22 حادثه در حوزه ملی و به خاطر اقدامات پریشتینا رخ داده است.
صرب های کوزوو از اواخر ماه می اعتراضاتی را در شهر های زوچان، زوبین گاتوک، لپوساویچ،کوسوسکا- میتروویتسا شمالی در شمال این خطه صورت دادند. آنها خواستار برگرداندن نیروی ویژه پلیس کوزوو –آلبانیا و شهرداران از شمال کوزوو و متوهیجا و نیز ایجاد جامعه گروه های صرب طبق موافقت نامه سال در بروکسل 2013، پیش از صحبت کردن در مورد انتخابات شهری جدید در این منطقه شده اند. دلیل این اعتراضات تلاش مقامات کوزوو- آلبانیا در پریشتینا برای رساندن شهرداران آلبانیایی به قدرت در نتیجه انتخابات شهری 23 آپریل در شمال این خطه بوده است که توسط صرب های محلی بایکوت شده بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала