مکرون: فرانسه تا پایان سال نیروهای خود را از نیجر خارج می کند

مکرون
مکرون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2023
اشتراک
رئیس جمهور فرانسه از تصمیم کشورش برای خروج نیروهای خود از نیجر تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون TF1 گفت:" من امروز با رئیس جمهور بازوم صحبت کردم و به او گفتم که فرانسه تصمیم گرفته است سفیر خود را فراخواند. طی ساعات آینده سفیر کشورمان و دیگر دیپلمات ها به فرانسه بازخواهند گشت. ما همچنین به همکاری نظامی خود با مقامات فعلی در نیجر پایان خواهیم داد زیرا آنها دیگر نمی خواهند با تروریسم مبارزه کنند. این پایان این همکاری است، خروج نیروها در هفته ها یا ماه های آینده سازماندهی خواهد شد. نیروها تا قبل از پایان سال با نظم و ترتیب باز خواهند گشت، ما این کار را با توافق با شورشیان انجام خواهیم داد، زیرا می خواهیم همه چیز بدون حادثه بگذرد".
ارتش نیجر در پایان ماه جولای در تلویزیون ملی اعلام کرد که رئیس جمهور محمد بازوم از قدرت برکنار شده است. رهبران اکثر کشورهای غربی و سازمان منطقه ای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) کودتا را محکوم کردند. در اوایل ماه اوت، شرکت کنندگان در ECOWAS یک طرح اضطراری برای مداخله نظامی در نیجر به تصویب رساندند.
شورشیان در نیجر خواستار خروج سفیر فرانسه و خروج نظامیان فرانسوی از کشور شدند. فرانسه بارها اعلام کرده است که تنها خواسته های مقامات قانونی نیجر را به رسمیت می شناسد و خواستار آزادی فوری رئیس جمهور محمد بازوم شده است.
جمهوری نیجر به عنوان مستعمره سابق فرانسه، یکی از آخرین متحدان کشورهای غربی در ساحل باقی ماند. علاوه بر این، این کشور دارای ذخایر غنی اورانیوم است که فرانسه به آن وابسته است. همانطور که رسانه های فرانسوی اشاره کردند، این کشور آفریقایی 15 تا 17 درصد اورانیوم مصرفی برای تولید برق در فرانسه را تشکیل می دهد. در حال حاضر 1.5 هزار نیروی فرانسوی در نیجر مستقر هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала