تدوین سند همکاری ایران و کوبا در حوزه سلامت و انرژی

© Sputnik / Ramil Sitdikovواکسن ضد آنفولانزای روسی در بازار ایران
واکسن ضد آنفولانزای روسی در بازار ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2023
اشتراک
رئیس مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی ایران از تدوین سند همکاری این کشور و کوبا در ۳ حوزه امنیت غذایی، سلامت و انرژی خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، امیرحسین میرآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح جزئیات دیدارها و نشست‌های جانبی معاون علمی رئیس جمهور ایران در جریان سفر به کوبا و حضور در نشست سران گروه ۷۷ گفت: معاون علمی رئیس جمهور ایران در بدو ورود به کوبا، یک دیدار اختصاصی با رئیس جمهور کوبا داشت و در این نشست تبادل نظر خوبی بر روی موضوعاتی نظیر امنیت غذایی، سلامت و انرژی صورت گرفت. اینها مواردی بود که به عنوان اولویت‌های همکاری مطرح شد. در زمینه موضوعاتی که از سوی رئیس جمهور کوبا اعلام شد، شرکت‌های دانش بنیان ایرانی ظرفیت‌ها و دستاوردهای خوبی دارند که بعضاً تجربیات صادراتی هم داشته اند.
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ایران گفت: در این دیدار بر همکاری مشترک ایران و کوبا در حوزه‌های مختلف علم و فناوری بالاخص زیست فناوری و نانوفناوری تاکید شد اما هر دو کشور اعتقاد داشتند که نباید همکاری‌ها محدود به این دو حوزه باشد. در این نشست همچنین همکاری‌های علمی و فناوری در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی، انرژی‌های تجدید پذیر و تغییر اقلیم مطرح شد.
دیدار رئیسی با معاون نخست وزیر کوبا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2022
تاکید رئیس جمهور ایران بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های متعدد تهران - کوبا برای توسعه همکاری‌ها
وی ادامه داد: طرف کوبایی پیش نویس یک سند همکاری مشترک را به طرف ایرانی ارائه داد که بتوان در چارچوب مشخصی در حوزه علم و فناوری و براساس موضوعاتی که ذکر شد، همکاری‌ها شکل بگیرد. انتظار داریم در سفری که رئیس جمهور کوبا به زودی به ایران خواهند داشت، این سند به امضا معاونت علمی و وزارت علم، فناوری و محیط زیست برسد تا به یک تفاهم مشترک در همکاری‌ها برسیم.
میرآبادی خاطر نشان کرد: همچنین در این دیدار، در حوزه تبادل متخصصان مباحثی مطرح و مقرر شد ایران متخصصانی را در حوزه بایوتکنولوژی با توجه به اینکه کوبا ظرفیت‌های تحقیقاتی خوبی دارد، به آن کشور اعزام کند و در طرف مقابل کوبایی‌ها متخصصانی را به ویژه در حوزه نانوفناوری به ایران اعزام کنند. برنامه تبادل محققان، پروژه محور بوده و در واقع دوره‌های کوتاه مدتی است که افراد آموزش‌های تخصصی را برای پیشبرد پروژه‌های خود می‌بینند.
وی افزود: طرف ایرانی همچنین به طرف کوبایی پیشنهاد داد تا یک لاین همکاری خصوصی با شرکت‌های دانش بنیان نیز در خصوص واکسن سازی ایجاد شود. این امر می‌تواند سبدهمکاری دو کشور را متنوع‌تر می‌کند. در برخی شرکت‌های دانش بنیان داخلی پلتفرم‌های پیشرفته واکسن داریم که کوبایی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала