سخنرانی رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد + ویدئو

© AP Photo / Mary AltafferПрезидент Ирана Эбрахим Раиси во время выступления на 77-й сессии Генеральной Ассамблеи ООН в Нью-Йорке
Президент Ирана Эбрахим Раиси во время выступления на 77-й сессии Генеральной Ассамблеи ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.09.2023
اشتراک
ابراهیم رئیسی امشب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مواضع ایران را در موضوعات مختلف بیان کرد.
به گزارش اسپوتنیک، ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی و به بیان دیدگاه های کشورش در موضوعات روز جهان پرداخت.
این سومین باری است که ابراهیم رئیسی با حضور در مقر سازمان ملل متحد به سخنرانی در مجمع عمومی آن می پردازد.
رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود با اشاره به توهین به مقدسات مسلمانان و قرآن کریم تاکید کرد: جهان تحولات بی سابقه‌ای را تجربه میکند؛ چه چیزی بهتر از کلام پروردگار که میتواند ارزشهای انسانی را تعریف کند... اسلام ستیزی و آپارتاید فرهنگی در صوت‌های مختلف خود از سوزاندن کتاب قرآن شایسته انسان معاصر نیست.».
رئیسی که در واکنش به هتک حرمت به کتاب مقدس مسلمان یک جلد قرآن کریم را در دست داشت، افزود: «قرآن کلام خداوند و کتابی است که انسان را به معنویت و حق باوری و اخلاق دعوت میکند. مگر قران چه فرموده است که کینه های مستکبرین را برانگیخته است؟»
رئیس جمهور ایران خاطرنشان کرد: «پشت پرده این نفرت پراکنی‌ها طراحی بزرگتری وجود دارد و تقلید آن به مقوله آزادی بیان‌ گمراه‌ کننده است... غرب که اینک با بحران هویتی کارکردی مواجه شده جهان را جنگل و خود را باغی زیبا می‌بیند... برخی جریان‌های شوم ولی قدرتمند راه حل را در بحران سازی و دشمن تراشی می بینند، این آپارتاید فرهنگی جامعه مسلمانان خصوصا مهاجران را هدف قرار گرفته است...بر این باوریم باید احترام به ادیان الهی از دستور کارهای بین المللی قرار گیرد و سازمان ملل با طراحی سازوکاری احترام به ادیان الهی را تضمین کند».
رئیس جمهور ایران: «آنچه تضمین کننده آینده بشری است توجه به ارزش‌های والایی است که انسان را به سوی کمال سوق می‌دهد».
ابراهیم رئیسی در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد‌ گفت: «حفاظت از خانواده متشکل از زوجیت یک زن و مرد هست. از رهبران جهان می خواهیم که به حریم خانواده احترام بگذاریم. از سازمان ملل انتظار می رود احترام به جایگاه خانواده را مهم بشمارد».
رئیس جمهور ایران در این خصوص خاطر نشان کرد: «در کنار جنگ اسلام شاهد جنگ علیه خانواده هم هستیم... خانواده فطری‌ترین نهاد بشری است که امروز در معرض تهدید قرار گرفته است، هجوم به پناهگاه طبیعی بشر یعنی خانواده، جنایت علیه بشریت است...حفاظت از حریم خانواده و ازدواج یک واقعیت جهانی است که باید به دستور کار مشترک جهانی تبدیل شود».
رییس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص گذار جهان به سمت نظم جدید تاکید کرد: «غربی‌ها جهان را جنگل و خود را باغی خرم می‌بینند...جهان در حال تغییر و گذار به نظم جدید جهانی است و این مسیر غیر قابل برگشت است. اینکه مقاومت و بیداری ملت های جهان از همیشه بیشتر شده و قدرت‌های نوظهور سر برآورده‌اند امید است که نظمی جدید و عادلانه برجهان حاکم گردد...کنار گذاشتن سلطه جهانی و جایگزینی آن با نظم و همکاری‌های منطقه‌ای برای نظم بین المللی جدید کلیدی است».
رئیسی افزود: «جمهوری اسلامی ایران از حداکثر همگرایی اقتصادی و سیاسی درون و میان‌منطقه‌ای حمایت می‌کند و علاقه‌مند است براساس عدالت با همه جهان تعامل داشته باشد.اینک که کشورهای مستقل در مسیر همگرایی بیشتر قدم برمی‌دارند شاهد تلاش برخی قدرت‌ها برای شعله‌ ور کردن آتش درگیری در مناطق مختلف جهان هستیم و با داشتن ذهنیت جنگ سرد به دنبال بلوک‌بندی مجدد جهان هستند و این به ضرر امنیتی و رفاه ملت‌هاست».
ابراهیم رئیسی در سازمان ملل: «معادله سلطه غربی دیگر جواب نمیدهد. دموکراسی غربی به پایان راه خود نزدیک شده است...مردم غرب آسیا معنای واقعی دموکراسی غربی را لمس کرده‌اند و می‌دانند که تنها اسم رمزی برای کودتا، اشغالگری و جنگ است...تکلیف دنیا با پروژه و مکتب لیبرال دموکراسی مشخص است و می‌دانند که چیزی نیست جز یک دستکش مخملی که زیر آن دستی چدنی قرار دارد.»
وی تاکید کرد: «مکتبی که میخواست الگوی جهان باشد به درس عبرت تبدیل شده و به پایان راه خود نزدیک شده است. در یک کلام پروژه آمریکایی کردن جهان شکست خورده است».
ابراهیم رئیسی در تشریح دیدگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: «ایران هر دستی که برای دوستی دراز شود به گرمی می فشارد. اینک که منطقه ما از دو دهه جنگ نیابتی گذشته است، همکاری اقتصادی و امنیت کشورهای همسایه در اولویت ایران است. راهگذر شمال جنوب پیوند دهنده جهان شمال با جنوب است، منافع اقتصادی برای کشورهای منطقه را فراهم می کند. از قفقاز تا خلیج فارس، هر گونه حضور بیگانه بلکه بخشی از راه حل نیست بلکه خود مشکل است».
رئیس جمهور ایران با اشاره به مبارزه سردار سلیمانی با تروریسم در منطقه تصریح کرد: «امنیت منطقه ما مدیون‌ سردار سلیمانی است، زیرا اگر وی نبود خیلی مناطق در آتش داعش می سوخت. ترور سردار قاسم سلیمانی جایزه به داعش بود».
رئیس جمهور ایران در تشریح موضع ایران در مورد درگیری در اوکراین خاطرنشان کرد: «جنگ در اروپا به نفع هیچ طرف اروپایی نیست».
وی افزود: «رد کردن هر آتش بس از سوی آمریکایی ها در اوکراین، نشانده آن است که آمریکا خواهان درگیری در اروپا است».
ابراهیم رئیسی در خصوص ادعاهای حقوق بشر آمریکا و اتهامات آن علیه تهران خاطرنشان کرد: "آیا آمریکا که خود بزرگترین زندان مادران در جهان را دارد، می‌تواند صادقانه نگران حقوق زنان باشد؟ در این مدت تصویری که از ایران به جهان مخابره شد محصول سرکوب اطلاعات معتبر و اشاعه اطلاعات نامعتبر بود".
وی همچنین در خصوص بمباران شیمیایی ایران در دوران جنگ با عراق تاکید کرد: "واقعیت‌های مهمی از ایران در جهان سانسور شد، آیا تاکنون چیزی درباره بمباران شیمیایی مردم ایران شنیده‌اید؟ آن سلاح‌ها را برخی اروپایی‌ها به صدام داده بودند".
رئیس جمهور ایران تصریح کرد: "ایران که خود بزرگترین قربانی تروریسم است پیش‌قراول مبارزه با تروریسم در منطقه است".
رئیس جمهور ایران در بیان موضع کشورش در مورد برجام تاکید کرد: "خروج آمریکا از برجام نقض اصل مسلم وفای به عهد بود. دولت آمریکا با نقص صریح مفاد قطع نامه ۲۲۳۱شورای امنیت از عمل به تعهدات خود ذیل برجام اجتناب میکند.با این رفتار آمریکا عملا و برخلاف ادعاهایش قانون‌گریزی و زورگویی را بجای همکاری تجویز کرده است".
وی افزود: "آمریکا باید با اعتماد سازی اثبات کند که دارای حسن‌نیت است و اراده واقعی برای عمل به تعهدات خود و نهایی کردن مسیر دارد. اروپایی‌هایی نیز که در پی سال‌ها عدم پایبندی به تعهدات خود از جمله در لغو تحریم‌ها اکنون برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کنند باید درک کنند با سرعت گرفتن در مسیر پرهزینه تقابل بازنده خواهند شد".
وی همچنین خطاب به کشورهای اروپایی گفت: "برخی از کشورهای اروپایی باید پاسخ بدهند که چرا پناهگاهِ تروریست‌هایی شده‌اند که ۱۷ هزار ایرانی را ترور کرده‌اند".
شایان ذکر است که هفته نشست عالی مجمع عمومی سازمان ملل متحد از تاریخ 19 لغایت 26 سپتامبر در مقر این سازمان در نیویورک برگزار خواهد شد. این نشست عرصه ای مناسبی برای رایزنی های سیاسی و اعلام مواضع کشورهای جهان در بالاترین سطح می باشد که بسیاری از کشورهای جهان در آن در بالاترین سطح حضور پیدا می نمایند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала