اعلام آتش بس موقت در قره باغ با میانجیگری روسیه

© AFP 2023 / Bulent KilicСолдат азербайджанской армии в Нагорном Карабахе. Архивное фото
Солдат азербайджанской армии в Нагорном Карабахе. Архивное фото  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.09.2023
اشتراک
آذربایجان از توقف اقدامات ضدتروریستی در منطقه قره باغ خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اعلام کرد که در مورد تعلیق اقدامات ضد تروریستی در قره باغ از ساعت 13:00 روز 20 سپتامبر به توافق رسیده است.
این وزارتخانه همچنین تاکید کرد:" خلع سلاح تشکیلات ارمنی در قره باغ، عقب نشینی ارمنستان پس از جنگ با هماهنگی حافظان صلح روسیه انجام می شود".
همچنین دفتر ریاست جمهوری آذربایجان از نشستی با ارامنه قره باغ در مورد ادغام مجدد خبر داد.
در بیانیه این دفتر آمده است:" به پیشنهاد ریاست جمهوری آذربایجان، در 21 سپتامبر 2023، نشستی در یولاخ با نمایندگان ساکنان ارمنی قره باغ برای بحث در مورد مسائل مربوط به ادغام مجدد بر اساس قانون اساسی و قوانین جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد".
مرکز واحد اطلاعات جمهوری قره باغ کوهستانی نیز گزارش داد که درگیری در قره باغ کوهستانی با وساطت فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه از ساعت 12:00 به وقت مسکو متوقف شد.
در این پیام آمده است: "با میانجیگری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه مستقر در قره باغ کوهستانی، توافقی مبنی بر توقف کامل درگیری ها از ساعت 13:00 (12:00) 20 سپتامبر 2023 حاصل شد".
مرکز اطلاع رسانی اعلام کرد:" موضوعات مطرح شده توسط طرف آذربایجانی در مورد ادغام مجدد، تضمین حقوق و امنیت ارامنه قره باغ کوهستانی و همچنین مسائل تامین معیشت مردم قره باغ کوهستانی در چارچوب قانون اساسی آذربایجان، در نشستی بین نمایندگان جمعیت محلی ارمنی و نمایندگان مقامات مرکزی جمهوری آذربایجان، که در شهر یولاخ در 21 سپتامبر 2023 و طی جلسات بعدی برگزار خواهد شد، مورد بحث قرار خواهد گرفت".
19 سپتامبر، وزارت دفاع آذربایجان آغاز "اقدامات ضد تروریستی" برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در قره باغ را اعلام کرد. باکو اعلام کرد که مواضع نیروهای مسلح ارمنستان را از کار می‌اندازند، اما به جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌ها حمله نمی‌کنند.
به نوبه خود در ایروان تأکید کردند که ارتش این جمهوری هیچ واحد یا تجهیزاتی در قره باغ ندارد. پاشینیان تلاش برای دخالت ارمنستان در تشدید تنش نظامی را غیرقابل قبول خواند و گفت که نیروهای حافظ صلح روسیه و جامعه جهانی باید وارد عمل شوند.
وزارت خارجه روسیه نسبت به تشدید تنش ها ابراز نگرانی کرد و از طرفین خواست به راه حل دیپلماتیک بازگردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала