نگاه ویژه اسپوتنیک

آستِراخانِ روسیه، میزبان هشتمین مجمع رسانه ای کاسپین

© Photo / Social media page of governorspressofficeمجمع رسانه ای آستراخان 2023
مجمع رسانه ای آستراخان 2023 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.09.2023
اشتراک
افتخار دارم در هشتمین مجمع رسانه ای کاسپین که با رویکردی متنوع و مبتکرانه تر از اجلاس های قبلی با محوریت توجه به دیپلماسی عمومی نوین و رسانه های اجتماعی ، در تاریخ 18 و 19 سپتامبر در شهر آستراخان روسیه برگزار می شود به سخنرانی بپردازم.
اساس برگزاری اجلاس های رسانه ای کاسپین در شهر آستراخان روسیه، به تفاهم نامه روسای جمهور کشورهای ساحلی دریای کاسپین در سال 1394 که در آستراخان برگزار گردید و در یکی از بندهای آن به ضرورت توسعه و تعمیق مناسبات رسانه ای کشورهای ساحلی کاسپین به منظور شناخت بی واسطه این ملت ها از همدیگر و تعمیق مناسبات همه جانبه و مقابله با تبلیغات یک سویه غرب برای اختلاف افکنی تاکید گردیده بود ؛ باز می گردد.
در همین راستا دولت محلی آستراخان روسیه هر ساله این مجمع رسانه ای را به صورت متناوب و پرشور برگزار نمود، لکن دوره جدید بر مهم ترین مساله در حوزه دیپلماسی نوین و نقش تحلیلگران مستقل ، روزنامه نگاران، پژوهشگران، فعالان فضای مجازی و.. در تعمیق مناسبات ملت های کاسپین به صورت ویژه ای توجه گردیده و مقرر شده شرکت کنندگان در این اجلاس ابتکار عمل و پیشنهادات خود برای رفع مشکلات دیپلماسی عمومی و همچنین یکپارچه سازی ارتباطات ملت ها و کمک به گسترش و تعمیق دوستی و همکاری ها را ارئه نمایند.
البته در کناراین مساله مهم نقش زبان روسی در همگرایی ملت های کاسپین و همچنین اهمیت ویژه مباحث ترانزیتی خصوصا تکمیل راه گذر شمال _ جنوب ، به عنوان یک شریان جریان ساز در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... نیز مورد توجه برگزار کنندگان قرار گرفته ، خصوصا از آن جهت که آستراخان یکی از مهمترین شهرهای بندری کنار دریای کاسپین با 14 بندر بزرگ فعال و بزرگترین بارانداز ترانزیتی در منطقه کاسپین و داری بزرگترین شبکه ریلی و زیر ساخت های توسعه یافته حمل و نقل جاده ای، دپوی کالا، ارائه خدمات متنوع بندری و... می باشد و البته ایران نیز در بندر سالیانکای این استان سهم حدود پنجاه درصدی دارد و به عبارتی این منطقه استراتژیک برای همه کشورهای ساحلی خصوصا ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و به همین منظور از حدود دو دهه قبل نیز سرکنسولگری ایران در این استان در راستای پیگیری امور محوله متنوع افتتاح و مشغول به فعالیت است.
البته سایر کشورهای ساحلی نیز در این استان دارای کنسولگری فعال می باشند.
به عبارتی برنامه های پیش بینی شده برای این اجلاس کاملا منطبق با نیازهای روز منطقه کاسپین خصوصا در نظم جدید جهانی است و حضور نمایندگان ارشد رئیس جمهور روسیه و همچنین مقامات دولت ، وزارت امور خارجه ، سازمان روسسوترودنیتچستو، و سفرای کشورهای ساحلی کاسپین و سایر مقامات ارشد خارجی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنار تحلیلگران و روزنامه نگاران مستقل بر اهمیت اجلاس پیش رو برای همه کشورهای ساحلی کاسپین افزوده است.
در این راستا در شرایط فعلی تمرکز بر مدیریت اخبار منفی و تلاش برای تولید محتوی مثبت برای تعمیق دوستی های ملت های کاسپین یک امر ضروری و بسیار مهم تلقی می گردد.
مساله بسیار مهمی که ضروری است در حوزه تعمیق مناسبات ایران و روسیه و مقابله با تبلغات ضد روسی شبکه گسترده غربگرایان برای گسترش شایعات و فاصله انداختن میان مردم ایران و روسیه بسیار مورد توجه قرار گیرد.
به عبارتی یکی از سرفصل های اساسی بنگاههای رسانه ای و سخن پراکنی غرب همواره موج سازی و انتشار اخبار منفی علیه روسیه بوده و رسانه های فارسی زبان مستقر در انگلیس خصوصا بی بی سی، اینترنشنال، من وتو و... در این راستا در خط مقدم تروریسم فرهنگی و نشر اخبار دروغ علیه روسیه و شایعه سازی های مکرر و بی اساس می باشند.
هدف اصلی غرب و جریانات غربگرا از پمپاژ اخبار صد درصد دروغ علیه روسیه نیز کاملا مشخص است، نگرانی غرب از منافع ملت ایران و روس از دوستی عمیق ایران و روسیه، مانند آنچه در عضویت سریع ایران در بریکس و شانگهای صورت گرفت و یا برنامه روسیه در تکمیل حلقه مفقوده بیست ساله راه گذر شمال – جنوب ، و تبدیل شدن ایران به قطب جهانی ترانزیتی با درآمد سالانه بیست میلیارد دلار چند برابر بیشتر از درآمد فروش نفت و همچنین توسعه مناسبات نظامی، دفاعی و افزایش قدرت بازدارندگی ایران در برابر تهدیدات دشمان خارجی با نوسازی برخی ناوگان های خاص نظامی ایران مانند تحویل نخستین هواپیمای جنگنده مدرن یاک ( که مساله فوق العاده مهمی محسوب می گردد و برای نخستین بار طی بیش از چهل سال گذشته ایران به علت سیاست درست توسعه دوستی و روابط با روسیه، به هواپیمای جدید و مدرن جنگی که شدیدا تحت تحریم و ممنوعیت آمریکا و غرب است دست یافته) و البته گسترش همکاری های مدرن ایران و روسیه در حوزه صنعت فضایی و اقدام روسیه در ساخت ماهواره پیشرفته و تخصصی خیام برای ایران و تفاهمات برای حضور ایران در باشگاه کشورهای فضایی و صدها مورد دیگر از دستاوردهای فراوانی که صرفا حاصل توسعه همکاری های ایران و روسیه بوده و دهها سال غربی ها با بدعهدی، عهد شکنی، دروغگویی، فریبکاری، تحریم، توطئه و... مانع آنها می شدند.
Эксклюзивная выставка иранских товаров в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2023
چهارمین نشست کمیته همکاری در حوزه رسانه بین روسیه و ایران در تهران+عکس
به عبارتی غرب و عناصر مزدور غربی شدیدا و عمیقا نگران اثرات مثبت فراوان توسعه مناسبات ایران و روسیه بر اقتصاد ایران و افزایش شاخصه های اقتصادی هستند و تلاش می نمایند از هر ابزاری برای ممانعت از تحقق این مساله بهره ببرند.
در این راستا مقابله با پمپاژ اخبار منفی و دروغ شبکه های غربی نیاز به عزمی جذم و تولید محتوی های متعدد وفراوان و تعمیق مناسبات غیر رسمی متخصصان علاقه مند واقعی به توسعه روابط دو کشور است.
لازم است تاکید نمایم امروز، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، رسالت مهم و موفقی در گسترش اخبار مثبت و تعمیق دوستی ملت ایران و روسیه را در پیش گرفته و توانسته با توجه به اینکه تنها خبرگزاری فارسی زبان روس در ایران می باشد، با ابتکار عمل های نوین در خصوص خنثی سازی تبلیغات منفی غرب علیه روابط ایران و روسیه و انتشار بدون واسطه رخدادها از حقایق روسیه، گام قابل توجهی در اجرای تفاهم نامه روسای جمهور کشورهای ساحلی کاسپین و سایر تفاهمات دو جانبه روسای جمهور ایران و روسیه برای تلاش برای شناخت بی واسطه ملت ایران و روس از همدیگر بردارد.
این نکته ، یکی از کلیدی ترین مباحثی است که امروز نیاز اساسی در منطقه کاسپین می باشد در حالی که بنا بر یافته های دقیق اعلامی توسط مقامات امنیتی ایران و روسیه، غرب شدیدا در تلاش است به سمت بحران سازی در قفقاز جنوبی، حوزه کاسپین و آسیای مرکزی حرکت نماید.
بنابر این خنثی سازی هر نوع پروژه اختلاف افکن بین ملت های این منطقه قطعا در راستای منافع ملی و منافع جمعی همگان و تضمین کننده صلح، ثبات و توسعه منطقه است و دیپلماسی عمومی نوین غیر دولتی و رسانه های همسو نقش محوری در تحقق این مساله دارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала