گزارش و تحلیل

قناد باشی: کمک ایران بدلیل جذابیت، توسط مغرب پذیرفته نشد

© AFP 2023 / Fadel Sennaقناد باشی: کمک ایران بدلیل جذابیت، توسط مغرب پذیرفته نشد
قناد باشی: کمک ایران بدلیل جذابیت، توسط مغرب پذیرفته نشد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2023
اشتراک
اخیرا بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری اروپا-مدیترانه، زلزله ای به بزرگی 6.9 ریشتر شب 8 سپتامبر در 80 کیلومتری شهر مراکش رخ داد. پس از این، چندین زمین لرزه دیگر به بزرگی های 4.8، 3.4، 3.2 و 3.3 ثبت شد.
این زلزله تاکنون بیش از ۵۰۰۰ کشته و زخمی بر جای گذاشته و بر اساس برآورد آماری کشور مغرب بر اثر این زلزله بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت در زیرساخت‌ها، تاسیسات اساسی اماکن عمومی و سرمایه‌گذاری ‌های اقتصادی و گردشگری را متحمل شده.
آقای دکتر جعفر قناد باشی، کارشناس مسائل شمال آفریقا در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
زلزله در هر کشوری موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی میشود، یکی از اثرات اولیه آن هشداری است که به یک جامعه وارد می‌شود و پس از جنبه انسانی، جنبه معنوی دارد؛ کسانی که قرآنی به این موضوع نگاه می‌کنند می ‌دانند که گاهی بلاهای آسمانی پاسخ اعمال است مخصوصاً در جوامع اسلامی که نگاه قرآنی دارند ممکن است این نگاه بیشتر جاری باشد.
آقای دکتر جعفر قناد باشی، ضمن تاکید بر عملکرد ضعیف پادشاهی مغرب در گسترش زیرساخت‌های این کشور بیان کرد:
در عرصه سیاسی معمولاً زمانی که کمک رسانی دیر انجام می‌شود و تلفات افزایش پیدا می‌کند انتقاداتی به دولت‌ها وارد می‌شود و این مسلماً واضح است که دولت مغرب در توسعه و شهرسازی ضعیف عمل کرده، به ویژه در قسمتی که زلزله آمده که قسمت کوهستانی مغرب است راه سازی مناسبی وجود ندارد تا کمک رسانی انجام شود.
ناتوانی و ضعف دولت، هم در کمک رسانی و هم در ایجاد راه‌ های مناسب برای شهرک‌ها و روستاهایی که در قسمت‌های کوهستانی وجود دارد، اعتراضاتی را به دولت وارد می‌کند لذا رژیم پادشاهی مراکش اکنون مورد انتقاد شدیدتری قرار می‌گیرد؛ پیش از این به دلیل وجود دیکتاتوری و سانسورهای شدید انتقادات زیادی به آنها وارد بود، یکی دیگر از نکات انتقادی وارد شده به پادشاهی مغرب ارتباط با رژیم صهیونیستی بود که تلاش کردند با توجیهاتی این ارتباط را توضیح دهند اما مردم مغرب این موضوع را نمی‌پذیرند و اعتراض دارند.
وی افزود:
لذا از نظر من این زلزله برای رژیم پادشاهی مغرب شرایطی اضطراری به وجود آورده؛ با توجه به تجربه‌ ای که در ایران داریم دقیقاً در زمانی که موج اعتراضات علیه شاه افزایش پیدا کرده بود زلزله مهیبی در طبس را مشاهده کردیم که این زلزله باعث انتقادات شدیدی علیه رژیم شاه شد، بعد دیگری که در زلزله طبس اتفاق افتاد همکاری و هماهنگی نیروهای مردمی و مساجد محله‌ ای بود که فعالانه عمل کردند و مردم را به سمت خود کشاندند و این موضوع در پیروزی انقلاب تاثیر زیادی داشت، پیش بینی می‌شود مشابه این نکته در مغرب نیز اتفاق بیفتد و مساجد مغرب که فعالانه عمل می‌کنند مردم را به سمت خود بکشانند.
زلزله مراکش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.09.2023
اهدای خون برای کمک به زلزله زدگان در مراکش آغاز شد
پس از وقوع زلزله در کشور مغرب هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با مردم مغرب آمادگی خود را برای کمک رسانی به کشور مغرب در صورت اعلام مقامات این کشور بیان کرد این در حالی است که مغرب درخواست کمکی را به هلال احمر ایران ارائه نکرد، کارشناس مسائل شمال آفریقا در این زمینه اظهار داشت:
جمهوری اسلامی ایران، فرانسه و رژیم صهیونیستی از مغرب برای کمک رسانی پاسخ رد گرفتند، بخشی از این موضوع به مصرف داخلی باز می‌گردد چرا که برای خوشایند برخی از قشرها تلاش می‌شود تا کمک‌های رژیم صهیونیستی و فرانسه پذیرفته نشود با وجود اینکه در این شرایط اضطرار نیاز به کمک رسانی وجود دارد اما کمک اسرائیل پذیرفته نمی‌شود تا رضایت برخی گروه‌ها جلب شود، این موضوع برای فرانسه هم صادق است چرا که گروهی ضد فرانسوی در مغرب وجود دارد.
اما در رابطه با جمهوری اسلامی ایران، به گمان اینکه ایران می‌خواهد در مغرب تبلیغات شیعی به راه بیندازد روابط خود را با ایران قطع کردند، از آنجایی که اکنون رابطه قطع است در همان مسیر کمک‌ های ما پذیرفته نشد البته که مغرب از جذابیت کمک‌ های ایران واهمه دارد چرا که می‌دانند با مواضع ضد صهیونیستی و ضد استکباری ایران هر کجا کمک رسانی توسط ما انجام می‌شود، مورد استقبال گسترده قرار می‌گیرد.
بنابراین باید کمک رسانی جمهوری اسلامی ایران را از کمک رسانی فرانسه و رژیم صهیونیستی جدا کرد، جلب مردم به جمهوری اسلامی ایران و استقبال از برقراری مجدد روابط از نگرانی های پادشاهی مغرب برای کمک رسانی توسط ایران است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала