چند دستگی گروه 20 بر سراوکراین نشانه نبرد بین جهان تک قطبی و چند قطبی است

© Photo / The Ministry of Foreign Affairs of the Russian FederationМинистр иностранных дел Сергей Лавров на саммите G20, Нью-Дели, Индия
Министр иностранных дел Сергей Лавров на саммите G20, Нью-Дели, Индия - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.09.2023
اشتراک
رهبران و نمایندگان 20 اقتصاد بزرگ جهان روز شنبه در دهلی نو ملاقات کردند و با نادیده گرفتن انتقادات پیشنهادی غرب از روسیه به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین، به مصالحه بر سر یک بیانیه مشترک در مورد اولویت های جهانی دست یافتند.
اسپوتنیک با کارشناسان صحبت کرد تا معنای واقعی "زبان اجماع" اعلامیه را بفهمد.
روز اول اجلاس دو روزه گروه 20 در دهلی نو، هند، روز شنبه به پایان رسید و اعضای این مجمع بین دولتی در مورد توسعه اقتصادی، تغییرات آب و هوایی، و متعهد به همکاری در جهت صلح، امنیت و حل مناقشه به اجماع رسیدند.
یک مقام روسی به خبرنگاران گفت که مذاکرات "بسیار پیچیده" در مورد تدوین بیانیه مشترک مبتنی بر اجماع صورت گرفت، با بلوک بریکس و شرکای آن که "از پذیرش روایت‌های غربی" درباره بحران اوکراین خودداری کردند.
متن بیانیه 83 ماده‌ای از محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین خودداری می‌کند، در عوض بر نیاز "همه دولت‌ها" به "عملکرد منطبق با" منشور سازمان ملل تأکید می‌کند و تأثیر منفی اقتصادی و امنیتی جهانی را برجسته می‌کند. بحران جاری متن سند خواستار از سرگیری قرارداد غلات دریای سیاه شد، همچنین خواستاراقداماتی برای اطمینان از "تحویل فوری و بدون مانع غلات، مواد غذایی، و کودها/مواد ورودی" از روسیه و اوکراین، از جمله "برای پاسخگویی به تقاضا" در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته، به ویژه کشورهای آفریقایی شد.
Международный медиацентр G20 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2023
اعمال فشار بر روسیه از طریق بیانیه "گروه بیست" میسر نشد
این قطعنامه همچنین حمایت گروه 20 را از "همه ابتکارات مرتبط و سازنده که از صلح جامع، عادلانه و بادوام در اوکراین حمایت می‌کند و از همه اهداف و اصول منشور سازمان ملل برای ارتقای روابط صلح‌آمیز، دوستانه و حسن همجواری حمایت می‌کند، ابراز می‌کند.
متن سازش به دور از انتظارات ظاهری ایالات متحده و متحدانش است تا بیانیه ای را منعکس کند که در اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی در سال گذشته، که "تجاوز" روسیه به اوکراین را محکوم کرد و بدون اشاره به نقش آمریکا و ناتو در دامن زدن، جرقه زدن و دامن زدن به درگیری خواستار "خروج کامل و بدون قید و شرط" نیروهای روسیه شد. برخی از رسانه های غربی نتوانستند از لحن دیپلماتیک بیانیه دهلی نو ابراز ناامیدی نکنند، به طوری که یکی از رسانه ها تا آنجا پیش رفت که آن را ضربه ای به کشورهای غربی خواند که یک سال گذشته تلاش کرده اند کشورهای در حال توسعه را متقاعد کنند که مسکو را محکوم کنند و از اوکراین حمایت کنند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که به نمایندگی از روسیه در نشست دهلی نو حضور دارد، هفته گذشته هشدار داد که مسکو "اگر بیانیه اجلاس گروه 20 منعکس کننده موضع روسیه در قبال بحران های جهانی نباشد" را نمی پذیرد و اظهار داشت که اگر کشورهای غربی بخواهند " بازنویسی دستور G20" برای بحث در مورد نقاط داغ ژئوپلیتیک جهانی، روسیه خوشحال می شود که درگیری های دیگری را که امروز در حال وقوع است به آنها یادآوری کند که "ریشه در جنگ های آغاز شده توسط غرب دارند".
دعوت گروه 20 از آفریقا
نشست‌های روز شنبه شامل اعلامیه نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، درباره دعوت رسمی اتحادیه آفریقا به گروه ۲۰ به عنوان عضو دائمی بود.
دکتر نتسورا معتقد است که این دعوت به وضوح با اقدامات دیپلماتیک موفق اخیر بلوک توسعه یافته بریکس مرتبط است که شامل دعوت از شش عضو جدید از جمله دو کشور آفریقایی در نشست سران خود این اتحادیه در ماه گذشته و تلاش کشورهای غربی برای اجتناب از مشاهده جایگاه G20 کاهش یافته است.
اتحادیه آفریقا به عضویت دائمی گروه 20 درآمد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2023
اتحادیه آفریقا به عضویت دائمی گروه 20 درآمد

"تا آنجا که به من مربوط می شود این یک حرکت راهبردی است، زیرا همانطور که همین اتفاق افتاده بود، به طور خاص از شش کشور برای عضویت کامل در برجام دعوت شده بود. فراتر از آن، ما بیش از 40 کشور در میان کشورهای در حال توسعه داریم که علاقه مند به عضویت در "بریکس"هستند. اکنون این امر برجستگی گروه 20 و جایگاه آن به عنوان یک سازمان برجسته چندجانبه را کاهش می دهد و بنابراین این دعوت از اتحادیه آفریقا برای عضویت دائمی به طور خودکار به نفع آفریقایی ها می شود.

با این حال، نتسورا تأکید کرد که اگر کشورهای آفریقایی بخواهند که جامعه بین‌المللی به منافع آفریقا احترام بگذارد و قاره را جدی بگیرد، کارهای زیادی برای تقویت اتحادیه آفریقا و حمایت جمعی از منافع خود خواهند داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала