رئیس جمهور آفریقای جنوبی: مدرکی دال بر حمل سلاح در کشتی روسی وجود ندارد

© AFP 2023 / Daniel Leal-OlivasПрезидент ЮАР Сирил Рамафоса
Президент ЮАР Сирил Рамафоса  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.09.2023
اشتراک
رئیس جمهور آفریقای جنوبی، گفت که نتایج تحقیقات نشان می دهد که هیچ مدرکی مبنی بر حمل سلاح برای روسیه در کشتی روسی Lady R که در آفریقای جنوبی پهلو گرفته بود، وجود ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، در دسامبر 2022، کشتی روسی Lady R در آفریقای جنوبی پهلو گرفت. شبکه تلویزیونی نیوز 24 آفریقای جنوبی سخنان روبن بریگیتی سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را پخش کرد که مدعی شد آفریقای جنوبی ظاهراً به ارتش روسیه تسلیحات می دهد و با اشاره به ورود یک کشتی روسی به پایگاه نیروی دریایی آفریقای جنوبی به پایگاه سیمونستون اشاره کرد. این کشتی از 6 تا 8 دسامبر 2022 در این پایگاه بود. به گفته سفیر، ایالات متحده مطمئن است که گفته می شود سلاح و مهمات در کشتی بارگیری شده است و پس از آن کشتی به روسیه بازگشت. مقامات آفریقای جنوبی گفتند که برای ادعاهای بریگیتی هیچ مدرکی وجود ندارد. وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی سپس گزارش داد که سفیر آمریکا پس از اعتراض رسمی این وزارتخانه، اعتراف کرد که زیاده روی کرده و عذرخواهی کرده است. در ماه اوت، کمیسیون مستقلی که برای بررسی این اتهامات تشکیل شده بود، هیچ مدرکی برای حمایت از ارسال تسلیحات دریافت نکرد.
رهبر آفریقای جنوبی روز یکشنبه گفت:" در جریان تحقیقات، کمیسیون هیچ مدرکی مبنی بر بارگیری محموله سلاح برای صادرات در کشتی لیدی آر پیدا نکرد، هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا وجود ندارد که کشتی حامل سلاح از آفریقای جنوبی به مقصد روسیه بوده است".
در جریان تحقیقات، کمیسیون از پایگاه دریایی سیمونستون آفریقای جنوبی بازدید کرد و از تقریباً 50 نفر اظهارات گرفت. رامافوزا افزود که در طول کار این کمیسیون، بیش از 100 سند مختلف نیز مورد مطالعه قرار گرفت.
به گفته وی، اتهامات وارده به آفریقای جنوبی مبنی بر تامین سلاح به روسیه تأثیر مخربی بر پول، اقتصاد و موقعیت این کشور در جهان داشته است.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در واکنش به اظهارات سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی در خصوص ارسال تسلیحات ادعایی به روسیه، اظهار داشت: لفاظی های آمریکا علیه آفریقای جنوبی و شرکای خود در مورد روابط با مسکو، عادت ریشه ای واشنگتن است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала