امیدواری ترکیه به از سرگیری توافق غلات

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر طرح عربستان برای سرنگونی اردوغان
طرح عربستان برای سرنگونی اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.09.2023
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که به از سرگیری توافق غلات امیدوار می باشد.
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران "گروه بیست G20" اعلام کرد که امید خود برای از سرگیری توافق غلات را از دست نمی دهد و روی پیشنهادات جدید دبیر کل سازمان ملل حساب می کند.

وی تاکید کرد: "ما از دبیرکل سازمان ملل متحد خواهش کردیم تا نامه جدیدی را به همراه پیشنهادات در مورد توافق غلات به روسیه ارسال نماید، از جمله در خصوص اتصال مجدد به SWIFT و بیمه. با در نظر گرفتن نامه به روز شده، پیشرفت های جدید در شرایط ممکن می باشند و ما آنها را زیر نظر خواهیم داشت".

رهبر ترکیه همچنین خاطرنشان کرد که به طرف روسی پیشنهاد کرده تا حجم صادرات غلات به کشورهای محتاج آفریقایی را افزایش دهد.
آمادگی سازمان ملل در اجرای شرایط روسیه برای بازگشت به توافق غلات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.09.2023
آمادگی سازمان ملل در اجرای شرایط روسیه برای بازگشت به توافق غلات
قرارداد غلات در 18 ژوئیه متوقف شد، فدراسیون روسیه مخالفت خود را با تمدید آن به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل اعلام کرد. پوتین پیشتر خاطرنشان کرده بود که به رغم تلاش های سازمان ملل متحد، مفاد توافق با روسیه عملی نشد. پوتین بارها خاطرنشان کرده است که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می کند و هدف اصلی این معامله - تامین غلات به کشورهای نیازمند از جمله کشورهای آفریقایی - هرگز محقق نشد.
اردوغان همچنین به برنامه های فدراسیون روسیه، ترکیه و قطر برای ارسال یک میلیون تن غلات رایگان به کشورهای آفریقایی اشاره نمود.

وی تصریح کرد: "من در دیدار با سرگئی لاوروف (وزیر خارجه روسیه) پیشنهاد کردم که به یک میلیون تن محدود نشویم و غلات بیشتری را ارسال نماییم، زیرا کشورهای آفریقایی به آن نیاز دارند".

رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به دیدار خود با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست سران G20در دهلی نو، این گفتگو ها را پربار نامید.

اردوغان تصریح کرد: "وزرای امور خارجه کشورهای مختلف اینجا این امکان را داشتند تا دیدارهایی را برگزار نمایند. ما دیدار مفصلی را در اینجا در حاشیه نشست با آقای لاوروف برگزار نمودیم و شرایط اخیر را با وی مورد ارزیابی قرار دادیم. روز دوشنبه نیز من در سوچی بودم".

دیدار وزرای خارجه ترکیه و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2023
روسیه و ترکیه به توافقی در زمینه معامله غلات دست یافتند
رئیس جمهور ترکیه همچنین در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که در حاشیه این نشست با جو بایدن همتای آمریکایی خود دیدار کرده و موضوع ارسال جنگنده های F-16به آنکارا را مورد بحث قرار داده است.

اولین مقام دولتی ترکیه تشریح کرد: "در اینجا (در هند) دیدار با آقای بایدن برگزار شد. هر چند به شکل غیر رسمی و بشکل سر پا. ما همچنین موضوع F-16 را مورد بحث قرار دادیم. البته که متاسفانه در مورد مسئله F-16 نکات مرتبطی با سوئد وجود دارند (مربوط به مسئل عضویت سوئد در ناتو). چنین رویکردی ما را به شدن ناامید می کند. زمانی که اینگونه صحبت می کنند، من برای آن پاسخ دارم.شما این قضیه را با کنگره مرتبط می کنید، من نیز کنگره خودم را دارم. کنگره من یک مجلس بزرگ ملی است (مجلس کشور) و من نمی توانم (به عضویت سوئد)بگویم "آری". تا زمانی که چنین تصمیمی توسط توسط مجلس بزرگ ملی ترکیه گرفته نشود. سوئد می بایست تعهدات خود را اجرا نماید.

شایان ذکر است که ترکیه مدتهاست که به دنبال خرید جنگنده های F-16 از ایالات متحده می باشد، اما کاخ سفید تاکید کرده که این موضوع به تایید کنگره آمریکا بستگی دارد و دولت بایدن در این خصوص راسا نمی تواند تصمیم بگیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала