وزارت خارجه روسیه: دلارزدایی در روابط اقتصادی روسیه و چین تحقق یافته است

© Sputnik / Alexandr Demyanchuk /  مراجعه به بانک تصاویر روبل و یوآن
روبل و یوآن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2023
اشتراک
گئورگی زینوویف، مدیر بخش آسیایی شماره یک وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد دلارزدایی از روابط اقتصادی بین روسیه و چین تحقق یافته و بیش از 80 درصد از پرداخت ها بین دو کشور به ارزهای ملی انجام می شود.
به گزارش اسپوتنیک، او گفت: "سهم ارزهای ملی در تسویه حساب های روسیه و چین با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است: اگر در ابتدای سال 2022 حدود 25٪ بود، اکنون بیش از 80٪ است."
زینوویف گفت که تجارت در جفت روبل/یوآن در بورس مسکو مدت‌هاست که از حجم معاملات به دلار آمریکا فراتر رفته است.
وی خاطرنشان ساخت: در واقع امروز می‌توانیم دلارزدایی از روابط اقتصادی دوجانبه را اعلام کنیم.
وی خاطرنشان کرد که فعالان اقتصادی روسیه و چین "به طور گسترده از ارزهای "سمی" کشورهای غربی فاصله می گیرند و روبل و یوان را به عنوان ابزار پرداخت مطمئن تر و مهمتر از همه امن تر ترجیح می دهند.
لاوروف وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2023
لاوروف: روسیه قصد ندارد دلار را نابود کند
این دیپلمات در پایان گفت: اگرچه بی ثباتی سیاسی و اقتصادی بین المللی بر فعالیت موسسات مالی تأثیر می گذارد، ابزارهای توسعه یافته از طریق کار دولت های روسیه و چین این امکان را فراهم می کند تا "تمام عملیات لازم را تا حد امکان تسهیل شوند".
در ماه فوریه، آندری رودنکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد. سهم ارزهای ملی در تسویه حساب های دوجانبه بین روسیه و چین در سال های اخیر در حال رشد بوده است. در سال 2022، این روند به طور قابل توجهی سرعت گرفت. در نیمه اول این سال تقریبا نیمی از تجارت با چین به روبل و یوان انجام شد و در نیمه دوم آن ، این روند همچنان محبوبیت خود را از جمله در میان شرکت های انرژی افزایش داد.
در ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان گفتگو با رهبری چین در قالب گسترده گفت مسکو از توسعه استفاده از یوان چین در تسویه حساب ها با کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین حمایت می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала