شدت زمین لرزه مراکش برابر با قدرت 25 بمب هسته ای بوده است

© AP Photo / Mosa'ab ElshamyЖители которой покидают свои дома после землетрясения, Марокко
Жители которой покидают свои дома после землетрясения, Марокко - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2023
اشتراک
یک دانشمند: زمین لرزه مراکش شدتی برابر با قدرت 25 بمب هسته ای داشت و نظریه دانشمندان در مورد این منطقه را تغییر داد.
یک دانشمند لرزه شناس در گفتگو با اسپوتنیک عربی به جوانب زمین لرزه دیروز در مراکش پرداخت.
دکتر عید الترازی، پروفسور دانشکده لرزه شناسی و بلایای طبیعی دانشگاه هاشمی اردن، زمین لرزه مراکش را "ویرانگر" خطاب کرد و تاکید نمود که قدرت آن از لحاظ موادی که در بمب های هسته قرار می گیرند، برابر با قدرت 25 بمب این چنینی بوده است.

وی تاکید کرد: "زمین لرزه با شدت 7 ریشتر بسیار قوی و قادر به تشدید شتاب زمین در کانون آن در حدود از 200 تا 300 سانتیمتر در ثانیه می باشد که می تواند مراکزی را تخریب نماید که بویژه به شکل خاص به عنوان سازه های مقاوم در برابر زلزله طراحی نشده اند، یعنی زمانی که پی آنها به شکل لازم از دیدگاه زمین شناسی و توپوگرافی آماده نگردیده اند".

الترازی در خصوص تاثیر زلزله در مراکش بر روی کشورهای مجاور این گزینه را رد نمی کند که زمین لرزه می توانسته اثر تحریک کننده را بر روی پوسته زمین در محیط مجاور و بویژه در کشورها شمال آفریقا و خاورمیانه داشته باشد که بعید به نظر می رسد و احتمال بروز زمین لرزه های ویرانگر مشابه در کشورهای همسایه وجود دارد.

این کارشناس در مورد امکان پیش بینی چنین زلزله ای تا پیش از بروز آن توضیح داد که "اینها معمولا غیر قابل پیش بینی هستند، زیرا دلایل زیادی وجود دارد که به خاطر آنها دانشمندان نمی توانند این را بدانند که زمین لرزه چه زمانی رخ می دهد، اما گهگاه – که چنین مواردی نادر می باشند- زمین لرزه می تواند با افزایش فعالیت پوسته زمین همراه باشد و قبل از زلزله اصلی چند زمین لرزه با شدت کم، حدود 3 یا 4 ریشتر، رخ می دهد. همچنین ممکن است برخی تغییرات در میدان مغناطیسی کانون زلزله، میدان الکتریکی یا سایر سطوح زمین رخ دهند، اما این تغییرات دائمی هستند و به این دلیل دانشمندان نمی توانند به آنها اتکا کنند تا برای پیش بینی چنین زمین لرزه هایی تلاش کنند.

Жители Марракеша со своими вещами сидят на площади после мощного землетрясения - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2023
شمار قربانیان زلزله مراکش به 1037 نفر رسید+ ویدئو

این کارشناس لرزه شناس افزود: "مراکش از مرزهای برخورد صفحات تکتونیکی آفریقایی و اوراسیایی به اندازه کافی دور است و فاصله آن با این مراکز حدود 400 کیلومتر است و به این دلیل دانشمندان قبلا امکان بروز زمین لرزه با چنین قدرتی را در این منطقه کاملا رد می کردند".

وی توضیح داد که زمین لرزه مراکش بسیاری از نظریه ها را که توسط لرزه شناسان و زمین شناسان مورد استفاده قرار می گرفت، را تغییر خواهد داد، زیرا این منطقه در فاصله چند صد کیلومتری از مرز برخورد سنگ کره ها قرار دارد، اما حالا شاهد هستیم که زلزله ای با چنین قدرتی در این منطقه صورت داده است.

وی تصریح کرد: "این زلزله برخی نسخ علمی مربوط به کانون های لرزه شناسی، مرزهای مناطق پر لرزه و فعالیت های لرزه ای زمین را تغییر خواهد داد".

از سوی دیگر دکتر کمال آگرود محقق مراکشی روندهای زمین شناسی به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که زمین لرزه رخ داده در مراکش از سال 1755 بی سابقه بوده است.

وی تصریح کرد: "زمین لرزه قبلی با چنین قدرتی توسط ناظران قبلی به ثبت نرسیده بود، از جمله زمین لرزه در الحسیم که در سال 2004 رخ داد و 6.4 ریشتر قدرت داشت و زمین لرزه در اگادیر که در سال 1960 رخ داده بود و ویرانگر ترین زلزله بود - زیرا در آن زمان 15 هزار قربانی گرفت- حدود 6 ریشتر قدرت داشت".

وی با توضیح اینکه "پس لرزه ها هنوز ممکن می باشند، اما قدرت کمتری داند و ممکن است احساس نشوند"، تاکید کرد که "زلزله در نتیجه حرکت جدید شکاف ها در رشته کوه اطلس رخ داده است، اما انتظار نمی رفت که به مرز 7 ریشتر برسد".

به گفته این محقق، ، با در نظر گرفتن این مهم که "کانون زلزله در پوسته زمین به شکلی بسیار عمق زیر شهر مراکش قرار دارد و خود این شهر به اندازه کافی از دریا دور می باشد"، احتمال بروز سونامی بعد از زلزله کم است.
شایان ذکر است که زمین لرزه لیسابون که در سال 1755 رخ داد، قویترین زلزله بوده است که با قدرت 9 ریشتر شمال مراکش را در بر گرفت. این زلزله باعث تخریب تقریبا کامل شهر های لیسابون و کازابلانکا شد و بین 60 تا 100 هزار نفر را به کام مرگ کشاند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала