https://spnfa.ir/20230903/مینروبی-مسیر-خطآهن-شلمچه-بصره-را-ایران-انجام-میدهد-17573949.html
مینروبی مسیر خطآهن شلمچه-بصره را ایران انجام میدهد
مینروبی مسیر خطآهن شلمچه-بصره را ایران انجام میدهد
اسپوتنیک ایران
ساخت خط ریلی شلمچه - بصره حدود 40 سال است در دولتهای مختلف مطرح است. 03.09.2023, اسپوتنیک ایران
2023-09-03T11:55+0430
2023-09-03T11:55+0430
2023-09-03T11:55+0430
سیاسی
ایران
جهان
اقتصادی
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e7/03/01/14805466_0:0:650:366_1920x0_80_0_0_9b78849ef7a77a38aebdcfca43ac13ef.jpg
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مینروبی مسیر خطآهن شلمچه-بصره را ایران انجام میدهد، توضیح داد که این خط آهن ۲ ساله ساخته شده و به بهرهبرداری میرسد.وی در ادامه افزود:"ساخت خط ریلی شلمچه - بصره حدود 40 سال است در دولتهای مختلف مطرح است. حتی سابقه این طرح به پیش از جنگ ایران و عراق برمیگردد، اما هر بار به یک دلیلی انجام نمیشد؛ دلیل یا طرف ایرانی بود یا طرف عراقی.یکی از اختلافات اساسی موضوع زمین بود که در جنگ تحمیلی مینهای زیادی آن جا گذاشته شد، مینروبی این مسیر به طول حدود 16 کیلومتر باید اتفاق بیفتد که مقدماتش انجام شده است.در گذشته قرار بوده که ایران کل خط ریلی شلمچه - بصره را با سرمایهگذاری خود بسازد، هم خط هم پل، اما دولت عراق با عنایتی که نخست وزیر عراق به این طرح داشت و برای عراقیها واقعاً این طرح بسیار راهبردی و مهم است در دولت عراق حدود دویست میلیون دلار سرمایهگذاری تصویب و بنا شد که ریل را خودشان یعنی توسط سرمایهگذار طرف عراقی انجام شود و ما عملیات مینروبی به طول 16 کیلومتر را در اندازه حریمها اطراف خط ریل انجام دهیم.از آن طرف طرح ساخت یک پل متحرک 700 متری وجود دارد که باید اجازه عبور و مرور کشتیها را بدهد و این امر بر عهده طرف ایرانی قرار داده شد. یعنی همه سرمایه گذاری که در گذشته قرار بود ما انجام بدهیم بخش اعظم به طرف عراقی واگذار و قرار شد آنها کار را انجام بدهند و این هم اتفاق خوبی است و ما لازم به سرمایهگذاری زیادی نیستیم.در حوزه کریدورهای شمال به جنوب فعالیتهای جدی آغاز شده است.این که 40 سال همه به دنبالش بودند نشان از مهم بودن این طرح میدهد و باید هرچه سریعتر به پایان برسد و این طرح اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه را فراهم میکند و حتی برای عراقیها هم سود خوبی دارد و خطوط ریلی عراق به شبکه ریلی ایران وصل میشود و از طریق ایران میتواند به کشورهای قفقاز و یا کشورهایی مثل پاکستان و افغانستان یا به دریاهای آزاد یا به دریاهای شمال هم راه پیدا کند برای عراق هم فرصت بینظیری است.خط آهن شلمچه-بصره اثرات اقتصادی زیادی دارد از جمله اینکه دسترسی ریلی ما به منطقه غرب آسیا اتفاق میافتد، اضافه کرد: از آن جا میتوانیم با توافقی که با عراقیها داریم به کشور سوریه یا به مدیترانه و یا سایر نقاط برویم و حتی به اردن دسترسی پیدا کنیم.دشمنان بیکار نمیشوند و با مسیرهای موازی سعی میکنند شرکای راهبردی ما را دلسرد کنند از این که با ایران کار کنند و الحمدلله اتفاقات خوبی افتاد بعد از قطعه رشت به آستارا که با کشور روسیه توافق شد برای تکمیل کریدور جنوب به شمال کشور امروز هم با کشور عراق توافق شد الحمدلله این طرحهایی که سالهای سال مانده بود به همت دولت به سرانجام میرسد و امیدواریم هر چه زودتر تمام و تقدیم ملت بزرگ ایران کنیم".
https://spnfa.ir/20230519/پیمان-پاک-تکمیل-خط-راه-آهن-رشت---آستارا-بین-3-تا-5-میلیارد-دلار-سود-ببار-می-آورد--ویدئو-16080671.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2023
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e7/03/01/14805466_81:0:569:366_1920x0_80_0_0_cebd9a2c70daeb917273b75b408f796a.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
سیاسی, ایران , جهان, اقتصادی
سیاسی, ایران , جهان, اقتصادی
مینروبی مسیر خطآهن شلمچه-بصره را ایران انجام میدهد
ساخت خط ریلی شلمچه - بصره حدود 40 سال است در دولتهای مختلف مطرح است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مینروبی مسیر خطآهن شلمچه-بصره را ایران انجام میدهد، توضیح داد که این خط آهن ۲ ساله ساخته شده و به بهرهبرداری میرسد.
وی در ادامه افزود:"ساخت خط ریلی شلمچه - بصره حدود 40 سال است در دولتهای مختلف مطرح است. حتی سابقه این طرح به پیش از جنگ ایران و عراق برمیگردد، اما هر بار به یک دلیلی انجام نمیشد؛ دلیل یا طرف ایرانی بود یا طرف عراقی.
یکی از اختلافات اساسی موضوع زمین بود که در جنگ تحمیلی مینهای زیادی آن جا گذاشته شد، مینروبی این مسیر به طول حدود 16 کیلومتر باید اتفاق بیفتد که مقدماتش انجام شده است.
در گذشته قرار بوده که ایران کل خط ریلی شلمچه - بصره را با سرمایهگذاری خود بسازد، هم خط هم پل، اما دولت عراق با عنایتی که نخست وزیر عراق به این طرح داشت و برای عراقیها واقعاً این طرح بسیار راهبردی و مهم است در دولت عراق حدود دویست میلیون دلار سرمایهگذاری تصویب و بنا شد که ریل را خودشان یعنی توسط سرمایهگذار طرف عراقی انجام شود و ما عملیات مینروبی به طول 16 کیلومتر را در اندازه حریمها اطراف خط ریل انجام دهیم.
از آن طرف طرح ساخت یک پل متحرک 700 متری وجود دارد که باید اجازه عبور و مرور کشتیها را بدهد و این امر بر عهده طرف ایرانی قرار داده شد. یعنی همه سرمایه گذاری که در گذشته قرار بود ما انجام بدهیم بخش اعظم به طرف عراقی واگذار و قرار شد آنها کار را انجام بدهند و این هم اتفاق خوبی است و ما لازم به سرمایهگذاری زیادی نیستیم.
در حوزه کریدورهای شمال به جنوب فعالیتهای جدی آغاز شده است.این که 40 سال همه به دنبالش بودند نشان از مهم بودن این طرح میدهد و باید هرچه سریعتر به پایان برسد و این طرح اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه را فراهم میکند و حتی برای عراقیها هم سود خوبی دارد و خطوط ریلی عراق به شبکه ریلی ایران وصل میشود و از طریق ایران میتواند به کشورهای قفقاز و یا کشورهایی مثل پاکستان و افغانستان یا به دریاهای آزاد یا به دریاهای شمال هم راه پیدا کند برای عراق هم فرصت بینظیری است.
خط آهن شلمچه-بصره اثرات اقتصادی زیادی دارد از جمله اینکه دسترسی ریلی ما به منطقه غرب آسیا اتفاق میافتد، اضافه کرد: از آن جا میتوانیم با توافقی که با عراقیها داریم به کشور سوریه یا به مدیترانه و یا سایر نقاط برویم و حتی به اردن دسترسی پیدا کنیم.
دشمنان بیکار نمیشوند و با مسیرهای موازی سعی میکنند شرکای راهبردی ما را دلسرد کنند از این که با ایران کار کنند و الحمدلله اتفاقات خوبی افتاد بعد از قطعه رشت به آستارا که با کشور روسیه توافق شد برای تکمیل کریدور جنوب به شمال کشور امروز هم با کشور عراق توافق شد الحمدلله این طرحهایی که سالهای سال مانده بود به همت دولت به سرانجام میرسد و امیدواریم هر چه زودتر تمام و تقدیم ملت بزرگ ایران کنیم".