نگاه ویژه اسپوتنیک

چرا لابی گری واشنگتن، هند را به سوی اوکراین سوق نمی دهد؟

© AP Photo / Manuel Balce CenetaTreasury Secretary Janet Yellen
Treasury Secretary Janet Yellen - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.09.2023
اشتراک
روسیه انتظار دارد که غرب سعی کند دستور کار نشست آتی گروه 20 در دهلی نو را "اوکراینی‌سازی" کند و هشدار داد که هرگونه اعلامیه‌ای را از این گردهمایی که موضع آن را در مورد اوکراین و سایر بحران‌های جهانی منعکس نکند، مسدود خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، هفته آینده برای شرکت در اجلاس سران گروه 20 به هند سفر می کند و به جو بایدن، رئیس جمهور این کشور که برای یک سفر دولتی نیز در این کشور خواهد بود، می پیوندد.
وزارت خزانه داری در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد:" وزیر یلن در حالی که در دهلی نو است به جمع آوری شرکای آمریکا برای حفظ حمایت اقتصادی جمعی ما از اوکراین، از جمله از طریق کمک های سراسر ائتلاف ما ادامه خواهد داد".
همچنین انتظار می‌رود که یلن به سقف قیمت انرژی نفت روسیه که به گفته خزانه‌داری، "به اهداف دوگانه خود یعنی کاهش درآمد روسیه و در عین حال ثابت نگه داشتن قیمت‌های جهانی انرژی و همچنین تلاش‌ها برای تقویت امنیت غذایی جهانی از طریق دستیابی به اهداف دوگانه خود رسیده است"، رسیدگی کند.

مقامات کشورهای در حال توسعه، رهبران تجاری و ساکنان عادی کشورهای متحد واشنگتن ممکن است ادعاهای اخیر خزانه داری را رد کنند، با توجه به اینکه تلاش ایالات متحده برای جدا کردن غرب از انرژی روسیه منجر به یک سری شوک های قیمتی شده است که باعث رکود در بیشتر کشورها شده است. اروپا در رابطه با "امنیت غذایی جهانی"، مقامات روسی در طول یک سال و نیم گذشته بارها ایالات متحده را به دلیل تلاش هایش برای ممانعت از صادرات غلات و کود روسیه به کشورهای در حال توسعه مورد انتقاد قرار داده اند.

نشست دهلی نو دومین باری است که نمایندگان 20 اقتصاد بزرگ جهان در بحبوحه جنگ نیابتی 18 ماهه ناتو علیه روسیه در اوکراین با یکدیگر دیدار می کنند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه هشدار داد که اگر بیانیه اجلاس گروه 20 منعکس کننده موضع روسیه در قبال بحران های جهانی از جمله اوکراین نباشد، مسکو با تصویب آن موافقت نخواهد کرد.
اگر قدرت‌های غربی بخواهند دستورات G20 را بازنویسی کنند تا آن را به یک مجمع سازمان ملل با تمرکز بر امنیت بین‌الملل تبدیل کنند، روسیه درگیری‌های دیگر در جهان امروز را به آنها یادآوری می‌کند که ریشه در جنگ‌های راه‌اندازی شده توسط غرب دارند. لاوروف تاکید کرد که بیایید درباره همه چیز بحث کنیم.
ریاض میزبان اجلاس سران گروه ۲۰ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2023
اختلاف نظر گروه 20 در مورد بیانیه مشترک به دلیل اختلافات بر سر اوکراین

کشورهای غیر غربی از موضع آمریکا حمایت نخواهند کرد

دکتر انورادها چنوی، استاد بازنشسته و رئیس دانشکده مطالعات بین المللی دانشگاه معتبر جواهر لعل نهرو دهلی نو، می گوید روسیه می تواند مطمئن باشد که "کشورهای خارج از اتحاد جمعی غرب از قطعنامه حمایت از اوکراین در G20 حمایت نخواهند کرد." به اسپوتنیک گفت.
چنوی گفت: "هند به عنوان میزبان در موقعیت ناخوشایندی قرار خواهد گرفت و تنها یک قطعنامه بسیار ضعیف مانند بیانیه بالی در چهاردهمین گروه 20 را می پذیرد. هند ممکن است موافقت کند که کمک های بشردوستانه بیشتری به اوکراین بدهد، اما چیزی بیش از این نیست." ایالات متحده هند را با وعده‌هایی مبنی بر انتقال فناوری و قراردادهای دفاعی به سمت خود وسوسه خواهد کرد. علاوه بر این، روسیه به دلیل انتقال فناوری خود به هند شناخته شده است.

ایالات متحده به لابی و فشار بر قدرت های بزرگ در حال ظهور مانند هند و همچنین برزیل و آفریقای جنوبی برای گرفتن سمت واشنگتن ادامه خواهد داد، اما این کشورها احتمالاً به دنبال متعادل کردن روابط خود بین ایالات متحده و روسیه و حفظ بی طرفی در این زمینه خواهند بود.

چنوی تاکید کرد: "وضعیت و مواضع کشورها در قبال جنگ نیابتی که ناتو از طریق اوکراین علیه روسیه به راه انداخته است، به همین شکل باقی می‌ماند" اما "بعید است کشورهایی که می‌خواهند خودمختاری استراتژیک و بی‌طرفی را در این رویارویی روسیه و آمریکا حفظ کنند، موضع خود را تغییر دهند".
وی معتقد است که "هند با موفقیت از موقعیت خود به عنوان یک قدرت میانه در طول بحران اوکراین استفاده کرده و به این کار ادامه خواهد داد. هند از کاهش قیمت نفت روسیه سود برده است. روابط تجاری آن در این دوره رشد کرده است. نخست وزیر مودی و رئیس جمهور پوتین تفاهم خوبی دارند. هند دوست ندارد این معادله را تغییر دهد."
چنوی در مورد سفر یلن وزیر خزانه داری به دهلی نو، یادآور شد که این سفر پس از شکست سفر اخیر وی به چین انجام شد، "جایی که پیشرفت بسیار کمی برای بهبود روابط تجاری حاصل شد. از آنجایی که ایالات متحده مصمم است چین را از طریق تجارت با استفاده از سیاست هایی مانند حمایت از دوستان، محدود کردن فناوری تراشه به چین و تشویق شرکت های آمریکایی به ترک چین منزوی کند.
این آکادمیک خلاصه کرد که هند، در این معادله، فقط یکی دیگر از "اقتصادهای نوظهور (به همراه برزیل و آفریقای جنوبی) است که یلن در نظر دارد تا هدفی برای کالاهای ایالات متحده و اهداف اقتصادی قرار دهد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала