گزارش و تحلیل

دیدار وزرای خارجه ی ترکیه و ایران + ویدئو

ایران ترکیه امیرعبداللهیان فادین
ایران ترکیه امیرعبداللهیان فادین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.09.2023
اشتراک
وزیر خارجه ترکیه: موضوعات سوریه، عراق، فلسطین، قفقاز جنوبی، یمن، افغانستان و اوکراین را مورد بحث قرار دادیم و راه حل‌ های ریشه‌ ای بر پایه تعاملات دو کشور را مطرح کردیم
امروز دوازدهم شهریور ماه ۱۴۰۲ آقای هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در اولین سفر خود به ایران در مقام وزارت مهمان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود تا بر سر موضوعات دوجانبه و بین‌المللی گفتگو کنند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از این دیدار گفت:
این مذاکرات اجرای برنامه جامع همکاری‌های مشترک تهران_آنکارا را که چند ماه پیش در جریان سفر آقای اردوغان به تهران انجام شد، مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
بسیار خرسند هستیم که توافقات دو رئیس جمهور در مسیر درست و رو به پیشرفت قرار دارد؛ در مواردی که موانعی در مسیر همکاری‌ها وجود دارد اتفاق نظر داریم که سازوکارهای موجود بین دو کشور در زمینه‌های مختلف مجدداً فعال شود.
هدف گذاری حجم روابط تجاری دو کشور ۳۰ میلیارد یورو است، ما اکنون در میانه راه هستیم و اخیراً معاون دیپلماسی اقتصادی سفری را به آنکارا داشتند و توافق خوبی را انجام دادند، امروز در دیدار و گفتگوها توافقات پیشین مورد تاکید کامل قرار گرفت، ما بر به روز رسانی سند تجارت ترجیحی در حوزه حمل و نقل و ترانزیت متفق هستیم که مسیرهای میان ما مسیرهای مکمل برای ایران و ترکیه است و عامل تکمیل همکاری‌ها بین تهران و آنکارا است.
وی افزود:
در حوزه بهداشت، درمان، آموزش، گردشگری، ورزشی و صنعتی گفتگو کردیم و خرسندیم پس از ۵ سال نشست کمیته انتقال محکومان به صورت مشترک در آنکارا برگزار خواهد شد و امیدوارم اولاً اتباع دو کشور در ترددهای خود قوانین و ضوابط قانونی را به طور کامل رعایت کنند و ثانیاً بتوانیم نسبت به تبادل مجرمان و زندانیان اقدام لازم را در چهارچوب همکاری‌های انسانی به عمل بیاوریم، همچنین بر آمادگی خود برای امضا سند جامعتجاری تاکید کردیم و موضوعات گمرکی و کشاورزی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
وزیر امدر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد:
اتفاق نظر داریم که نسبت به توسعه منطقه آزاد در مرز مشترک و اتصال آن به اوراسیا اقدام کنیم، که از جمله موضوعات موثر در دستیابی به حجم تبادل تجاری ۳۰ میلیارد یورویی مورد توجه روسای جمهور خواهد بود.
پیرامون افتتاح گذرگاه‌های مرزی مشترک با همکارانمان در ترکیه گفتگو کردیم، بر سر موضوع آب و کمبود آب گفتگو کردیم و در نظر داریم تا کمیته‌ های فنی در آینده نزدیک به تهران سفر کنند و معتقدیم استفاده اصولی از ارس و تحقق حق آبه تاریخی، عرفی و زیست محیطی مناطق پایین دست رود ارس نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد.
معتقدیم زمان عبور از تنش و درگیری در قفقاز به دوره صلح رسیده است و در گفتگوهایی که با رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان در هفته‌های گذشته داشتیم به توافقات خوبی دست پیدا کردیم از گفتگوهای ایروان و باکو نیز استقبال می‌کنیم و بار دیگر تاکید می‌کنیم، هرگونه تغییر ژئوپلوتیک در منطقه و یا اقدام برای مسدود کردن مسیرهای تاریخی را هرگز بر نمی‌تابیم.
اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.07.2023
تأکید رهبر ترکیه بر افزایش همکاری‌ها با ایران در مقابله با تروریسم و اسلام هراسی
در جریان گفتگوها به موضوع سوریه و نگرانی‌های ترکیه پرداختیم ما با تاکید بر حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها معتقد هستیم باید از طریق دیپلماسی و گفتگو نگرانی‌های هر دو طرف ترکیه و سوریه از موضوعات مرتبط با تروریسم، امنیت مرزها و آوارگان منتهی به همکاری دو کشور شود.
جمهوری اسلامی ایران هم در چهارچوب روابط دوستانه با ترکیه و سوریه و هم در چهارچوب نشست چهارجانبه ایران، ترکیه، روسیه و سوریه برای رفع نگرانی برادرانمان در ترکیه و احترام به تمامیت ارضی سوریه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.
همچنین پیرامون موضوعات اوکراین، افغانستان و فرمت‌ های سه جانبه‌ای که می‌تواند در پی عادی شدن روابط تهران و ریاض شکل بگیرد، گفتگو کردیم؛ دو طرف اتفاق نظر داریم که با توجه به ابراز تمایل ریاض میتوانیم فرمت های سه جانبه ای را در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم.
حسین امیرعبداللهیان، ضمن تاکید بر اهمیت موضوع حق آبه ارس برای ایران اظهار داشت:
ما از سال گذشته بر سر تشکیل یک کمیته فنی مشترک در حوزه آب توافق کردیم و سال گذشته هیئتی از متخصصان ایرانی به ترکیه سفر کردند و توافقات خوبی بین دو کشور انجام شد امروز هم در گفتگوها بر استمرار این تبادل هیئت‌ها و توجه جدی ترکیه بر موضوع رودخانه ارس و انتقال کامل و دقیق حق‌آبه مناطق شمال غرب کشور ایران گفتگو کردیم و اتفاقاً نظر داریم که گفتگوهای فرعی نیرومندتری را در آینده نزدیک داشته باشیم
هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز از دیدار خود با همتای ایرانی‌ اش گفت:
دو کشور سال‌های طولانی در کمال صلح با یکدیگر همسایگی داشتند و پس از زلزله ترکیه بار دیگر دولت و ملت ایران همبستگی خود را با ما نشان دادند و ما از آنها تشکر می‌کنیم تحولات و بحران‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم بر اهمیت همکاری‌های ما می‌افزاید.
در چهارچوب هشتمین نشست شورای عالی ایران و ترکیه در روزهای آتی پذیرای رئیس جمهور ایران در کشورمان خواهیم بود و امروز پیرامون آمادگی‌های این نشست نیز گفتگوهایی را انجام دادیم.
هر دو طرف بر مبارزه با تروریسم و پاکسازی منطقه از "پ ک ک" صحبت کردیم و پیرامون مسائل انرژی، کشاورزی و دامداری نیز گفتگو داشتیم.
موضوعات سوریه، عراق، فلسطین، قفقاز جنوبی، یمن، افغانستان و اوکراین را مورد بحث قرار دادیم و راه حل‌های ریشه‌ای بر پایه تعاملات دو کشور را مطرح کردیم ما در رابطه با سوریه معتقدیم که پناهندگان سوری که اکنون در ترکیه هستند باید در امنیت کامل به سوریه بازگردند و از ورود پناهجویان جدید جلوگیری شود این موضوعات اهم مد نظر ما است و معتقدیم دولت ترکیه باید در این زمینه با ما همکاری‌های لازم را انجام دهد.
احمد وحیدی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.07.2023
وحیدی: تقویت روابط ایران و ترکیه به نفع جهان اسلام و منطقه است
وی پیرامون نا آرامی های کرکوک بیان کرد:
کرکوک از نظر قومی و مذهبی یک مدل کوچک از عراق است و از این نقطه نظر ثبات و آرامش در کرکوک به منزله آرامش در کل عراق است، کرکوک به عنوان سمبل همزیستی مسالمت آمیز دیده می‌شود، دولتی که در عراق تشکیل شده باعث ایجاد ثبات در عراق شده و تلاش‌هایی که نخست وزیر عراق در زمینه زیرساخت‌ها انجام می‌دهند مورد حمایت ما قرار دارد.
در چنین دوره‌ای ناآرامی در کرکوک باعث ناراحتی ما می‌شود، در سطوح مختلف گفتگوهایی را انجام دادیم و در این چهارچوب در این شهر نیز موجودیت پ ک ک افزایش پیدا کرده و معادلات حساس در این شهر باید در نظر گرفته شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала