گفتگوی شویگو و وزیر خارجه ترکیه پیرامون قرارداد غلات و عادی سازی روابط با سوریه

© Sputnikدیدار شویگو و وزیر امور خارجه ترکیه
دیدار شویگو و وزیر امور خارجه ترکیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2023
اشتراک
وزیر دفاع روسیه و وزیر امور خارجه ترکیه پیرامون قرارداد غلات و عادی سازی روابط با سوریه گفتگو کردند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد، سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه در مسکو با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه گفت‌وگو کرد و در جریان آن طرفین در مورد توافق غلات و کار مشترک در سوریه گفتگو کردند.
در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه در دیدار با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در مسکو، در مورد توافق غلات و همکاری مشترک در سوریه گفتگو کرد. رئیس دپارتمان نظامی روسیه انتصاب وزیر امور خارجه ترکیه در سمت جدید را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: در طول کار وی در سمت قبلی، کشورها موفق شدند کارهای ضروری و مفید زیادی را هم برای روسیه و هم برای ترکیه و هم برای روسیه و کل جهان انجام دهند.
وزیر دفاع روسیه همچنین خاطرنشان کرد که روسیه قصد دارد به مشارکت استراتژیک دوجانبه با ترکیه برای حل مشکلات سوریه ادامه دهد.
نشست کارشناسی روسیه، ترکیه ، ایران و سازمان ملل در آستانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2023
ابراز امیدواری ایران به روند پیشرفت عادی سازی روابط سوریه و ترکیه
شویگو بیان کرد: من به مسائل مربوط به کار در سوریه اشاره می کنم و پروژه ای که با شما شروع کردیم - برقراری روابط ترکیه و سوریه با مشارکت ما، سپس همکاران ایرانی به این پروژه پیوستند. این اولین دیدارها در تاریخ ترکیه و سوریه و در واقع روسیه است که روسای ادارات نظامی، رهبران اطلاعاتی برای حل و فصل مسائل بسیار عملی، بسیار زمینی و بشردوستانه گرد هم می آیند.
وزیر امور خارجه ترکیه نیز به نوبه خود به همکاری موفق طولانی مدت با شویگو اشاره کرد.
فیدان تصریح کرد: ما سال هاست که با موفقیت روی بحرانی ترین مسائل کار می کنیم و همیشه بلوغ سیاسی نشان داده ایم. این به ما نشان می دهد که روابط بین فدراسیون روسیه و ترکیه چقدر عمیق و از نظر استراتژیک تنظیم شده است.
قرارداد غلات در 18 ژوئیه متوقف شد، فدراسیون روسیه مخالفت خود را با تمدید آن به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از این خاطرنشان کرده بود که با وجود تلاش‌های سازمان ملل، مفاد توافق با روسیه عملی نشد، زیرا کشورهای غربی به وعده‌های خود عمل نمی‌کردند. پوتین بارها خاطرنشان کرده است که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می کند و هدف اصلی این معامله - تامین غلات به کشورهای نیازمند از جمله کشورهای آفریقایی - هرگز محقق نشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала