شورای حقوق بشر از سازمان ملل خواست تا به تهدید اخراج روس ها از لتونی توجه کند

© iStock.com / Ingus KruklitisПанорама Риги, Латвия
Панорама Риги, Латвия - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2023
اشتراک
شورای حقوق بشر از سازمان ملل، شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست تا به تهدید اخراج روس ها از لتونی واکنش نشان دهند.
به گزارش اسپوتنیک، کریل ویشینسکی، رئیس کمیسیون دائمی حقوق بشر در زمینه همکاری های بین المللی در امور حقوق بشر گفت که شورای حقوق بشر از سازمان ملل متحد، شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست تا به تهدید اخراج روس ها از لتونی واکنش نشان دهند.
وی بیان کرد: همانطور که می دانید، در لتونی، تا شش هزار شهروند روس مجبور به شرکت در آزمون زبان لتونی برای تأیید مجوز اقامت خود شدند، نرمی که رژیم لتونی به معنای واقعی کلمه در پایان سال گذشته معرفی کرد. آنها این آزمون را نداند و طبق قانون جدید از لتونی اخراج شدند.
این سند که آژانس در اختیار دارد خطاب به ولکر تورک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، دونیا میاتوویچ کمیسر حقوق بشر شورای اروپا و کایرات عبدالرحمانوف کمیسر عالی اقلیت های ملی سازمان امنیت و همکاری اروپا است.
از این درخواست مشخص می شود که اخراج اجباری عمدتاً افراد مسنی را که از زمان اتحاد جماهیر شوروی در لتونی زندگی می کردند تهدید می کند.
شورای حقوق بشر تصریح کرد: در واقع، مردم موظفند نه تنها در آزمون های زبان شرکت کنند، بلکه در مورد دیدگاه های سیاسی خود و محکومیت مستند اقدامات روسیه نیز گزارش دهند.
خوردن گوشت انسان در لتونی+فیلم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2023
مسکو: اخراج اتباع روسیه از لتونی در تضاد با موازین سازمان ملل و اتحادیه اروپا است
از سپتامبر 2023، شهروندان روسی مقیم لتونی که امتحان زبان لتونی را نگذرانده اند، نامه هایی را از وزارت امور داخله با دستور خروج از کشور دریافت خواهند کرد. همراه با خاتمه مجوز اقامت، این افراد سایر خدمات را دریافت نخواهند کرد. علاوه بر این، مقامات لتونی نیز پرداخت حقوق بازنشستگی به آنها را متوقف خواهند کرد.
در سپتامبر 2022، رژیم لتونی لایحه ای را در مورد انتقال کلیه آموزش ها به زبان لتونیایی طی سه سال تصویب کرد، زبان روسی فقط به عنوان یک "زبان اقلیت" قابل مطالعه است. حدود 1.8 میلیون نفر در این جمهوری زندگی می کنند که حدود 40 درصد آنها روسی زبان هستند.
هم زمان، این کشور دارای یک زبان دولتی، لتونی است. زبان روسی به عنوان یک زبان خارجی محسوب می شود.
شورای حقوق بشر در روسیه اعلام کرد که بیش از 30 نامه حمایتی برای این طرح دریافت کرده است.
چرا امضای این لایحه مهم است؟
آقای اینگمارس لیداکا، نماینده کمیسیون مهاجرت شهروندی و انسجام اجتماعی پارلمان لتونی بیان کرد که روز بسیار مهمی است که ما باید به کمیسیون امنیت سازمان ملل و کمیساریای عالی سازمان امنیت و همکاری اروپا بپردازیم زیرا نقض حقوق بشر در لتونی در حال وقوع است. این لایحه اساسی است که باید توسط مردم، رهبران و سازمان هایی که واقعاً در بخش حقوق بشر کار می کنند و واقعاً معتقدند که مردم باید امنیت داشته باشند، امضا شود. آنها نباید برای زبان تبعیض قائل شوند. بین 5 تا 6 هزار شهروند روسی دارای مجوز اقامت که آزمون زبان را نگذرانده اند اخطارهای رسمی برای ترک لتونی دریافت خواهند کرد. وی تصریح کرد: بر اساس قانون فعلی، اداره امور شهروندی و مهاجرت ظرف سه ماه خواستار خروج آنها خواهد شد.
وی افزود: افرادی که تحت تاثیر قرار خواهند گرفت شهروندان سالخورده هستند. آنها از دیرباز در آنجا زندگی می کنند و از زمان شوروی به ملت لتونی کمک کردند. با وجود سال ها کار، آنها به بنیان اقتصادی لتونی کمک کرده اند. درست نیست که با آنها اینطور رفتار شود. بنابراین ما از کمیسیون حقوق بشر درخواست کردیم و آرزو می کنیم که چنین اقدامی از سوی مقامات لتونی نقض آشکار کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر باشد. ما خواهش می‌کنیم در این وضعیت مداخله کنیم تا از اخراج اجباری ساکنان لتونی دارای تابعیت روسیه که به طور رسمی مجوز اقامت در جمهوری را دریافت کرده‌اند، جلوگیری کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала