شورشیان در نیجر خواستار خروج نیروهای فرانسوی شدند

© AP Photo / Jerome DelayECOWAS Senegalese troops hold their position in Barra, across from the Gambian capital Banjul
ECOWAS Senegalese troops hold their position in Barra, across from the Gambian capital Banjul - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2023
اشتراک
رسانه: شورشیان در نیجر خواستار خروج نیروهای فرانسوی تا 3 سپتامبر شدند.
به گزارش اسپوتنیک، شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی خبر داد که "شورای ملی حفاظت از میهن" که توسط نظامیان کودتای نیجر را انجام دادند، خواستار خروج کامل نیروهای فرانسوی از این کشور تا 3 سپتامبر شد.
پیشتر، روز چهارشنبه شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد که نمایندگان "شورای ملی حفاظت از میهن" از لغو تمامی توافقات امنیتی و نظامی با فرانسه خبر داده اند. خبرنگار ریانووستی گزارش داد که زنان تظاهرات گسترده ای را در نزدیکی پایگاه نظامی فرانسه در نیامی سازماندهی کردند که آن را "تظاهرات پر سر و صدا" نامیدند.
همانطور که خبرنگار اسکای نیوز عربی از نیامی اشاره کرد، سخنگوی شورای نظامی گفت که مهلت 30 روزه فرانسه برای خروج نیروها از نیجر در 3 سپتامبر به پایان می رسد، نیروهای فرانسوی باید قبل از این تاریخ به طور کامل کشور را ترک کنند.
به گزارش این شبکه تلویزیونی، تا پایان هفته، حامیان خروج فرانسه در اعتراض به حضور نظامیان فرانسوی در نیجر اعتراضی نامحدود برگزار خواهند کرد. به گزارش این کانال، تا پایان هفته، حامیان خروج فرانسه در اعتراض به حضور نظامیان فرانسوی در نیجر اعتراضی نامحدود برگزار خواهند کرد.
اعلام وقوع کودتا در نیجر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2023
رسانه: شورش در نیجر می تواند منجر به کودتا در دو کشور دیگر شود
در پایان ماه آگوست، ارتش نیجر از سفیر فرانسه خواست تا ظرف 48 ساعت کشور را ترک کند، اما سفیر با غیرقانونی دانستن کودتا و خواسته‌های شورشیان از خروج و ملاقات با مقامات جدید کشور خودداری کرد.
در پایان ماه جولای، ارتش نیجر در تلویزیون ملی اعلام کرد که رئیس جمهور محمد بازوم از قدرت برکنار شده است. رهبران اکثر کشورهای غربی و سازمان منطقه ای جامعه اقتصادی غرب آفریقا کودتا را محکوم کردند. در اوایل ماه آگوست، شرکت کنندگان در اکوواس طرحی را در صورت مداخله نظامی در نیجر به تصویب رساندند.
نیجر، مستعمره سابق فرانسه، یکی از آخرین متحدان کشورهای غربی در ساحل است. علاوه بر این، این کشور دارای ذخایر غنی اورانیوم است که فرانسه به آن وابسته است. به گزارش رسانه های فرانسوی، این کشور آفریقایی 15 تا 17 درصد اورانیوم مصرفی برای تولید برق در فرانسه را تامین می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала