رسانه: گسترش بریکس حاکی از شکست رهبری آمریکاست

© Sputnikآغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی
آغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2023
اشتراک
نشریه غربی در مطلبی عنوان کرد، گسترش بریکس تایید کننده تقاضای فزاینده جهت جایگزینی برای نظم جهانی موجود به رهبری کشورهای غربی است.
به گزارش اسپوتنیک، نشریه بلومبرگ در مطلبی درباره گسترش بریکس گفت: "اشتیاق فزاینده جهت جایگزینی برای نظم بین‌المللی موجود به خودی خود مهم بوده و نشان‌دهنده شکست رهبری ایالات متحده است".
در عین حال، این نشریه خاطرنشان می کند که تصمیم برای گسترش بریکس به هزینه آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات ممکن است منجر به افزایش تعداد تضادها در داخل بلوک و پیچیده شدن هماهنگی شود.
علاوه بر این، گزارش شده است که هند، آفریقای جنوبی و برزیل در ابتدا در مورد گسترش بریکس تردید داشتند و نمی خواستند "این گروه به شکل سخت تری علیه ایالات متحده و شرکای آن در G7 متحد شود. اما تصمیم اتخاذ شده در اجلاس آفریقای جنوبی برای گسترش بریکس ممکن است نشان دهنده تمایل به تغییر نظم بین المللی کنونی باشد.
این نشریه در پایان می‌گوید: "به‌رغم تفاوت‌هایشان، کشورهای بریکس 11 ظاهراً موافق هستند که قوانین و نهادهای جهانی کنونی به درستی در خدمت منافع آنها نیستند.
پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در یک گفت‌وگوی تلفنی خاطرنشان کردند که گسترش بریکس بدون شک به رشد نفوذ این گروه در امور بین‌الملل کمک می‌کند.
اجلاس بریکس در تاریخ 22 تا 24 اوت در ژوهانسبورگ به ریاست آفریقای جنوبی برگزار شد. در این مراسم رهبران چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی حضور داشتند و لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در آن حضور داشت. پوتین از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت کرد. در جریان این اجلاس، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی از دعوت رسمی آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای پیوستن به بریکس خبر داد. وی گفت: عضویت کامل کشورهای جدیدی که به بریکس می پیوندند از اول ژانویه 2024 آغاز می شود.
اکنون بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می کند، اما اخیراً 23 کشور تمایل خود را برای پیوستن به بلوک اقتصادی ابراز کرده اند، از جمله شش کشور که قبلاً دعوت نامه دریافت کرده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала