گزارش و تحلیل

اکثریت قاطع کشورهای جهان با تحریم های آمریکا علیه ایران مخالفند

تحریم ها
تحریم ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2023
اشتراک
جناب آقای رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی مطبوعاتی خود امروز اظهار داشتند که ایران هیچ پول بلوکه شده دیگری ندارد و فقط پولهای ایران که در کره جنوبی بود بلوکه شده بود.
ایشان افزودند که ایران پولهای دیگری در جاهای دیگر دارد اما این پولها در اختیار بانک مرکزی ایران است.
طبق برخی آمار و ارقام غیر رسمی ایران حدود 180 ملیارد دلار در کشورهای مختلف جهان به ارزهای مختلف موجودی در اختیار دارد که این پولها عموما پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام در سال 2018 و اعمال تحریم های کذایی بر علیه ایران انباشته شده.
چند برابر این مبلغ هم طی این سالها به ایران برگشته.
دلیل اینکه ایران این پولها را در کشورهای مختلف نگهداری کرده این است که در داد و ستد های بین المللی مخصوصا در سطح کلان بازرگانان با پول نقد کار نمی کنند و باید این پولها از طریق سیستم بانکی رد و بدل شود و به دلیل وجود تحریم ها ایرانی ها پس از فروش نفت پولها را به ارزهای آن کشورها تبدیل کرده و در آن کشورها نگهداری میکنند.
مثلا وقتی به چین نفت می فروشند بخشی از پول آن نفت را نقدا دریافت می کنند بخشی دیگر به صورت کالا و بخش سوم در بانک های چین به یوان چین نگهداری می شود تا در آینده ایران بتواند از این پولها برای خرید کالای نیاز خود از چین و یا حتی دیگر کشورها استفاده کند.
رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2023
نکات مهم نشست خبری رئیس جمهور ایران + ویدئو
این یعنی اکثریت قاطع کشورهای جهان با تحریم های آمریکا مخالف هستند و برای تعامل با ایران هر همکاری ای بتوانند انجام می دهند، چون ایران هنوز بزرگترین بازار اقتصادی در منطقه است.
ایرانی ها همین کار را با کره جنوبی هم انجام داده بودند و بخشی از فروش نفت خود به کره جنوبی را در این کشور نگهداری می کردند که عموما هم برای خرید کالای کره ای استفاده می شد اما سئول در قبال ایرانی ها نامردی به خرج داد و علاوه بر اطلاع دادن به آمریکایی ها این پولها را بلوکه کرد و به قول معروف گروگان گرفت.
در واقع کره جنوبی در این ماجرا شریک جرم آمریکا در گروگان گیری پولهای ایران به حساب می آید و به همین دلیل هم ایرانی ها بسیار از دست کره ای ها ناراحت بودند و اصرار داشتند که باید پولهایشان در کره جنوبی آزاد شود.
امروزه هم طبق اسناد و مدارک این پولها به قول معروف به زور از حلقوم کره ای ها بیرون کشیده شد.
البته بماند که در این جریان به دلیل نامردی کره ای ها ایران بیش از یک ملیارد دلار ضرر کرده ومنطقی آن است که ایران تدابیری برای تلافی کردن این کار کره ای ها انجام دهد، مثلا عوارض کالای کره ای را چند برابر کند یا کلا ورود آن به ایران را ممنوع کند یا...
طبق قوانین و مقررات بین المللی ایران ذیل تحریمهای شورای امنیت قرار ندارد و تحریم های ایالات متحده آمریکا برای هیچ کشوری در جهان الزام آور نیست و عملا این کار کره ای ها خوش خدمتی به آمریکایی ها و حتی غیر قانونی به حساب می آید.
به هر حال نکته بسیار مهم در این ماجرا این است که علیرغم همه تحریم هایی که ایالات متحده بر علیه ایران اعمال کرده و کشورهای متحد آمریکا در اعمال آن بر علیه ایران همکاری کرده اند ایران موفق شده نه فقط طی این چند سال با اقتدار در مقابل آنها بایستند بلکه حتی یکی از اقتصاد های نسبتا خوب را نیز داشته باشد.
طبق آمار اخیر بانک جهانی GDP ایران چیزی حدود 420 ملیارد دلار و GNP ایران حدود 1900 ملیارد دلار بوده، آن هم در حالی که ایران ذیل شدید ترین تحریم های بین المللی قرار دارد.
این تازه آمار و ارقام رسمی است در حالی که بسیاری از اینهایی که با ایران داد و ستد دارند به خوبی می دانند بخش بزرگی از اقتصاد ایران به دلیل تحریم ها امروزه به اقتصاد غیر رسمی تبدیل شده و در آمار و ارقام از آن صحبت نمی شود.
آیا میدانید این به چه معنا است؟
یعنی آمریکا باید سرش را زیر زمین کند.
با این همه دبدبه و کبکبه و سر و صدا که فلج کننده ترین تحریمها را بر علیه ایران وضع کرده ایران موفق شده چنین تولید ناخالص ملی و گردش مالی را داشته باشد.
عملا همه کشورهای جهان این مساله را رصد می کنند و متوجه می باشند که بازار ایران یک طرف و بازار کل کشورهای دیگر غرب آسیا یک طرف دیگر.
کشوری که در آن بیش از 1900 ملیارد دلار در شرایط تحریم داد و ستد شود یعنی بهشت سرمایه گذاری و تجارت برای همه.
در مسایل اقتصادی درآمد مهم است ولی آنچه بیشتر مهم است گردش مالی می باشد، این گردش مالی میتواند قدرت یک اقتصاد را نشان دهد و ایران کشوری است که گردش مالی بالایی دارد و ایرانی ها بسیار دارا هستند.
البته نمی خواهم بگویم اوضاع اقتصادی گل و بلبل است ولی کافی است همین فردا صبح مثلا اعلام کنند که فلان ماشین را می خواهیم در بورس بفروشیم، آن هم دو سه برابر قیمت اش در کشورهای همجوار، ظرف چند ساعت چندصد هزار نفر نقدا پول واریز می کنند تا ماشین را ندیده بخرند.
در کشورهای همجوار، حتی آنهایی که ادعای ثروتمند بودن دارند، آنقدر گردش مالی پایین است که همان ماشین را با نصف یا یک سوم قیمت ایران به صورت اقساطی به زور می توانند بفروشند.
اینکه مثلا یکی دوتا شیخ پولدار بروند ماشین های لوکس آنچنانی بخرند و یا خانه های آنچنانی داشته باشند یا ... به معنای دارا بودن جامعه نیست، این افراد تعدادشان محدود است و برای تجار بزرگ جاذبه ندارند.
در واقع به همین دلیل هم می باشد که امروزه می بینیم کشورهای شرقی به دنبال آن هستند که ایران را در مجموعه های اقتصادی خود وارد کنند وغربی ها به دنبال آن هستند که به ایرانی ها بگویند اشتباه کردند و می خواهند ایرانی ها آنها را ببخشتند ودوباره از سر شروع کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала