پیشنهاد سازماندهی نشست مشترک بریکس، اوراسیا و سازمان شانگهای از سوی مینسک

© Photo / SCO Uzbekistan Organizing Committeeپرچم های کشورهای سازمان همکاری شانگهای
پرچم های کشورهای سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2023
اشتراک
وزیر امور خارجه بلاروس گفت: بلاروس پیشنهاد سازماندهی اجلاس مشترک کشورهای بریکس، اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای را دارد.
به گزارش اسپوتنیک، "سرگئی آلینیک" روز یکشنبه در مصاحبه با کانال ОНТ درخصوص اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ گفت:" من اجلاس بریکس را اجلاس توسعه می نامم. توسعه جهان چند قطبی اکثر کشورهای عضو بریکس، شرکت کنندگان در گفتگوها، تمرکز بسیار واضح خود را بر ایجاد نظم جهانی فراگیرتر و عادلانه تر تأیید کردند. نظم جهانی که مبتنی بر برابری حاکمیتی دولت ها خواهد بود و منافع همه کشورهای جهان را بدون استثنا در نظر خواهد گرفت و نه فقط تعداد معدودی".
وی در ادامه گفت:" بلاروس روی بررسی سریع درخواست مان که به طور رسمی در ماه مه ثبت کردیم، حساب می کند. در طول تماس هایمان با کشورهای عضو بریکس، کشورهای شریک، تضمین های بسیار واضحی دریافت کردیم که درخواست ما در اولویت است و مورد بررسی قرار خواهد گرفت".
وزیر امور خارجه بلاروس در ادامه یادآور شد که اتحادیه اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و بریکس اساسا اتحادیه هستند. آلینیک در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: "این اتحادیه ها از کشورهای همفکر دوست هستند که یک خط واحد را برای توسعه دنبال می کنند و البته جفت شدن این ساختارها می تواند روند ساخت جهانی چند قطبی عادلانه و فراگیر را تسریع بخشد".
وی افزود: "در جریان اجلاس سران، ابتکار رئیس جمهور خود را که در اجلاس سران EAEU در بیشکک در دسامبر سال گذشته مطرح شد، درباره آماده سازی و برگزاری اجلاس سران این سه اتحادیه اعلام کردیم. ما مطمئن هستیم که چنین ابتکاری توسعه خواهد یافت و به رهبران این انجمن ها اجازه می دهد تا در مورد یک دستور کار متحد با هدف توسعه اقتصادی پایدار، ایجاد شرایط بهتر برای تجارت، رفاه شهروندان و توسعه کشورهای ما بحث کنند".
اجلاس بریکس در تاریخ 22 تا 24 اوت در ژوهانسبورگ به ریاست آفریقای جنوبی برگزار شد. در این نشست سران چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی حضور داشتند و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز نماینده روسیه بود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از طریق ویدئو کنفرانس در این اجلاس شرکت کرد. در جریان این اجلاس، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی از دعوت رسمی آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای پیوستن به بریکس خبر داد. وی گفت که عضویت کامل کشورهای جدیدی که به بریکس می پیوندند از اول ژانویه 2024 آغاز می شود.
در حال حاضر، بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می کند، اما اخیراً 23 کشور تمایل خود را برای پیوستن به این بلوک اقتصادی ابراز کرده اند، از جمله شش کشور که قبلاً دعوت نامه دریافت کرده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала