تفاوت اصلی بین بریکس و ناتو از دیدگاه سردبیر خبرگزاری روسیه امروز

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر نشست بریکس
نشست بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.08.2023
اشتراک
مارگاریتا سیمونیان، سردبیر کانال تلویزیونی راشیا تودی (RT) و خبرگزاری "روسیا سگودنیا" (روسیه امروز) اعلام کرد که بریکس، بر خلاف اتحادیه اروپا و ناتو، بر اساس اصول احترام متقابل و منافع برابر و بر روی روابط افقی بنا شده که حفظ آنها دشوارتر است.
به گزارش اسپوتنیک، خانم سیمونیان گفت:"چه کسی در بریکس رهبر است؟ روسیه؟ نه، البته. هند؟ نه. هیچ کس رهبر و عضو ارشد بریکس نیست. ما در تلاش هستیم تا نظم جهانی متفاوتی را بر اساس ارتباطات متفاوت افقی ایجاد کنیم. حفظ ارتباطات افقی دشوارتر است...اما سعی کن با افرادی که از تو اطاعت نمی کنند و موظف به اطاعت از تو نیستند ارتباطا افقی برقرار کنی و تمام روابط شما صرفاً بر اساس احترام متقابل و منفعت متقابل استوار شده و می تواند هر لحظه به پایان برسد، زیرا ما چیزی برای ارعاب یکدیگر نداریم و هیچ کس به کسی بدهکار نیست".
به گفته او، این سطح متفاوتی از روابط هم در بین مردم و هم در سیاست بین المللی است. او گفت: "بریکس یک شخص نیست، بلکه یک سازمان است...، یک سازمان معنوی بالاتر، زیرا بر اساس اصول افقی و در نتیجه اصول محترمانه تر ساخته شده است."
Саммит БРИКС в ЮАР - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2023
گزارش و تحلیل
گسترش بریکس پایان نظم جهانی آمریکایی است
سیمونیان خاطرنشان کرد که اگر هند عضو جی 7 (G7) شود و آرژانتین دلار را بپذیرد، "ما بر سر آنها فریاد نخواهیم زد و هیچ اظهاراتی ایراد نخواهیم کرد" و هیچ کس چنین کاری را کرد. "بریکس بر پایه روابط افقی ساخته شده است. و هر یک از اعضای آن، اگر نشستن روی دو صندلی برای او راحت باشد، اگر منافع ملی این کشور باشد، می تواند روی دو صندلی بنشیند، و همه ما با احترام با این موضوع برخورد می کنیم. شروع کنید با سایر کشورها با احترام رفتار کنید و در اینصورت شاید G7 تبدیل به G11 شود، اما هنوز چنین نشده ."
به نظر او، نظم جهانی در غرب بر اساس یک ارتباط عمودی تنظیم شده است.
سیمونیان گفت: "این همیشه یک ارتباط بین یک زیردست و یک فرمانده است. این همیشه شلاق و شیرینی است. آنها صرفاً نمی فهمند که ارتباطات می تواند افقی باشد."
اجلاس نوبتی بریکس در تاریخ 22 تا 24 اوت در ژوهانسبورگ به ریاست آفریقای جنوبی برگزار شد. در جریان این اجلاس، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی از دعوت رسمی آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای پیوستن به بریکس خبر داد. وی گفت: عضویت کامل کشورهای جدیدی که به بریکس می پیوندند از اول ژانویه 2024 آغاز می شود.
در حال حاضر، بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می کند، اما اخیراً 23 کشور تمایل خود را برای پیوستن به بلوک اقتصادی ابراز کرده اند، از جمله شش کشور که اکنون دعوت نامه عضویت دریافت کرده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала