ایران عضو بریکس می شود

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر ایران عضو بریکس می شود
ایران عضو بریکس می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2023
اشتراک
ایران در 15 ـ مین اجلاس سران بریکس عضو این سازمان بین المللی شد.
به گزارش اسپوتنیک، آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات عضو بریکس می شوند.
رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد عضویت تمام و کمال این کشورها در بریکس از اول ژانویه سال 2004 آغاز می شود.
وی تایید کرد که رهبران کشورهای عضو بریکس با دعوت از آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به باشگاه اقتصادی خود موافقت کردند. عضویت کامل کشورهای جدید از اول ژانویه 2024 آغاز خواهد شد. رئیس جمهور آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد که پذیرش اعضای جدید اولین مرحله از گسترش این اتحادیه 5 کشوری است و مراحل دیگری نیز به دنبال خواهد داشت.
وی همچنین بر لزوم استفاده از ارزهای ملی در محاسبات تاکید کرد.
رامافوزا گفت: "این یک لحظه جهانی برای استفاده از ارزهای محلی، روش های مالی جایگزین و سیستم های پرداخت جایگزین است. وی تصریح کرد که رهبران به وزرای دارایی کشورهای خود دستور دادند تا روی این موضوعات کار کنند.
به گفته رئیس جمهور آفریقای جنوبی، بریکس آماده است تا به دنبال فرصت هایی برای بهبود ثبات، قابلیت اطمینان و صداقت در معماری سیستم مالی جهانی باشد.
شی جین پینگ، رهبر چین در سخنرانی خود گفت کشور وی از ورود اعضای جدید به بریکس استقبال می کند.
وی گفت همه کشورهای عضو بریکس دارای نفوذ زیاد و مسئولیت بزرگی برای صلح و توسعه کل جهان هستند
رهبر چین خاطرنشان کرد: گسترش کنونی بریکس مطابق با انتظارات جامعه بین المللی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه است
Баннеры с символикой XV саммита БРИКС у конференц-центра Sandton Convention Centre в Йоханнесбурге - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
بریکس در برابر هژمونی و استعمار نوین
بریکس یک سازمان بین المللی متشکل از پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی است. این سازمان در ژوئن 2006 در چارچوب مجمع اقتصادی سن پترزبورگ با مشارکت وزرای اقتصاد برزیل، روسیه، هند و چین تاسیس شد و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. اساساً روابط دوجانبه بین کشورهای بریکس بر مبنای عدم مداخله، برابری و سود متقابل بنا شده است. علاوه بر اجلاس سران این کشورها ، جلساتی در سطح وزیران خارجه، وزیران دارایی و غیره برگزار می شود. از سال 2009، کشورهای بریکس هر سال اجلاس های سران خود را برگزار می کنند.
اجلاس فعلی بریکس 22 تا 24 آگوست در ژوهانسبورگ برگزار می شود. رهبران چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در آن حضور دارند. روسیه توسط سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه نمایندگی می شود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала