پوتین: تمایل غرب برای حفظ هژمونی خود در جهان به بحران در اوکراین منجر شد

© Sputnik / POOL /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2023
اشتراک
رئیس‌جمهور روسیه در نشست ویدئویی با رهبران بریکس تاکید کرد که تمایل تعدادی از کشورهای غربی برای حفظ هژمونی خود باعث بحران کنونی اوکراین شده است.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رهبر روسیه روز چهارشنبه در نشست رهبران بریکس گفت:" می خواهم بروی موضوع تمایل به حفظ هژمونی برخی کشورها تاکید کنم، این تمایل از سوی برخی کشورها بود که منجر به بحران شدید در اوکراین شد."
به گفته وی، "ابتدا با کمک کشورهای غربی کودتای خلاف قانون اساسی در این کشور انجام شد و سپس جنگ علیه افرادی که با این کودتا موافق نبودند به راه افتاد".
پوتین تاکید کرد: "جنگ بی رحم است، جنگ نابود کننده است، برای هشت سال."
وی تاکید کرد:" روسیه تصمیم گرفته است از مردمی حمایت کند که برای فرهنگ، سنت ها، زبان و آینده خود می جنگند. اقدامات ما در اوکراین تنها یک هدف داشته و دارد، و آن پایان دادن به جنگی که غرب و همدستانش در اوکراین علیه مردم ساکن در دونباس به راه انداختند".
رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد:" ما از همکاران خود در بریکس که فعالانه در تلاش برای پایان دادن به این وضعیت و دستیابی به یک راه حل عادلانه از طریق راه های مسالمت آمیز مشارکت دارند، سپاسگزاریم".
Церемония фотографирования глав делегаций стран-участниц БРИКС в Йоханнесбурге - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2023
گزارش و تحلیل
آیا هدف بریکس رویارویی با آمریکا است؟
شایان ذکر است که نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی پیشتر اعلام کرد، رهبران 23 کشور رسما تمایل خود را برای پیوستن به بریکس ابراز کرده اند. الجزایر، آرژانتین، بنگلادش، بحرین، بلاروس، بولیوی، کوبا، مصر، اتیوپی، هندوراس، اندونزی، ایران، قزاقستان، کویت، مراکش، نیجریه، فلسطین، عربستان سعودی، سنگال، تایلند، امارات متحده عربی، ونزوئلا و ویتنام از جمله این کشورها هستند.
در سال 2022، بریکس اعلام کرد که تعداد کشورهای عضو را افزایش خواهد داد تا این سازمان فراگیرتر شود. حداقل 19 کشور از جمله آرژانتین، ایران، الجزایر، تونس، ترکیه، عربستان سعودی و مصر تمایل خود را برای پیوستن به این بلوک اقتصادی ابراز کرده اند.
همانطور که مزووکیله ماکتوکا سفیر آفریقای جنوبی در مسکو گفت، همه اعضای بریکس از گسترش آن استقبال می کنند، اما لازم است که نحوه پذیرش اعضای جدید مشخص و این موضوع باید به طور جمعی تصمیم گیری شود. امروز بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می کند. در ابتدای سال جاری ریاست این سازمان از چین به آفریقای جنوبی منتقل شد و تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت و سپس به روسیه منتقل می شود.
در ماه ژوئیه، دفتر رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که رهبران چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در اجلاس بریکس که به صورت حضوری در 22 تا 24 آگوست در ژوهانسبورگ برگزار می شود، شرکت خواهند کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، نمایندگی روسیه در این نشست را عهده دار خواهد بود. ولادیمیر پوتین تصمیم گرفت در قالب ویدئو کنفرانس در این اجلاس شرکت کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала