پوتین: بریکس حامی شکل گیری "نظم جهانی چند قطبی" است + ویدئو

© Sputnik / Gavriil Grigorov /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2023
اشتراک
رئیس جمهور روسیه اعلام کرد، بریکس طرفدار تشکیل یک نظم جهانی چندقطبی بر اساس حقوق بین‌الملل، از جمله حق مردم برای مالکیت توسعه می باشد.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه در نشست رهبران کشورهای عضو بریکس که به صورت آنلاین شرکت داشت، گفت:" ما به اتفاق آرا طرفدار شکل‌گیری نظم جهانی چندقطبی هستیم که واقعاً عادلانه و مبتنی بر حقوق بین‌الملل و در عین حال احترام به اصول کلیدی منشور سازمان ملل متحد، از جمله حق حاکمیت و احترام به حق هر ملت به الگوی خود است".
وی افزود: "ما با هر نوع هژمونی که برخی کشورها به دلیل انحصارطلبی و بر اساس اصل سیاست جدید، یعنی سیاست تداوم استعمار نو ترویج می کنند، مخالفیم".
رئیس جمهور روسیه اضافه کرد:" گروه بریکس به درستی خود را در عرصه جهانی به عنوان یک ساختار مقتدر تثبیت کرده است".

وی افزود که موقعیت این سازمان به طور مداوم در حال تقویت است و مسیر آن مطابق با آرزوهای بخش اصلی جامعه بین المللی یا بع اصطلاح "اکثریت جهانی" همراه می باشد.

وی از اعضای "بریکس" خواست تا تسویه حساب ها را با پول ملی و همکاری بین بانکی گسترش دهند و همچنین کمیسیون دائمی حمل و نقل را تشکیل دهند.
پوتین تصریح کرد:" ما به اجرای جامع بیشتر استراتژی مشارکت اقتصادی بریکس تا سال 2025 و توسعه دستورالعمل های بلندمدت جدید از جمله افزایش نقش دولت های ما در نظام پولی و مالی بین المللی، توسعه همکاری های بین بانکی، گسترش استفاده از پول های ملی و تعمیق تعامل از طریق مراجع مالیاتی، گمرکی و ضدانحصاری کمک خواهیم کرد".
دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و فاوستین آرچنج توادرا، رییس جمهور آفریقای مرکزی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
سخنان پوتین در بریکس؛ جهان آینده ـ ایده‌های نو
رئیس دولت روسیه همچنین ادامه داد: "روسیه از تقویت همکاری در چارچوب بریکس در زمینه نوآوری های جهانی استقبال می کند".
وی گفت:" ما روی تشدید همکاری در چارچوب ابتکار شبکه جهانی زیرساخت‌های تحقیقاتی بریکس که می‌تواند توسط یک صندوق اعتماد ویژه پشتیبانی و توسعه یابد، حساب می کنیم."
رئیس جمهور روسیه همچنین اضافه کرد:" ما با شرکای خود هماهنگی نزدیکی خواهیم داشت. در پلتفرم های کلیدی بین المللی، در درجه اول در سازمان ملل، در جلسات منظم نمایندگان عالی رتبه در مورد مسائل امنیتی همکاری خواهیم کرد".

وی قول داد روسیه در چارچوب ریاست خود در این سازمان که سال آینده به آن واگذار خواهد شد، مبارزه با تروریسم و ​​گسترش ایدئولوژی تروریستی را در اولویت قرار خواهد داد و با پولشویی به دست آمده از راه های مجرمانه مقابله خواهد کرد.

پوتین یادآور شد که سال آینده ریاست بریکس به روسیه واگذار خواهد شد و پیشنهاد برگزاری نشستی در اکتبر 2024 در کازان را داد.
وی گفت:" علاوه بر این، حدود 200 رویداد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برنامه ریزی شده است که بیش از ده شهر روسیه در آن شرکت خواهند کرد".
وی از کشورهای "بریکس" دعوت کرد تا در مجمع بین المللی فرهنگی که قرار است در ماه نوامبر در سن پترزبورگ برگزار شود، شرکت کنند. رهبر روسیه توضیح داد که این رویداد می تواند به بستری برای گفتگو درباره آینده فرهنگ در جهان تبدیل شود.
Церемония фотографирования глав делегаций стран-участниц БРИКС в Йоханнесбурге - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2023
گزارش و تحلیل
آیا هدف بریکس رویارویی با آمریکا است؟
شایان ذکر است که نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی پیشتر اعلام کرد، رهبران 23 کشور رسما تمایل خود را برای پیوستن به بریکس ابراز کرده اند. الجزایر، آرژانتین، بنگلادش، بحرین، بلاروس، بولیوی، کوبا، مصر، اتیوپی، هندوراس، اندونزی، ایران، قزاقستان، کویت، مراکش، نیجریه، فلسطین، عربستان سعودی، سنگال، تایلند، امارات متحده عربی، ونزوئلا و ویتنام از جمله این کشورها هستند.
در سال 2022، بریکس اعلام کرد که تعداد کشورهای عضو را افزایش خواهد داد تا این سازمان فراگیرتر شود. حداقل 19 کشور از جمله آرژانتین، ایران، الجزایر، تونس، ترکیه، عربستان سعودی و مصر تمایل خود را برای پیوستن به این بلوک اقتصادی ابراز کرده اند.
همانطور که مزووکیله ماکتوکا سفیر آفریقای جنوبی در مسکو گفت، همه اعضای بریکس از گسترش آن استقبال می کنند، اما لازم است که نحوه پذیرش اعضای جدید مشخص و این موضوع باید به طور جمعی تصمیم گیری شود. امروز بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می کند. در ابتدای سال جاری ریاست این سازمان از چین به آفریقای جنوبی منتقل شد و تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت و سپس به روسیه منتقل می شود.
در ماه ژوئیه، دفتر رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که رهبران چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در اجلاس بریکس که به صورت حضوری در 22 تا 24 آگوست در ژوهانسبورگ برگزار می شود، شرکت خواهند کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، نمایندگی روسیه در این نشست را عهده دار خواهد بود. ولادیمیر پوتین تصمیم گرفت در قالب ویدئو کنفرانس در این اجلاس شرکت کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала