گزارش و تحلیل

آجر بریکس - یک مصالح ساختمانی قابل اعتماد است

© Sputnikپرچم های کشورهای عضو گروه بریکس
پرچم های کشورهای عضو گروه بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2023
اشتراک
غرب نمی‌خواهد با نظم جهانی قدیمی خداحافظی کند، اما همچنین نمی‌تواند جلوی ظهور بریکس را بگیرد.
اسپوتنیک به نقل از پرتال چینی China.com می نویسد: در ایالات متحده و سایر کشورهای غربی، دور جدیدی از تحقیر رسانه ای بریکس آغاز شده است. اما اکثر کشورهای در حال توسعه از قبل به نفع آن رأی می دهند.
بریکس و همکاری مالی بین اقتصادهای در حال توسعه
در نوامبر 2001، جیم انیل، اقتصاددان ارشد بانک "گلدمن ساکس"، گزارشی با عنوان "جهان به آجرهای اقتصادی بهتری نیاز دارد" منتشر کرد (او با شباهت نام بریکس و کلمه"brick" آجر به انگلیسی بازی کرد).او برای اولین بار مفهوم بریک را مطرح کرد و به طور مشخص از چهار اقتصاد بزرگ در حال ظهور نام برد: برزیل، روسیه، هند و چین که توجه بازار سرمایه بینالمللی را به خود جلب کرده بودند. از آن زمان تا کنون، گزارش های گلدمن ساکس بر محبوبیت این باشگاه می افزایند.
پس از آغاز بحران مالی در سال 2008، کشورهای بریک شروع به بحث در مورد طرحی برای اصلاح مشترک سیستم مالی جهانی کردند. در 16 ژوئن 2009، در نشست رهبران چین، روسیه، برزیل و هند در یکاترینبورگ روسیه، مشارکت بریک به بالاترین سطح خود رسید. در همان زمان، رهبران این کشورها تعهداتی را برای ارتقای همکاری بین کشورهای در حال توسعه در زمینه اقتصاد، تجارت و سرمایه بر عهده گرفتند.
در 15 ژوئیه 2014، در پی نتایج ششمین نشست رهبران گروه در برزيل، "بیانیه فورتالزا" به تصویب رسید که در آن از ایجاد بانک توسعه جدید (مستقر در شانگهای) و صندوق ذخیره برای موارد غیرقابل پیش بینی صحبت شد. علاوه بر این، در همان زمان، کشورهای بریکس(نام این گروه ازسال 2011) مکانیسم نشست‌های منظم وزرای دارایی و روسایبانک‌های مرکزی را در چارچوب G20 به منظور ارتقای اصلاحات صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تعیین کردند.
Баннеры с символикой XV саммита БРИКС у конференц-центра Sandton Convention Centre в Йоханнесбурге - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2023
حصول توافق در بریکس درباره مسئله گسترش این اتحادیه بین المللی
چین از تعمیق و تقویت بیشتر بریکس حمایت می کند
از زمان آغاز به کار بریکس، چین از بازو فراگیر بودن آن دفاع کرده است. در سال 2011، در اجلاسی که در سانیا (چین) برگزار شد، چین از جمهوری آفریقای جنوبی دعوت کرد تا به صورت دائمی به بریک بپیوندد. این اولین گسترش گروه بود. پس از اجلاس سران بریکس در شیامن(چین) در سپتامبر 2017، مفهوم همکاری بریکس پلاس مطرح شد. امروزه این الگو به نمونه کلاسیک همکاری جنوب - جنوب و نمونه رشد از طریق وحدت تبدیل شده است.
در طول نشست در شیامن، اعضای بریکس همچنین به طور رسمی مدل "سه ستون" را برای ارتقای مشارکت در سه حوزه اصلی ایجاد کردند: سیاست و امنیت؛ اقتصاد، تجارت و دارایی؛ تبادلات فرهنگی و بین المللی.
در نشست ویدیویی به میزبانی پکن در ژوئن 2022، اعضای بریکس بیانیه مشترک بریکس در مورد تقویت سیستم تجاری چند جانبه و اصلاح سازمان تجارت جهانی، استراتژی همکاری امنیت غذایی، ایجاد شبکه انتقال فناوری بریکس را تصویب کردند، توافقنامه چارچوب مشارکت بریکس در اقتصاد دیجیتال و غیره را معرفی کردند. همه اینها ثابت می کند که بریکس به تدریج به بستری برای همکاری همه جانبه تبدیل می شود. 17 سال کار سخت، 17 سال برای دسترسی به غلبه بر انواع موانع گذشت.
در شرایط مدام تغییر وضعیت سیاسی و اقتصادی بین المللی، مکانیسم همکاری بریکس به تدریج به یک عرصه مهم برای گرد هم آوردن کشورهای در حال توسعه و کشورهای بازار نوظهور تبدیل شده است، عرصه ای که به بهبود و توسعه آنها کمک می کند.
بریکس همچنین به تغییر حکومت جهانی به سمت عدالت و عقلانیت کمک می کند و عرصه مهمی برای یافتن راه‌ حل‌هایی برای مسائل جهانی، مانند چگونگی شکستن بن‌بست توسعه جهانی در عصر تغییر است. تهمت ها و اتهامات برخی از سیاستمداران و رسانه های غربی مانع از حرکت بریکس به سوی آینده ای روشن نمی شود. برعکس، چنین حملاتی، ترس آنها را در برابر از بین رفتن جهان تک قطبی آشکار می کند.
نویسنده: هوا ژانگ (华章)
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала