گزارش و تحلیل

ایران روز صنعت دفاعی را با نتایج و چشم انداز خوبی جشن می گیرد

© Sputnikپهپاد مهاجر 10
پهپاد مهاجر 10 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
اشتراک
ایران امروز، یکی از قدرت های برتر نظامی و سیاسی غرب آسیا است.
اسپوتنیک، ولادیمیر ساژین، خاورشناس مطرح روس در رابطه با روز صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران چنین می نویسد: ایران در تقاطع ارتباطات دریایی و زمینی جهان شمال-جنوب، غرب- شرق موقعیت استراتژیک دارد. این امر و همچنین وضعیت سیاسی منطقه، تمرکز تلاش های دولت ایران بر مسائل دفاعی را ضروری می کند. نیروهای مسلح ایران، کشوری دارای جمعیت بیش از 85 میلیون نفر، یکی از بزرگترین نیروهای منطقه است - بنا به منابع مختلف، از 550 تا 900 هزار نفر پرسنل.آنها عمدتاً به سلاح ها و تجهیزات نظامی مدرن مجهز هستند. ایران امروز، یکی از قدرت های برتر نظامی و سیاسی غرب آسیا (خاورمیانه، قفقاز، منطقه دریای خزر) و آسیای مرکزی است.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح ایران به سمت تسلیحات غربی و در درجه اول آمریکایی گرایش داشتند. در دوران پس از انقلاب از یک سو جهت گیری به تامین کنندگان دیگر صورت گرفت، از سوی دیگر توسعه فعال صنایع دفاعی خود ایران آغاز شد.

اولین گام ها برای تقویت مجتمع نظامی- صنعتی (که در زمان شاه با کمک آمریکا، کشورهای اروپای غربی و اسرائیل ایجاد شد) در نیمه دوم دهه 80 در شرایط جنگ ایران و عراق انجام شد. حتی تا سال 1985 ، تعداد شرکت های نظامی در مقایسه با سال 1975 بیش از 1.5 برابر افزایش یافت، تعداد افراد شاغل در آنها تقریباً دو برابر شد (از 3300 تا تقریباً 6 هزار نفر).سازمان صنایع دفاعی بازآفرینی شد و در سال 1992، 240 شرکت دولتی و همچنین حدود 12 هزار شرکت خصوصی را که در زمینه تولید نظامی فعالیت داشتند، متحد کرد. دگرگونی هایی که در دهه 1990 در این حوزه رخ داد، به دلیل ضرورت بازیابی توان رزمی نیروهای مسلح کشور پس از جنگ ویرانگر ایران و عراق بود.4 سال پس از پایان آن، ایران با کپی برداری از نمونه های خارجی، تولید تانک، نفربر زرهی، رادارهای مدرن، موشک های هدایت شونده، زیردریایی ها و هواپیماهای جنگی خود را آغاز کرد.
موشک پرسه زن سینا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
آشنایی با چند دستاورد جدید دفاعی ایران
از سال 1997، کار برای مشخص کردن برنامه های ساخت نیروهای مسلح ایران در چشم انداز میان مدت (5 ساله) و بلندمدت (تا 25 سال) در حال انجام است. امروزه صنعت دفاعی ایران تقریباً تمامی صنایع مدرن را شامل می شود: موشک فضایی، هوانوردی، زرهی، توپخانه، سلاح های سبک، شیمیایی- نظامی، کشتی سازی، الکترونیک، مهمات و ....صنعت دفاعی تحت کنترل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلحکه دستورات دولتی را توزیع می کند، می باشد. مهمترین پروژه ها مانند تسلیحات موشکی، تولید تانک، هواپیما و برنامه هسته ای تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. نهاد اصلی هماهنگ کننده، کمیسیون تحقیقات علمی و فنی زیر نظر رئیس جمهور ایران است.

در چارچوب وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شرکت های نظامی در سازمان های صنعتی زیر ادغام شده اند: سازمان صنایع موشکی و فضایی، سازمان صنعت هوانوردی، سازمان صنایع دفاعی (سلاح برای نیروی زمینی)، سازمان صنعت کشتی سازی، سازمان صنعت رادیوالکترونیک.

بر اساس شرکت های تعمیر و سازمان های تحقیقاتی، کار تحقیق و توسعه علمی (R&D) برای ایجاد مدل های جدید، مدرن سازی سلاح های موجود و فن آوری ها برای تعمیر تجهیزات خارجی انجام می شود. یک لحظه اساساً جدید، بسته شدن تولیدات سلاح‌هایمنسوخ، توسعه تولیدات فناوری‌های جدید و پیچیده دارای مجوز و کاهش وابستگی کشور به سلاح‌های خارجی است.
دانشمندان و مهندسان نظامی ایران در صنایع موشکی و فضایی به موفقیت های خاصی دست یافته اند. در طول 30 سال گذشته، ایران زیرساخت موشک سازی قدرتمندی را تشکیل داده است که هفت مرکز بزرگ تحقیقاتی- تولیدی و حدود 20 واحد صنعتی را متحد کرده است.نمونه هایی از تقریباً تمام انواع و کلاس های موشک های مدرن، ساخته و برای نیروها ارسال شده است.
لیست سلاح های موشکی بسیار بزرگ است و همچنان در حال رشد است. اینها موشک های فضایی هستند که ماهواره ها را به مدار زمین پرتاب می کنند؛ بالستیک - از شعاع 80 کیلومتری تا 3 هزار کیلومتری- در ژوئن، اولین موشک بالستیک هایپرصونیک "فتاح" به نمایش گذاشته شد(ایران چهارمین کشور در جهان شد که فناوری مافوق صوت در خدمت دارد)؛ اینها نیز موشک های کروز با برد تا 2 هزار کیلومتر هستند (در ماه اوت، رسانه های ایران گزارش دادند که آزمایش یک موشک کروز مافوق صوت آغاز شده است)؛ موشک های هوا به هوا و هوا به زمین؛ موشک های ضد کشتی نیز در حال آزمایش است. ایران دارای فناوری پرتاب موشک های فوق سریع ضد زیردریایی است که می توانند در زیر آب با سرعت 100 متر در ثانیه حرکت کنند و ایران را پس از روسیه در برخورداری از این فناوری در رتبه دوم قرار می دهد.

صنعت نظامی ایران با توسعه و تولید پهپادها که به مهم ترین نوع سلاح در جنگ های مدرن تبدیل شده اند، جهان را شگفت زده می کند.ایران بیش از 40 نوع پهپاد برای مقاصد مختلف تولید می کند ویکی از معدود کشورهای دارای دانش در زمینه پهپادهای مجهز به سامانه های اسکن و شناسایی است.

ایران به طور فعال به توسعه، تولید و معرفی تانک‌های جدید، نفربرهای زرهی، سلاح‌های ضد تانک، سامانه‌های دفاع موشکی و دفاع هوایی، هواپیماها و کشتی‌ها برای نیروها ادامه می‌ دهد.
محمد رضا آشتیانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
وزیر دفاع ایران: مهاجر ۱۰ یک پهپاد استثنایی است
بیش از 10 سال پیش سرتیپ حسن سیفی گفت که ارتش ایران به خودکفایی رسیده است. تا سال 2016، وزارت دفاع با بیش از 3150 شرکت ملی و همچنین 92 دانشگاه همکاری داشت. سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع وقت جمهوری اسلامی ایران در سال 2020 اعلام کرد که کشورش توانایی تولید بیش از 38 هزار قطعه تجهیزات و قطعات نظامی را دارد.

سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران خرداد ماه امسال گفت که تولید محصولات نظامی طی سال گذشته (1401) نسبت به سال قبل 81 درصد افزایش داشته است. کمی پیش از این، سردار مهدی فرحی معاون وزیر دفاع خاطرنشان کردکه سهم تجهیزات نظامی داخلی در نیروهای مسلح کشور به 93 درصد رسیده و صادرات محصولات دفاعی ایران در سال 1401 نسبت به سال قبل سه برابر شده است.

ایران روز صنعت دفاعی نه تنها با نتایج خوب، بلکه با چشم‌اندازهای گسترده جشن می گیرد.
سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی گفت که وزارت دفاع اهدافی را برای افزایش تولید موشک، هواپیماهای بدون سرنشین، پدافند هوایی و جنگ الکترونیک و همچنین ارتقای دیپلماسی دفاعی از طریق ایجاد ظرفیت‌های جدید صادراتی تعیین و برقرار کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала