گزارش و تحلیل

روز جهانی مسجد با مساجد ایران

© Photo / Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Iranمسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.08.2023
اشتراک
دنیس مایکل ولیم روهان شهروند اسرائیلی در ساعت هفت صبح روز ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ مسجدالاقصی را به آتش کشید، در نتیجه این اقدام، ۱۵۰۰ متر مربع از فضای این مسجد تاریخی که یک سوم آن محسوب میشود، از بین رفت و منبر تاریخی مسجد منتسب به سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف بن ایوب که مربوط به سال ۵۸۳ هجری بود، در آتش سوخت و محراب زکریا و گنبد داخلی این مسجد آسیب دید.
عاملی به آتش کشیدن مسجد الاقصی پس از محاکمه در اسرائیل بدلیل عدم سلامت روانی به استرالیا بازگردانده شد تا در کنار خانواده اش درمان شود.
این در حالی است که کماکان قرآن سوزی در کشورهای اروپایی به عنوان یکی دیگر از نمادهای هتک حرمت به مقدسات مسلمانان انجام می‌شود و شاید هنوز مسیری طولانی برای بشر تا معنای واقعی احترام به عقاید باقی مانده باشد.
مسجد جامع اصفهان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
مسجد جامع اصفهان
در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت:
جایگاه مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمین، در کنار مسجد النبی و مسجدالحرام از جایگاه ویژه و اهمیت بالایی برخوردار است و جهان اسلام هیچ گونه تعرض و تعدی به آن را بر نمی‌تابد.
روز جهانی مسجد پیش از آنکه روزی برای یادآوری خاطره آتش سوزی مسجد الاقصی باشد روزی برای گرامی‌ داشت مسجد به عنوان عبادتگاه برای بیش از دو میلیارد انسان در جهان است.
ایران به عنوان یک کشور اسلامی مساجد بارز و قابل توجهی از لحاظ معماری و جلوه‌ های بصری را در خود جای داده، مساجدی که از حیث قدمت و نوع ساخت ویژه اند و جلوه بارزی از هنر معماری اسلامی در ایران را نشان می‌دهند.
© ساسان یگانهمسجد نصیر الملک شیراز
مسجد نصیر الملک شیراز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2023
مسجد نصیر الملک شیراز
پس از ورود اسلام به ایران در سه قرن نخست حکومت اسلام در ایران مساجد با سادگی به شیوه معماری ساسانی ساخته می‌شدند اما رفته رفته تزیینات به معماری اسلامی و به ویژه مساجد اضافه شد امروز مساجدی با کاشی کاری مقرنس کاری ری و شیشه کاری‌های خاص و ویژه در ایران می‌بینیم که از لحاظ معماری جز به جز تزیینات این مساجد مفهومی طراحی شده و هر یک نشان دهنده ویژگی خاصی از اسلام است.
تمامی نقوش و اجزای مساجد به صورت متحدالمرکز طراحی می‌شود که نشان دهنده وحدانیت الله در اسلام است و تمامی نقوشی که به صورت طرح‌های اسلیمی در تزئینات قرار گرفتند، در یک حرکت دایره وار قابل مهار شدن در دایره‌ اند و این دوایر نامرئی به مفهوم، روح ویا پهنه بی‌انتها ی معنا همواره در نقوش مساجد ایران حضور دارند و بیانگر ماهیت معنوی هستند.
پس از سال‌ها کماکان در ایران مساجد به عنوان بنا های عبادتگاهی ساخته می‌شوند و تغییر حکومت‌ ها تا کنون در ایران نتوانسته است تا جلوی ساخت مساجد را بگیرد.
© Photo / Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Iran

مسجد جامع ساوه

مسجد جامع ساوه - اسپوتنیک ایران
1/6

مسجد جامع ساوه

© Photo / Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Iran

مسجد گنجعلی خان ایران

مسجد گنجعلی خان ایران - اسپوتنیک ایران
2/6

مسجد گنجعلی خان ایران

© Photo / Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Iran

مسجد جامع افین زیرکوه

مسجد جامع افین زیرکوه - اسپوتنیک ایران
3/6

مسجد جامع افین زیرکوه

© Photo / Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Iran

مسجد جامع سجاس زنجان

مسجد جامع سجاس زنجان - اسپوتنیک ایران
4/6

مسجد جامع سجاس زنجان

© Photo / Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Iran

مسجد جامع ساری

مسجد جامع ساری - اسپوتنیک ایران
5/6

مسجد جامع ساری

© Photo / Social media page of ایران من

مسجد مطلب خان

مسجد مطلب خان - اسپوتنیک ایران
6/6

مسجد مطلب خان

1/6

مسجد جامع ساوه

2/6

مسجد گنجعلی خان ایران

3/6

مسجد جامع افین زیرکوه

4/6

مسجد جامع سجاس زنجان

5/6

مسجد جامع ساری

6/6

مسجد مطلب خان

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала